18 ביוני 2012

לאבלוק: מיהרנו לאנרגיות מתחדשות ללא מחשבה מספקת.. טכנולוגיות הפראקינג הן הדבר הבא


כתבנו פעמים מספר על ד"ר ג'יימס אפרים לאבלוק, בן 92, רופא, מדען ומאבות התנועה האקולוגית. הוא פרסם את תיאוריית הגאיה הרואה את המערכת האקולוגית של כדור הארץ כמערכת אורגנית, חיה. הוא כתב שני ספרים מפחידים בעבר והצטרף להפחדות כאשר טען ב-2006 כי "לפני סוף המאה ימותו מיליארדי בני אדם, בודדים ישרדו באנטרקטיקה, המקום היחיד שניתן יהיה לחיות בו  ".

במאמר שפורסם בגארדיאן הבריטי ב-15 ביוני עונה לאבלוק לתוקפי טכנולוגיות הפראקינג כי הפראקינג היא השיטה הטובה ביותר לעתיד הפקת האנרגיה בעתיד הקרוב. 
על עמדותיו החדשות הוא אומר: "היכולת לשנות את דעתך ולעקוב אחר העדויות  היא אחת החירויות הנפלאות של היותך מדען עצמאי".  
על פי הכתבה, תרמו חשבונות החשמל המאמירים אותם נאלץ לשלם בחורפים האחרונים עבור הוצאות החימום להפניית תשומת ליבו לפוליטיקה ולכלכלה של האנרגיה, בנוסף לתמיכה אותה נתן בעבר לאנרגיה גרעינית (על אפם וחמתם של הירוקים שראו בו "גורו") כעת הוא יצא בתמיכה בטכנולוגית ה"פראקינג", שלמרות שהיא אינה מושלמת היא מייצרת הרבה פחות פד"ח מאשר שריפת פחם. לאבלוק מציין כי הגז המופק בטכנולוגיה זאת בארה"ב מחולק כמעט בחינם.

בשל החששות הכבדים שעוררה תקרית הכורים בפוקושימה מעריך לאבלוק כי הסיכוי שהאנרגיה הגרעינית תתפוס מקום של הובלה בתקופה הקרובה נמוך מאד, מאד ברור, הוא מסביר, כי "באמריקה הפראקינג הפכה לשיטה שתפסה מקום של בכורה בזמן מהיר ביותר... מיהרנו לאנרגיה המתחדשת ללא מחשבה מספקת ויצרנו תוכניות חסרות תוחלת ובלתי יעילות... טכנולוגיית הפראקינג מעניקה לנו זמן ואנו יכולים להשתמש בו על מנת ללמוד להסתגל".
לתגובה של גרמניה שהכריזה על סגירת כל הכורים הגרעיניים שלה עד שנת 2022 בעקבות התאונה בפוקושימה הוא קורא טירוף מושלם ((utter madness. "הם קוראים לעצמם ירוקים" אמר, "אבל עבורי זה הוא טירוף מושלם".
לאבלוק היה אולי האדם האחרון שהיינו מצפים ממנו להצהרה הבאה אך הוא אינו חוסך שבטו מעמיתיו לשעבר בתנועות הירוקות ואומר:

"It's just the way the humans are that if there's a cause of some sort, a religion starts forming around it. It just so happens that the green religion is now taking over from the Christian religion. I don't think people have noticed that, but it's got all the sort of terms that religions use. The greens use guilt. You can't win people round by saying they are guilty for putting CO2 in the air."

בתרגום חופשי: "זאת היא פשוט הדרך בה אנשים נוהגים כאשר קיימת מטרה מסוג כלשהו, דת מתחילה להיווצר סביבה. כך קורה כעת כאשר הדת הירוקה נוטלת את ההובלה על פני הדת הנוצרית. אני לא חושב שאנשים הבחינו בכך, אך היא כוללת את כל המאפיינים שבהם משתמשת דת. הירוקים עושים שימוש באשמה. אינך יכול לרכוש את ליבם של אנשים על ידי האשמתם בכך שהם פולטים פד"ח לאוויר."

את העתיד רואה לאבלוק בערי-ענק בהן המשאבים מנוצלים ביעילות, במקום לנסות להציל את הפלנטה על ידי הנדסת הגיאוגרפיה כל מה שאתה צריך לעשות הוא להפעיל מיזוג אוויר בערים... זה המסלול העדיף בהרבה על מה שקרוי "פיתוח בר קיימא", שהינה הזלת ריר חסרת משמעות"..
ציטוט:
"Instead of trying to save the planet by geo-engineering or whatever, you merely have to air-condition the cities….  …It's so much cheaper to air-condition the cities and let Gaia take care of the world. It's a much better route to go than so-called 'sustainable development', which is meaningless drivel."

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

זו אכן שיטה שנויה במחלוקת ביותר, ועל פי התיאורים בעייתית ביותר.

http://www.hayadan.org.il/all-about-fracking-280312/

אבל השאלה הגדולה כאן היא: למה כל המאמצים האלו והאנרגיה המושקעת באופן הזה של חיפוש אנרגיה?
תשובה: כי המקורות של האנרגיה הולכים וכלים, וזו הבעיה האמיתית.
ככל שנתקדם עכשיו, מחיר האנרגיה יהיה גבוה יותר ויותר, עד שלא יהיה שווה להפיק יותר אנרגיה. מחסן האנרגיה העולמי הולך לקראת סיום.

אני ממליץ על הקורס הבא: מעניין, ברור, קליט ומלא בעובדות שלא נעים לשמועֿ אבל כדאי, לפני שיהיה מאוחר מדי:

http://www.peakprosperity.com/crashcourse

בועז אמר/ה...

זאת לא שיטה שנויה במחלוקת - אלא אם כן אתה מתכוון שיש מי שמפיץ תעמולה נגדה כי הוא שונא כל פיתוח וכל עיסוק בנפט או גז - וזה הופך אותה לשנויה במחלוקת. כיום אין כמעט קידוח בכל העולם שאינו משתמש בשיטה, ויש מי שבוחר מקרים בודדים בהם התרחשה תקלה כלשהי על מנת לנפח את ההפחדה.

התיאור על התכלות המשאבים ממחיש בעיקר חוסר הבנה למהותו של משאב, וכתוצאה מכך כשל של חשיבה במונחים מלתוסיים בנושא.