26 בפברואר 2015

האנרגיה הירוקה תקועה

הנה פוסט מיוני 2014, של רוג'ר פילקה הבן, המסביר כיצד האנרגיה הירוקה תקועה ואינה מתקדמת.
הגרף מתאר את החלק היחסי של מקורות האנרגיה הלא-פחמיים, בס"ה צריכת האנרגיה בעולם. הוא לקוח מדו"ח ותחזית האנרגיה של BP  לשנת 2014. (הדו"ח והתחזית ל 2015 – כאן).

אנרגיה בלתי פחמית כולל אנרגיה גרעינית והידרו (מים). אנחנו רואים בגרף בצורה יפה שחלקה של האנרגיה הבלתי פחמית עלה מ כ 6% ב 1973 לכ 13% ב 1993. הדבר קרה בזכות הבניה המואצת של תחנות כוח גרעיניות והידרו-אלקטריות. בניית התחנות הגרעיניות החלה בשנות ה 1960, אבל הן נכנסו לפעולה בשנות ה 1970, ולקראת סוף העשור הזה (1970) נפסקה, כמעט לגמרה, בניית תחנות חדשות מחמת ההיסטריה האנטי-גרעינית שעדיין שולטת בעולם היום. בניית תחנות הידרו אלקטריות נפסקה גם כן (בונים היום רק אחדות בעולם המתפתח) – גם הן ירדו מהאופנה, והיום מתנגדים גופי ירוקים לבניית תחנות הידרו חדשות.
לעומת זאת, מ 1993 בערך ועד היום החלק של אנרגיה לא פחמית הוא קבוע, כ 13%. מה שקרה בתקופה זו, לפחות מאז בערך 2005, שהותקנו בעולם מאות אלפים של טורבינות רוח ומיליונים של פאנלים סולאריים. כול ההתקנות האלה של "אנרגיה מתחדשת" לא השפיעו במאומה על הרכב מקורות האנרגיה, ולא הגדילו את החלק היחסי של אנרגיה בלתי פחמית במקורות האנרגיה העולמיים.

כדי לייצב את ריכוז הפד"ח באטמוספרה (למנוע גידול מתמשך), וכדי למנוע, כביכול, את ההתחממות הגלובאלית הנוראית, חייבים להגיע, תוך זמן קצר יחסית, לפרופורציה של 90% אנרגיה ממקורות בלתי פחמיים. זה לא יקרה. תשכחו מזה. אלה שאומרים שהעולם משנה דרכיו, שהוא מתקרב לייצוב פליטות הפד"ח ואח"כ להורדתן מנותקים מהמציאות וחיים בעולם דמיוני. זה כולל את כול ה"יעדים" הירוקים למיניהם שאימצו מרבית ממשלות העולם. כנ"ל אלה שאומרים שהם יודעים כיצד ניתן להשיג את החלום של אספקת אנרגיה נקיה מפחם (או פד"ח). 

יעקב

אין תגובות: