20 באפריל 2013

ההאטה בהתחממות – המראה מהחלל. או: המודלים האקלימיים והמציאות – ההתבדרות.

ההאטה בהתחממות – המראה מהחלל.או: המודלים האקלימיים והמציאות – ההתבדרות.
אין שום קשר ביניהם, כפי שרואים בגרף זה שהכין ד"ר רוי ספנסר.
הקו האדום והכחול מציינים מדידת טמפרטורות בטרופוספרה התחתונה על ידי לוויינים, מאז 1979. זוהי בעצם מדידה של הטמפרטורה סמוך לפני כדור הארץ. רואים די בבירור את ההאטה או העצירה בהתחממות לאחר הקפיצה הגדולה והחד פעמית של שנת 1998.

הקווים הצבעוניים הדקים הרבים מציינים את התחזיות של 44 מודלים אקלימיים שונים, לתקופה 1975-2025. הקו השחור העבה מציין את הממוצע של המודלים. רואים בבירור שיש התבדרות או הסתעפות divergence בין הגרפים. התחזיות של המודלים לא מתאימות למציאות כפי שמשתקפת במדידות. ליתר דיוק – היא גבוהה במידה ניכרת – כלומר חממיסטית.
ד"ר ספנסר מציין את הסיבות האפשריות של ההתבדרות:

1. האקלים פחות רגיש לפד"ח מאשר הניחו בעלי המודלים. (זה ההסבר הנראה לו נכון).

2. ההתחממות נספגה בשכבות שבעומק האוקיינוסים (ההסבר של טרנברט).
3. יצירה מוגברת של אירוסולים על ידי בני אדם הקטינה חלקית את השפעת הפד"ח. אבל, אף אחד לא מדד ואף אחד לא יודע מה באמת ההשפעה של האירוסולים. לכן זהו הסבר אד-הוק (לאחר מעשה) שאתה יכול להשתמש בו להסביר כול דבר.

מה שעוד רואים בגרפים שלמעלה זו ההתפלגות הגדולה בין התחזיות של המודלים עצמם. כלומר – אין התאמה בין התחזיות של המודלים השונים. לי נראה שהמודלים משקפים את ההנחות ההתחלתיות שעל בסיסן הם נבנו. במילים אחרות: החממיסטים, שהאמינו מראש בהשפעה גדולה של הפד"ח ובהתחממות נוראית בנו מודלים (או הזינו אותם בפרמטרים) שנותנים את התוצאה שהם האמינו בה מראש. כלומר – המודלים הם לא יותר מהשתעשעות במספרים ותכנות מחשב שנועדה להלביש אצטלה מדעית לניחושים שלך. האקלים מערכת מסובכת וכאוטית מכדי שניתן לתארה באמצעות מודלים. לפחות לעת עתה.

שימו לב שהמודלים לא טעו כלפי מטה. הטעות אינה מקרית או אקראית. זה מראה את השפעת גורם האופנתיות על מדעי האקלים – כולם נסחפים כמו עדר אחר הדעות האופנתיות.

יעקב

2 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב
לעיונך ולשם שעשוע,
http://www.nature.com/news/climate-models-fail-to-predict-us-droughts-1.12810

יוני

יעקב אמר/ה...

תודה יוני.

במאמר הם מודים שהמודלים נכשלו בחיזוי תקופות הבצורת, את את התנודות האוקייניות (אל ניניו-לה ניניה).

למרות זאת הם מביעים ביטחון שהמסקנה של המודלים שבעתיד תהיינה יותר בצורות הן "ללא ספק" נכונות.
על מה מבוסס ה"ללא ספק"???