26 באוקטובר 2011

BEST וההתחממות האורבנית.


אחת הטענות העיקריות כלפי הגרפים של ההתחממות הייתה אי התחשבות בהתחממות האורבנית UHI. הטענה היא שבאיזורים העירוניים הטמפרטורות עלו במרוצת הזמן לא בגלל התחממות האקלים אלא בגלל ההשפעה המקומית של הבינוי והאספלטים שקולטים יותר חום שמש מכיסוי של צמחיה טבעית, ובגלל מקורות חום אנושיים כמו הסקה, מכוניות, בתי חרושת או מזגנים. האזור האורבני נעשה יותר גדול וצפוף במרוצת השנים בגלל גידול האוכלוסייה, ולכן טרמומטר שהוצב במשך שנים רבות באיזור שהלך והתפתח יראה טמפרטורות עולות בעקבות האפקט האורבני המקומי, המתגבר.
ד"ר פיל ג'ונס, מה HadCRU  לא מתחשב כלל באפקט האורבני ומסתמך על מחקר שהוא כתב ב 1992 המוכיח שאין דבר כזה. (המחקר הוכח בינתיים כפגום). ד"ר ג'ים האנסן מה GISS כן עושה תיקון אורבני. הוא משתמש בשיטה מאד מתוחכמת לפיה הוא מזהה איזורים אורבניים לפי כמות האור בתצלומי לוויין ליליים של כדור הארץ. אחרי התיקון החכם שלו, הוא מוריד מהעליה בטמפרטורה כ 0.01 מעלות (מתוך 0.8 מעלות, כלומר 1.25%) – כלומר הוא אומר שהוא עושה תיקון אורבני אבל למעשה לא מתקן כמעט כלום.
ד"ר מולר (מ BEST) עשה תרגיל אחר. הוא בדק את מגמת ההתחממות עבור כול 39 אלף התחנות שלו, ואח"כ עשה בדיקה דומה עבור תת קבוצה של כ 16 אלף תחנות שנמצאות לא באזור אורבני (כלומר באזור כפרי) על פי בסיס נתונים MODIS המפרט את איזורי הערים בעולם. הוא מצא שאין הבדל במגמת ההתחממות ביו שני החישובים ולכן אין כזה דבר "אפקט אורבני".
הדבר לא סביר בכלל.
השיא הוא ההסבר שד"ר מולר בעצמו מסביר (במאמר שלו בוול סטריט ג'ורנל) "רק 0.5% משטח כדור הארץ הוא שטח עירוני, לכן סביר שאפילו עלייה של 2 מעלות לא תשפיע הרבה על הממוצע העולמי". ההסבר הזה מראה שד"ר מולר לא הבין כלל את הרעיון של האפקט האורבני. הבעיה היא לא מה שטח הערים ביחס לכדור הארץ. הבעיה היא כמה מהטרמומטרים מוצבים בערים, לעומת אלה שמוצבים מחוץ לעיר. התחנות המטאורולוגיות מוצבות תמיד בישובים (מישהו צריך לקרוא כול יום את הטמפרטורה, לרשום אותה ולאפס את מדי החום), לכן מעריכים שלפחות כ 40% מהטרמומטרים היו מוצבים, ומוצבים עד היום באזורים עירוניים, או אזורים כפריים שהתפתחו והפכו עירוניים במרוצת הזמן.
יתרה מזו, טרמומטר לא חייב להיות מוצב בעיר גדולה כדי להראות אפקט מלאכותי. נניח שהוא מוצב בכפר. אם במרוצת השנים בנו עוד 2, 3 מבנים בקירבתו, וסללו כביש או מגרש חנייה מאספלט, והתקינו מזגנים בבניינים (שלא היו קיימים כלל לפני 50-60 שנה) – הטמפרטורות שהוא מראה היום יהיו יותר גבוהות בעקבות ההשפעות של הסביבה המקומית, בלי קשר לאקלים.
דעתי היא שלא רק שהמסקנה של ד"ר מילר, בנקודה זו, שגויה לגמרה, אלא שהטיפול שלו בבעיה שיטחי ולא רציני.
דרך אגב: בדיקה שנעשתה לגבי הטמפרטורות בארץ, לאורך השנים, מראה הבדל ברור בין תחנות אורבניות לכפריות – ומוכיחה את האפקט האורבני (לפחות ביחס לתחנות שבמחקר).
יעקב

אין תגובות: