11 ביולי 2013

אנרגיה ירוקה בלתי מציאותיות.


קצב הגידול של השימוש באנרגיה פחמית (גז, נפט ופחם) הוא יותר גדול מקצב הגידול של השימוש באנרגיה נטולת פחם (אנרגיה ירוקה). אין גידול (יש קיטון קל) בנתח האנרגיה הירוקה מתוך כלל צריכת האנרגיה.

הגרף הזה  מראה שבערך בין 1973 ל 1999 נתח האנרגיה בלתי פחמית גדל מ כ 6% מהצריכה לכדי 13% מהצריכה.  אבל, מאז 1999 לא הייתה עלייה בנתח האנרגיה הירוקה אלא דווקא ירידה, בסדר גודל של 1%.
האנרגיה הבלתי פחמית כאן כוללת אנרגיה גרעינית, הידרו (סכרים), רוח, שמש, גיאוטרמלית וביומסה (שריפת עצים ותירס).
הדבר די ברור. בשנות ה 1970 נכנסו לפעולה עשרות או מאות תחנות כוח גרעיניות, זה מקור האנרגיה הבלתי פחמי היחידי, המעשי,שקיים. אבל, בדיוק בשנות ה 1970 התפשטה ההיסטריה האנטי גרעינית, והפסיקו לאשר בניית תחנות חדשות. התחנות שהיו בבניה הושלמו עד אמצע שנות ה 1990, ונכנסו לייצור, ומאז כמעט ואין תחנות חדשות.
גורם שני הוא הסכרים ההידרו-אלקטריים.  הם היו באופנה בשנות ה 1950-60-70. גם הם הושלמו, ומאז אין בונים סכרים חדשים בגלל שאין נהרות מתאימים או בגלל התנגדות הגופים הירוקים בשם הגנת הטבע.
מאות מיליארדי דולרים שהושקעו באירופה וארה"ב בבניית מאות אלפי טורבינות רוח ומיליונים של פאנלים סולאריים אינם נותנים אותותיהם על הסטטיסטיקה של מקורות האנרגיה. האנרגיה משני מקורות אלה, עדיין מסתובבת בסביבות ה 1% מהצריכה, לא יותר.
בעוד כול העולם, כולל הנשיא אובמה, מדברים על יעדים שאפתניים (ובלתי מציאותיים) להפיק 80% מאנרגיה ממקורות מתחדשים, מפרסם מנהל האנרגיה האמריקאי (של הנשיא אובמה) תחזית, לפיה, עד 2040, האנרגיה הפחמית עדיין תהווה 80% ממקורות האנרגיה שלנו, בדיוק כפי שהיה מאז ומתמיד.

אין שום דבר שניתן לעשות בנידון. אין מקורות אנרגיה אחרים. שמש ורוח אינם מסוגלים לספק הרבה אנרגיה, לא חשוב המחיר האסטרונומי שלהם. לשבת בחושך אינה אופציה.
בטווח של 30 שנה לפחות, כ 80% מהאנרגיה שלנו תבוא מדלק פחמי. זו התחזית של העוסקים באנרגיה (משרד האנרגיה האמריקאי), להבדיל מאלה שחולמים חלומות ירוקים.  גם אם יתגלו טכנולוגיות חדשות ויפותחו שיטות חדשות, ייקח עשרות שנים עד שמקורות חדשים (בלתי מוכרים כיום) יוכלו לייצר את הכמות העצומה של אנרגיה שאנו צריכים.
יעקב


אין תגובות: