19 ביולי 2022

המקצועיות העיתונאית נמסה בגל החום הנוכחי באירופה

כותרות העיתונים והמהדורות המשודרות מתארות את גל החום הנוכחי באירופה. הדובדבן של גל הדיווחים הנוכחי הוא הסיפור על מסלולים נמסים בשדות תעופה.

רשת סקי ניוז הבריטית הכריזה כי מסלולי שדות תעופה נמסים בחום, וערוצי תקשורת ישראלים רבים חוזרים ומהדהדים את ה"ידיעה" הזאת ללא שום בדיקה.

ערוץ 13 ממחזר את הטענה של סקיי ניוז על מסלול שנמס בחום.


 מבזק חדשות בוואלה (מעל) מהדהד גם הוא את הידיעה. גם מבזק חדשות בחדשות N13, דיווחים בגלי צה"ל ובערוצים נוספים לא חסכו מהציבור בישראל את הידיעה.

המציאות: אספלט לא נמס בחום של 40 מעלות... גם לא בחום של 60 מעלות.

היה ניתן לצפות מהעורכים והעיתונאים החרוצים שלנו להפגין מעט ביקורתיות שכן ברור לכל, בוודאי בישראל, כי אספלט לא נמס בחום של 40 מעלות צלסיוס. את זאת אנו יודעים באופן ישיר.

על פי הנתונים ההנדסיים שסופקו על ידי ד"ר ולדי פריד וד"ר עמית קני אין בעיה הנדסית המונעת שימוש במסלולי נחיתה גם בטמפרטורה של 80 מעלות בסוגי אספלט מסויימים.

מעל: ציטוט מתוך International Journal of Pavement Engineering המציג את טמפרטורות הסף לשימוש במסלולי תעופה כאשר הציון האחרון מסביר כי גם בטמפרטורה של 85 בסוגי אספלט מתאימים המסלול יכול לפעול. 

 במילים אחרות, לא קיימת תופעה של התמוססות מסלולים בטמפרטורות הנוכחיות. יש בעיה רגולטורית ספציפית באנגליה. בעוד שטכנית ניתן להשתמש במסלולי המראה ונחיתה עד לטמפרטורה של 80 מעלות, ברוב המדינות מותר להשתמש בהם רגולטורית עד 50-70 מעלות, ובבריטניה באופן חריג ויוצא דופן רק עד 35 מעלות. ראו באיור המציג את סף הטמפרטורה לשימוש במסלולים על פי הרגולציות לפי רשויות שונות.  

 


לסיכום

התקשורת הישראלית, כמו גם הבינלאומית, התנתקה מזמן מהדרישות המקצועיות של בירור עובדות באופן יסודי לפני הפצתן. נראה כי מידע סנסציוני מפחית עוד יותר את ההקפדה על סטנדרטים. לא נותר לנו, צרכני התקשורת הביקורתיים אלא לכלול את בדיקת העובדות כחלק מתהליך צריכת המידע שלנו והקפדה על ביקורתיות וספקנות כלפי דיווחים המוגשים לנו ללא כל סייג, במיוחד הסנסציוניים שבהם.


בועז


 

אין תגובות: