15 בספטמבר 2013

החום ירד (קצת). ה IPCC מוריד את תחזית הרגישות האקלימית.

הדו"ח החמישי של ה IPCC אמור להתפרסם בעוד שבוע. מספר טיוטות שלו הודלפו קודם, ועוררו הרבה תמיהות, בגלל שהוא התעלם מהעצירה בטמפרטורות של 16 השנים האחרונות. כעת הודלפה הטיוטה ה"אחרונה והסופית" ויש בה (בניגוד לטיוטות הקודמות), לראשונה, מספר שינויים ותיקונים משמעותיים, כלפי מטה -  פחות רגישות אקלימית לפד"ח.


הודלף "הסיכום לקובעי המדיניות", מסמך בן 31 עמודים שאמור לסכם דו"ח מדעי בן 1941 עמודים. 

הניסוחים שלו הם מאד חלקלקים וחמקניים (כלומר פוליטיים ולא מדעיים) תוך שימוש במילים כמו "כנראה, סביר" ( likely, very likely, extremely likely). שורה תחתונה: הרגישות האקלימית (העלייה הצפויה בטמפרטורות) היא קצת יותר נמוכה מאשר בדו"ח הקודם, וזו פעם ראשונה שה IPCC מוריד ברמת ההפחדה. הפרשנות של מט רידלי היא שיש סיכויים 50%-50% שהנזק מגזי החממה יהיה פחות מהתועלת שלהם. הניסוחים המעורפלים והחמקניים משאירים פתח לפרשנות כזאת.

הנה כמה מהאמירות שבדוח והפרשנות שלהם:

"שיעור ההתחממות מאז 1951 הייתה 0.12 מעלות לעשור" – בדו"ח הקודם הם אמרו "0.2 מעלות לעשור" – ירידה ב 40% לעומת הדוח הקודם. מדובר על קצב ההתחממות שהייתה ולא על תחזית לעתיד, הם משנים את הערכתם לעליות שכבר היו ונמדדו!.

"הטמפ' בימי תקופת הביניים החמה MWP בין השנים 950-1250 הייתה, באזורים מסוימים, לא פחות חמה מאשר בימינו". בטיוטה קודמת מאוק' 2012 (ובדוח הקודם מ 2007) הם טענו שהחום היום יותר גבוה מאשר היה אי פעם ב 1300 שנה. זו נסיגה מה"הוקי סטיק" – מסמל החממיסם.

"המודלים לא צפו ולא הראו את ההפחתה בשיעור ההתחממות של 10-15 השנים האחרונות". ה IPCC מודה שה"האטה" (בעצם זו עצירה) של ההתחממות היא ממשית, והמודלים האקלימיים, עליהם בנו כול כך הרבה תחזיות, כשלו.

הנה גרף המתאר את תחזיות המודלים לעומת המדידות של הטמפרטורה עד כה:


"מודלים אקלימיים כוללים יותר תהליכים של עננות ואירוסולים, אבל עדיין יש ספקות גדולים בקשר להשפעת תהליכים אלה". כלומר – הם מודים שהמודלים אין בהם ממש.

"המודלים חזו ירידה קלה, בקרח הימי האנטרקטי, אך המדידות (המציאות) מראות עלייה קלה". עוד הודאה בכישלון המודלים האקלימיים.

הדבר התמוה מכול הוא שגם אחרי כול ההודאות האלה בשגיאות ופספוסים בתחזיות העבר (כול השגיאות לכיוון חם מדי), טוען הדוח הנוכחי לרמה יותר גבוהה של וודאות "מאד, מאד סביר, 95%" – extremely likely להערכה שבני אדם גרמו את מרבית ההתחממות מאז 1951. במקור:
It is extremely likely that human influence on climate caused more than half of the increase in global average surface temperature from 1951-2010

בדו"ח הקודם הסבירות הייתה רק 90% ( very likely ). מה שד"ר קורי לא מבינה, ואף אחד לא מבין, הוא איך אפשר לטעון שהודאות יותר גדולה, כאשר כול הממצאים מראים לכיוון הפוך (ספקות יותר גדולים)  – כשלון המודלים, ההאטה (עצירה) וחוסר היכולת לחזות אותה.
פרופ' מיילס אלן, אחד ממחברי הדו"ח, מדען אקלימי ידוע, מנהל מחקרי האקלים באונ' אוקספורד, אמר: "זה צריך להיות הדו"ח האחרון של ה IPCC (כלומר צריך לסגור אותם אחרי דוח זה), התהליך המסורבל של הפקת הדוחות מייצג לא נכון את הצורה בה המדע עובד". 
גם ד"ר קורי חושבת שצריך לסגור את ה IPCC.
לאט, לאט, תצא לאור האמת על הגוזמאות של הדוחות הקודמים של "מיטב המדענים" של ה IPCC, אם, כי, כמובן, גם הדו"ח הזה, המתוקן מעט מאד, ועדיין מלא בגוזמאות. דוחות ה IPCC אינם מדעיים, הם דוחות פוליטיים מגמתיים. מה שמנחה אותם זו האג'נדה החממיסטית שהיא היעד המרכזי שהוגדר כאשר הוקם ה IPCC.

יעקב







אין תגובות: