16 בספטמבר 2013

IPCC מס' 5: אותו דבר

בקטע הקודם סיפרנו על מאמרו של דייויד רוז על הדוח המודלף האחרון של ה IPCC. דייויד רוז הכריז בקול תרועה גדולה שה IPCC שינה כיוון, ומנבא כעת התחממות קטנה יותר. ייתכן והגזים בגובה התרועה. יש פרשנויות אחרות, למשל פרופ' דרסלר אומר: "אותו דבר כמו 4 הדוחות הקודמים". אכן הרגישות האקלימית בדו"ח 5 חזרה לערך שמופיע לראשונה בדו"ח צ'רני מלפני 34 שנים: 1.5-4.5 מעלות. שום חידוש ב 34 שנים של מחקר אינטנסיבי עם כול הטכנולוגיה החדישה שנוספה מאז כוללו מחשבים מהירים ולוויינים מתוחכמים. לא היה שום צמצום במרווח אי הוודאות הגדול. דרך אגב מרווח אי הוודאות (+-1.5 מעלה) הוא ניחוש של צ'רני ולא מבוסס על שום דבר מדעי. גם היום המרווח הזה ניחוש.

הנה השקפתו של ביורן לומבורג על הדוח שנראית עניינית ומאוזנת.
ביורן לומבורג מכריז שהוא סומך על ה IPCC ולא נלחם בו (אסטרטגיה חכמה). הדו"ח החדש חוזר שוב, לדעתו, על מה שידענו כבר קודם: הפד"ח (גזי החממה), מעשה ידי האדם, גורמים להתחממות האקלים. השאלה היא כמה? הדוח החדש מדבר על התחממות בין 1 ל 3.7 מעלות עד שנת 2100 (קצת פחות מקודם). הנבואה על עליית מפלס פני הים בדוח החדש היא 40-62 ס"מ, עלייה קלה לעומת הדוח הקודם שניבא 18-59 ס"מ.

הנבואות האלה רחוקות מזעקות ההפחדה של החממיסטים הקיצוניים, המאשימים את ה IPCC בזהירות ושמרנות יתר. הם מנבאים, בהיסטריה, וללא שום ביסוס, עליית טמפרטורות של 5 מעלות, ופני הים ב 2 מטר. תחזיות ה IPCC תמיד דיברו, ומדברות גם עכשיו על עלייה קטנה יחסית בטמפרטורות ובפני הים (וגם זה ללא הרבה ביסוס).

כמו כן הוריד ה IPCC את דרגת הסבירות או הוודאות שבני אדם תורמים לתופעות קיצוניות כמו הוריקנים או בצורת. ההסתברות ירדה מרמה של 50% בדוח הקודם ל 21% בדוח זה. [ההערכות האלה הם ניחושים מבוססים על תחושות בטן ולא ידע מדעי מבוסס על ממצאים. תחושות הבטן של ה IPCC התעדכנו...]

ה IPCC מודה כעת ש"המודלים האקלימיים לא חזו או שיחזרו את הקיטון במגמת ההתחממות של 10-15 השנים האחרונות". זאת אומרת – שמאחר והמודלים, עליהם מתבססות התחזיות, שגו, תמיד כלפי מעלה, יש חשש שגם התחזית ל 100 שנה שגויה כלפי מעלה. בעברית: ההתחממות תהיה פחות מאשר מנבאים.
זהו עוד גרף המראה את הפער בין תחזיות המודלים (קו אדום) לנתוני המדידות.

כאן המקום להדגיש שבכול דוחותיו טען ה IPCC ש: "יותר מחצי מההתחממות שהייתה נגרמת על ידי בני אדם". "יותר מחצי" יכול להיות 51%. זה מתיישב עם תחושת הבטן של ד"ר קורי שאולי 50% מההתחממות היא מעשה ידי האדם, ו 50% - תנודות טבעיות שאינן קשורות למעשה אדם. החממיסטים הקיצוניים, כמובן, מאשימים את בני האדם בכול ההתחממות, אבל ה IPCC יותר זהיר וחלקלק, ואומר רק "יותר מחצי".

בנוסף, נמנע ה IPCC מלהמליץ על פתרונות או מדיניות. אסור לו, לפי עקרונותיו. הוא רק מתאר את תחזית הטמפרטורות וה"אסונות" שעלולים להתרחש (impacts ) אבל לא ממליץ על סובסידיות ירוקות או מיסי פחם. את זה עשה רק פצ'אורי, ראש ה IPCC, בהבעת דעה פרטית, בניגוד למנדט של IPCC.

ממשיך לומבורג:
ההמשך הצפוי הוא לפי השגרה שהתרגלנו אליה. החממיסטים יפתחו במסע תעמולה מואץ, במטרה להגביר את ההפחדה. הפוליטיקאים יתחייבו לקיטון גדול בפליטות וימשיכו לבזבז כסף גדול על תכניות שאין להן שום השפעה על האקלים.

עלינו לשנות שיגרה זו, להסכים שיש התחממות, אבל, להסכים גם שהתכניות הנוכחיות הן יקרות ובלתי מועילות. למשל: האיחוד האירופי ישלם 250 מיליארד אירו השנה, וכול שנה, ב 87 השנים הבאות, כסובסידיות לתכניות ירוקות קיימות. תמורת כול הכסף הזה תיחסך התחממות של אולי 0.05 מעלה...

טכנולוגיות האנרגיה הירוקה, הידועות כעת, עולות הרבה מדי, ומייצרות פחות מדי אנרגיה, מכדי שיחליפו את מקורות האנרגיה הקיימים (הפחמיים). להתעקש על רכישת מתקנים יקרים שלא עוזרים בכלום מעמיד את העגלה לפני הסוס. מה שצריכים הוא להשקיע במחקר. כאשר הוא יניב פתרונות אנרגיה ירוקה יעילים וזולים הם ישתלטו על השוק בלי סובסידיות, ויעזרו גם לפתור את בעיית ההתחממות ללא ייסורים.

יעקב



אין תגובות: