4 בפברואר 2016

אנרגיה גרעינית: רק בסין.


מדינות מערב רבות החליטו לוותר על אנרגיה גרעינית. ככה החליטו במפורש גרמניה, שוויץ ואיטליה, שעומדות לסגור בהדרגה את הכורים הגרעיניים יצרני החשמל שלהן. בריטניה וארה"ב (בניגוד לגרמניה) דווקא מכריזות שאנרגיה גרעינית תהיה חלק מתמהיל האנרגיות הבלתי פולטות פד"ח שלהן, אבל בפועל הן לא עושות כלום. בריטניה מדברת על כור גרעיני חדש, עתידי, (בהינקלי פוינט), שספק אם יוקם. בארה"ב משלימים שני כורים שבנייתם החלה בעבר הרחוק ונפסקה, אבל אין באופק תכנון לכורים חדשים. בשתי הארצות ייסגרו יותר כורים ישנים בשנים הקרובות מאשר ייפתחו חדשים.

הארץ היחידה שמתקדמת בתחום האנרגיה הגרעינית היא סין. 6 כורים חדשים החלו לפעול במהלך שנת 2015, ועוד שמונה כורים קיבלו רישיון בנייה.  28 הכורים הפועלים כעת בסין הם בעלי כושר ייצור של 25.5 GW  חשמל. התחנות החדשות שבבנייה, ואלה שכבר קיבלו רישיונות בנייה (אך בנייתן עוד לא החלה) יספקו כ 3יספקו כ  עוד לא החלה, ואלה שכבר קיבלו רישיונות בנייה רים קיבלו רשיון בנייה. החשמל בלהן. 0 GW חשמל נוספים.

עד שנת 2030 הם צופים הוספה של  5 או 6 כורים חדשים כול שנה. הם מתכננים שבשנת 2030 יהיו להם כ 110 כורים גרעיניים – לארה"ב יש כיום אולי 99. הם מעריכים שבשנת 2030 הם יפיקו בין 8-10% מהחשמל מכורים גרעיניים, לעומת כ 2% היום.

יש שלוש חברות שמתמחות בתחנות כוח גרעיניות, והם מפתחים מודלים שלהם, שאותם הם מציעים גם לייצוא. בניגוד לחברה הצרפתית, הם מבטיחים זמן בנייה קצר יחסית, ועמידה בלוח זמנים ותקציבים.
נראה שאם יש עתיד לאנרגיה גרעינית לייצור חשמל, העתיד הוא כרגע רק בסין.

יעקב

אין תגובות: