26 במרץ 2012

המכונית החשמלית דועכת.


מספר מאמרים מתפרסמים על הדעיכה של המכונית החשמלית. מחקר שהתפרסם הגיע למסקנה שמכונית חשמלית תהיה כדאית רק אם מחירי הדלק יעלו פי 2 או פי 3 מהמחיר היום. זאת מתוך הנחה שמחירי המכונית החשמלית לא יעלו במקביל, מה שכנראה יקרה. בינתיים, עם גידול ייצור הנפט נראה שמחירי הדלק דווקא יירדו.
הנשיא אובמה מנסה לדחוף בכוח את השבי וולט, המיוצרת על ידי ג'נרל מוטורס, חברה ממשלתית. הוא מנסה להעלות את הסובסידיה מ 7500 ל 10000 דולר למכונית. אולי אם יחלק מכוניות בחינם אנשים "יקנו" את שבי וולט. אולי... לשבי וולט יש צרות חדשות – החברה הודיעה על החלפת כבל הטעינה, כי הכבל הנוכחי מתחמם.
אפילו הניו יורק טיימס, הירוק למשעי, ותומך נלהב בכול דבר תקין פוליטית, כותב על הבעיות של המכוניות החשמליות, המחיר היקר, המכירות הנמוכות. הם כותבים: "נשאר לראות אם המכונית החשמלית תהיה יותר מצעצוע של עשירים שיש להם עוד שתי מכוניות בנזין בגרז'".
את האמת אמר אחד ממנהלי חברת "אאודי": "המציאות מתגברת".
המכונית החשמלית הוא מוצר אידיולוגי, שנבנה כתשובה להיסטריה ההמונית הירוקה ולתימרוץ ממשלתי (שנובע מאותה סיבה), ובהתעלם מהמציאות ההנדסית והכלכלית. המכונית החשמלית חיה בפאנטזיות של אנשים שבויים בידי האידיולוגיה שלהם. ממש מאלף לראות כיצד ההיסטריה ההמונית שנוצרה, גרמה לחברות רבות להשקיע מאות מיליארדי דולרים בפיתוח מכוניות חשמליות. אני מניח שבכול חברות המכוניות יש מהנדסים וכלכלנים שאמרו להנהלה שלא ניתן למכור מכונית שעולה 41,000 דולר (מחיר הוולט), בעת שבשוק יש מכוניות (בנזין) ב 16,000 דולר שמציעות ביצועים ושרות יותר טוב. בינתיים יש שיפור בצריכת הדלק של המכוניות הרגילות. כתב אחר מדווח בניו יורק טיימס שמכונית בנזין רגילה, מאזדה 3 (עם מנוע 2000 סמ"ק), נוסעת בלי בעיות כ 17 ק"מ לליטר בנזין (40 מייל לגלון).
סובסידיות בגובה של מאות מיליוני דולר שהממשל האמריקאי נתן ליצרניות הרכב החשמלי ויצרניות הבטריות לא עזרו. חלק מהחברות נסגרו, והכסף של הסובסידיות ירד לטמיון. בכול זאת, מי שחדור אמונה עמוקה בלב לא נכנע בקלות לעובדות. "זה העתיד של התחבורה" אומר דוד סנדלוב, עוזר שר האנרגיה האמריקאי.
יעקב

אין תגובות: