30 באוגוסט 2012

גז-פחם – מקור אנרגיה חדש - ישן.

Coal Greens Love Buoyed by Shale Gas Hydraulic Fracking

ההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשרות להקים לתחייה מקור אנרגיה ישן, שלא השתמשו בו עד כה בגלל המחיר: גז פחמן – או גז שמקורו בפחם.
פחם הוא מקור האנגריה השופע (או המצוי בשפע) ביותר בטבע. מדובר בהפיכה של הפחם לגז, בתהליך שמתרחש מתחת לפני הקרקע, בתוך מרבצי הפחם תת-קרקעיים.

התהליך הזה ידוע מזמן, כבר בשנות ה 1860 הוא פותח על ידי סיר וויליאם סימנס, לצורך תאורת הרחוב בלונדון (לפני שהיה חשמל). הנושא נזנח מפני שהאלטרנטיבות – תאורה חשמלית וגז טבעי – היו יותר זולות ויעילות. כעת, עם פיתוח הטכנולוגיה של קידוח מדויק לעומק, וקידוח אופקי – הטכנולוגיה של מהפכת גז הצפחה shale – הועלה רעיון שאותה טכנולוגיה יכולה לעזור להפקת גז ממרבצי פחם.

זה עובד ככה: קודחים לתוך מרבץ פחם תת קרקעי, ומציתים (מבעירים) את הפחם מתחת לקרקע. הגז נפלט החוצה בצנרת, ויכול לשמש להפעלת תחנות כוח או כחומר גלם לתעשייה הפטרו-כימית. ניתן לשלוט על עוצמת הבעירה התת קרקעית על ידי וויסות אספקת החמצן. הגז המופק הוא נקי יחסית, חומרי הלוואי המזהמים שבפחם כמו גופרית, עופרת או כספית נשארים מתחת לקרקע ואינם כלולים בגז שיוצא.

A Siemens coal gasifier

יתרון אחד של גז הפחמן הוא שהוא מאפשר להפיק את האנרגיה מהפחם מבלי לכרות אותו, מבלי לפתוח מכרה עם מחילות תת קרקעיות, מבלי לסכן כורים מתחת לפני האדמה, וגם – מבלי לזהם את הסביבה או לגלח הרים – כמו שקורה בשיטות כריית פחם רגילות. השימוש בגז-פחם הוא הרבה יותר ידידותי לסביבה ולאדם מאשר כריית הפחם עצמו.

יתרון גדול (עצום, ענק) אחר של שיטה זו הוא שהיא מאפשרת לנצל מרבצי פחם המצויים בעומק רב באדמה, במקומות שלא היו נגישים קודם. עד עכשיו ספרו את רזרבות הפחם לפי המצוי בעומקים שמהם ניתן היה עד עכשיו לכרותו. כעת אנו מסוגלים להגיע לעומקים הרבה יותר גדולים, כלומר הכמות הניתנת לניצול היא גדולה פי כמה. חוקרים מעריכים שהתהליך הזה עשוי להגדיל למעשה את רזרבות הפחם של ארה"ב פי חמש (לא שהיה חסר שם פחם עד כה).

הפיתוח של גז הפחם נעשה במקומות בהם הגז הטבעי יקר, והפחם מצוי בעומק רב, כמו קנדה, ניו זילנד, דרום אפריקה וסין. המחיר הנמוך של הגז הטבעי בארה"ב (בזכות גז הצפחה) הופך שם את גז הפחם לבלתי כדאי בינתיים.

שני מפעלים נמצאים כעת בשלב הקמה. אחד מהם בקנדה, שם בונים תחנת כוח בהספק 300 MW שתהיה מונעת על ידי גז ממרבץ פחם בעומק 1400 מטר. ההשקעה היא 1.5 מיליארד דולר, וההערכה היא שמחיר החשמל יהיה יותר נמוך מתחנה פחמית. המפעל השני הוא מפעל הדגמה של חברה אוסטרלית, שהקימה שותפות עם חברה סינית להקמת תחנות כוח חדשות בשיטה זו.

ארגונים ירוקים מסכימים שהפגיעה בסביבה מהגז הפחמי היא יותר נמוכה מהפגיעה של מכרה פחם. יש שמעריכים שבהדרגה יעברו לניצול הפחם בשיטה זו, ומכרות הפחם יסגרו ויעלמו.

כתבתי שיש בעולם אינסוף אנרגיה ממאובנים. מסתבר שיש אינסוף בריבוע.

יעקב


אין תגובות: