2 במאי 2011

שיגעון הטורנאדו

סדרה של כמעט שלוש מאות סופות טורנאדו הכתה בדרום ארה"ב בסוף אפריל. הנזקים היו גדולים. כמעט 350 אנשים נהרגו, אלפי בתים נהרסו, 350 אלף איש נותרו ללא חשמל.

 




עוצמתן הרבה של הסופות ומספרם הרב הם בהחלט תופעה נדירה, שלא מתרחשת כול שנה. זקני צפת זוכרים שגל דומה היה בשנת 1974, ולפני זה – אולי ב 1927.

החשודים הרגילים מיד קפצו על ההזדמנות וצעקו "התחממות גלובאלית".

"גל הטורנדואים האלימים בדרום מערב ארה"ב הם תזכורת חיה שלא חשוב עד כמה שמכחישי האקלים מצליחים לבלבל את הציבור ולעכב את הפעולה נגד ההתחממות בקונגרס, המדע ברור: האקלים מתדרדר".
האתר Think Progress (כלומר: "המתקדם"):
"הסערה הרגה יותר מ 350 במדינות שנציגיהן מכחישים את זיהום האקלים".

אלה דוגמאות של עיתונאים היסטריים. אבל גם המדענים (חברי ה"צוות") הצטרפו למקהלה, אם כי בניסוח הרבה יותר זהיר וחמקמק.

קווין טרנברט אמר: "זה היה חוסר אחריות לא להזכיר את שינויי האקלים בהקשר של הטורנדואים". מיכאל מאן אמר: "שינויי האקלים נוכחים בכול אירוע מזג אוויר, והסביבה הבסיסית של מזג האוויר מלאה באירועים יותר עוצמתיים וקיצוניים". גאווין שמיט היה יותר זהיר: "איננו מסוגלים להצביע על קשר ישיר בין ההתחממות והטורנדואים האלה – קשה להצביע על הסיבות המדויקות, אבל זה מובן מאליו שכול דבר מושפע משינויי האקלים".

אם אתה מאמין חזק מאד בדבר מסוים, אתה מוצא סימנים לנוכחותו בכול מקום. מי שמאמין באלוהים, למשל, מוצא אותו ואת חתימת ידו בכול אירוע ואירוע. אם אתה מאמין שהיהודים אשמים בכול, תמצא בכול דבר מזימה יהודית. מדעני האקלים מודים שהם אינם מסוגלים להצביע על קשר ישיר ממשי בין הסופות להתחממות, אבל בכול זאת הם מאמינים שיש קשר. מאמינים על סמך מה ? אם לא על סמך ממצאים מדעיים אז זה יכול להיות רק על סמך אמונה מבטן. אבל הם מאמינים. עובדה.

אז יש קשר בין טורנדואים והתחממות ?

ד"ר רוי ספנסר, מאונ' אלבמה, שחזה את הסופות האחרונות על בשרו,  מסביר מה שכול חזאי מזג אוויר יודע: הסופות נגרמות כאשר אוויר קר (שבמקרה שלנו בא ממישורי המרכז והצפון בארה"ב) מתנגש עם אוויר חם (שהגיע ממפרץ מקסיקו). הסיבה הישירה לטורנדואים היא האביב הקר והמאוחר, עם שלגים באפריל, במקומות רבים במרכז וצפון ארה"ב.
בכול אופן – סופות טורנדו אינן תופעה חדשה. הגל האחרון היה נדיר בעוצמתו, אבל גל דומה היה כאמור ב 1974 (תקופה קרה יחסית), וב1927 (לפני ההתחממות הגדולה מעשה ידי האדם).
התגובות ה"משוגעות" האלה (ניסוח של ד"ר ג'ודי קורי) מלמדות על עומק ההיסטריה – שכבר התרגלנו אליה.
יעקב


אין תגובות: