24 בדצמבר 2012

הבזבוז הסולארי הענק הוכפל.




בזבוזי הענק על סובסידיות מיותרות לענף הסולארי, תוך הטלת נטל כספי מיותר על אזרחי ישראל, נמשכים.

רשות החשמל אישרה השבוע 140 פרויקטים חדשים של מתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים PV , בהספק כולל של 270 MW .

השיטה היא תעריפי הזנה feed in tariffs שפירושו מחיר קבוע מובטח ל 20 או 25 שנה. המחירים שהובטחו הם בשמיים: באזור 140 אג' לקוט"ש.
זהו מחיר הזוי. במכרז הפוטו-וולטאי האחרון באשלים התקבל מחיר של 53 אג' לקוט"ש – אז מדוע מאשרת רשות החשמל מחיר של 140 אג' לקוטש ? זהו שוד בצהרי היום של הקופה הציבורית. זו חוסר אחריות, הפקרות, ובזבוז נוראי.

צאו וחשבו: מחיר הייצור של קוט"ש חשמל של חברת החשמל הוא בסביבות 40 אג' – ועכשיו מכריחים את חברת החשמל לשלם פי 3.5 מזה עבור חשמל סולארי.
רשות החשמל עצמה הפחיתה עת תעריף ההזנה הסולארי ל 66 אג' לקוט"ש, למתקנים עתידיים, נוכח הירידה במחירי הפאנלים. אז מדוע היא מאשרת היום עדיין תעריפים של 140 אג? הם נורמאליים? (מדוע 66 מוצדק? מדוע לא 40 ?)
צריך לבטל לחלוטין את שיטת תעריפי ההזנה הקבועים, המובטחים ל 20 שנה.

חישוב פשוט לעלות השנתית הוא זה 270000 קו"ט כפול 1800 שעות הפקה בשנה כפול בערך 1 ₪ ( 140 תעריף סולארי פחות 40 עלות מקורות אלטרנטיביים) שווה בערך 500 מיליון ₪ לשנה !

הרשות החשמל כבר אילצה את חברת החשמל לרכוש כ 220-250 MW יכולת ייצור סולארית, בשנים הקודמות, בתעריפים גבוהים, וגרמה להוצאה מיותרת של 500 מיליון ₪ לשנה, בהתחייבות ל 25 שנה. עכשיו היא מאלצת אותה לקנות כמות דומה נוספת, עם בזבוז נוסף של עוד 500 מיליון ₪ לשנה. אם מחלקים את הבזבוז של מיליארד ₪ ל 2.5 מיליון צרכני החשמל בארץ, נקבל שמטילים נטל ממוצע של 400 ₪ לשנה על כול משפחה בישראל. זהו לכאורה "מס ירוק" אבל למעשה בזבוז לריק לחלוטין, שאין שום תועלת לצידו.

היצרנים הסולאריים טוענים שהחשמל הסולארי הוזל והיגיע ל"גריד פאריטי" מחיר תחרותי ביחס למחיר חשמל פוסילי (מגז). אם כך – מדוע דרושות הסובסידיות המטורפות האלה? מדוע רשות החשמל מאשרת תעריפים מובטחים קבועים בשיעור פי 3.5 מהעלות הרגילה?

מי הסמיך את רשות החשמל להטיל מיסים שרירותיים על אזרחי ישראל, בשיעורים בלתי הגיוניים ובלתי מבוקרים?
שערורייה היסטרית.
יעקב 




8 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

תארו לכם, רק לרגע מתוק אחד - ועדה "א-לה" ששינסקי, שתבטל את כל ההטבות ההזויות האלה גם לאחר מעשה, כמושעשו לחברות הגז. מה אסור לחלום?

טל אמר/ה...

יעקב,

אתה תופתע, אבל הפעם אני מסכים עימך. אין כאן הגיון כלכלי.

אני גם מוכן להסכים לקיעה שלך שמחיר הוגן לסולארי, שמשקלל את עלות הפקת חשמל בשיא ועלויות זיהום אויר הוא כ 1 ש"ח לקווט.

יחד עם זאת, המצב לא כל כך גרוע כפי שאתה חושב -

העלות המאוד נמוכה באשלים הושגה כתוצאה ממתן הקרקע בחינם ליזם וטיפול בכל בעיות החיבור - כולל הבאת קו מתח.

בסיבוב רשיונות זאת , היזמים משלמים על הקרקע - או למנהל או לבעלים פרטיים ומדובר בהרבה כסף - "השומות האחרונות של השמאי הממשלתי, שלפיהן קובע המינהל את גובה דמי החכירה, היו לפי 130 אלף שקל לדונם"

כלומר את ההפרש בין תעריף חדש של 66אג שהוא סופר כלכלי למדינה, לבין תעריף 140 , מרוויח בעל הקרקע - מדינת ישראל באמצעות המנהל או כל מי שהשכיר שטחים ליזמים - והם כמובן משלמים על זה מעמ ומס כך ש 45% מזה מגיע חזרה לקופות המדינה

תוסיף לזה את האלמנטים של התעסוקה בהקמה , תחזוקה וניהול של כל הפרויטים - זה גם נדבח חשוב בחישוב הכולל.

הבעיה כאן , וזו החלטה שרירותית של המדינה, שיש כאן העברת כספים מחברת החשמל - דרך התעריפים - למדינה באמצעות דמי חכירה והכנסות מיסוי.

מכיוון שחברת החשמל ממילא זוכה לסובסידיות כבדות מהמדינה, אז החזר חלקי של הסובסידיה הוא די חסר משמעות

אני מתייחס לכל סיבסוד התעישיה עד היום כעלות מו"פ ויצירת תעשיה חדשה בישראל. כל תוספת ייצור בתעריפים של 66 ומטה - זה רווח נטו ובסופו של דבר החסכון יכסה את ההשקעה הראשונית

גם לאינטל נתנו מליארדים - אבל קיבלו חזרה פי כמה

זה כלכלה.

יעקב אמר/ה...

טל,
אתה כרגיל לא ידוע מה אתה מדבר.

עובדה היא שאם ניתן לקנות מוצר מסויים (קוט"ש חשמל) ב 40 אג', במקום זה משלמים 140 אג' מבזבזים כסף לריק. 500 מיליון ש"ח לשנה! שום פילפולים לא יעזרו.
את הכסף הזה משלמים אזרחי ישראל דרך חשבון החשמל.

ואתה אישית שקרן.

הכלכלה מעניינת אותך ככליפת השום.
אתה חושב שאנו חייבים לבזבז כסף כמה שיותר, למען הנכדים, כי אם לא נבזבז הנכדים יישרפו. אז תפסיק לבלבל את המוח עם הגיגיך הכלכליים שבהם אינך מבין כלום.

יעקב אמר/ה...

ובנוסף לכך, התכנית הזאת מוסיפה חטא על פשע, כי חוץ מכסף מבזבזים משאב יקר אחר, שנמצא בארץ במחסור: קרקע.

מדובר על "מתקנים בינוניים" שיושבים על הקרקע, אלפי דונאמים של קרקע.
מי שחושב שחכם לבזבז אדמה ולרצף אותה בפאנלים סולאריים - בלי להשיג שום תועלת ממשית - שישלח את קורות חייו לרשות החשמל, מחפשים שם טמבלים.

יותר טוב להשאיר את הקרקע "בור" - לטבע ולבעלי החיים.

טל אמר/ה...

יעקב,

אתה כל כך נואש וחסר מילים שאתה יורד לשפה נמוכה - זה מעיד עליך ועל איכותך - האישית והמקצועית

אתה עובר בחופשיות את הגבול בין מציאות ודימיון ומאבד כל שמץ מהימנות .

אתה כמובן גם הראית שליטה בכלכלה, סטטיסטיקה ואפילו הבנת הנקרא באנגלית.

עפ"י הרמה - למדת מדעי המדינה או יחסים בינלאומיים? או שאני מחמיא לך?


אתה כתבת בעצמך שתעריף ראוי זה 1 ש"ח.


30% מהייצור של חברת החשמל הוא בטורבינות תעשיתיות למיניהם - שנועדו לספק חשמל בזמני פיק - הם לא מופעלות כל הזמן, רק שצריך - כי הם הרבה יותר יקרות מתנות פחם

שלא לדבר על גנרטורים של סולר שמופעלים ממש בפיק

עלות זיהום האויר, כפי שנקבעה בישראך היא כ - 12-15 אג לקווט - אין על זה וויכוח

כמה אתה חושב שעולה שזה עולה להפיק חשמל ביום בשעות הפיק

אתה חושב שתעריפי החשמל בארץ משקפים את עלות ייצור החשמל? אז כיצד צוברת החברה חובות של עשרות מליארדי שקלים?


ברור לי שאתם מקבלים כסף מלובי חברת החשמל כדי לעצור את התפתחות השוק, אך כל מי שעובר על התכתובת רואה בברור מי מביא עובדות שאין עליהם וויכוח ומי ממציא הצהרות מפוברקות שאינו מסוגל לעמוד מאחוריהם


לא תתחיל לדווח אמת - אמשיך בדרכי

טל אמר/ה...

קרא את מטרות הבלוג שלכם:

לגישתנו רק המדע נטול הפניות המבסס הסקות לוגיות (בלתי סותרות) המבוססות על עובדות ותצפיות מסוגל לקדם את האנושות. אנו נאבקים במה שקראנו לו בבלוג "המדע המקולקל". כלומר, פרסום מאמרים מדעיים מגמתיים ובלתי תקינים, אי תיקון שגיאות במאמרים מדעיים, הסתרת נתונים, התעלמות מנתונים וכך הלאה... תופעה המתפתחת על ידי ניפוח שגיאות אלו לכלל מסעות פירסום תקשורתיים והיסטריה המונית. הרבה נכתב בנושא בבלוג זה על כך וזה רק קצה הקרחון המתמוסס.

היכן העובדות המגבות את מה שאתה אומר? עובדות ידידי, עובדות ומספרים. לא נפנופי ידיים.

יעקב אמר/ה...

תראה טל, אני חוזר על מה שכבר כתבתי: אתה לא מבין כלום לא בכלכלה, לא באנרגיה ירוקה, לא במספרים, לא בהיסטוריה, ואתה לא מתעניין ולא לומד. כול מה שאתה כותב מבוסס על פחד אמוציונאלי לשלום נכדיך, שמבוסס על כלום. כול מה שאתה אומר זה קישקוש. אתה מבזבז את זמנך ואת זמננו. אני קורא לך ללכת למקום אחר להביע בו את הגיגיך.

אני לא מתכוון להקדיש מזמני להתייחסות לדבריך.

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.