16 בספטמבר 2013

הירידה באנרגיה מתחדשת.

הנה מאמר מאלף של ביורן לומבורג של השימוש ההיסטורי באנרגיה מתחדשת, והסיכוי שלה לעתיד.

הרבה מאמינים שהאנרגיות המתחדשות יאפשרו לנו לרדת מדלקים פחמיים, בקרוב. האמונה הזאת מתנגשת עם העובדות.

לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, 13.12% מהאנרגיה העולמית באה ממקורות מתחדשים, בשנת 1971, השנה הראשונה שלגבייה יש נתונים. בשנת 2011, חלקם של המתחדשים היה נמוך יותר – רק 12.99%. סקר דעת קהל אמריקאי מראה שהאמריקאים מאמינים שבשנת 2035, המתחדשים יגיעו ל 30.2%, אבל התחזית המקצועית היא רק 14.5%.

השמש והרוח מספקים רק חלק זעיר מהאנרגיה המתחדשת של היום, אולי שליש האחוז. הרוב הגדול של האנרגיה המתחדשת באה מביומסה – כלומר מעצים וחומר אורגני (זרדים וגללים) – אלו מקורות האנרגיה הישנים ביותר של האדם. ביומסה אכן "מתחדשת" אבל היא לא טובה ולא ברת קיימא.

שריפת עץ גרמה להכחדת היערות באירופה וגורמת להכחדת יערות בעולם המתפתח (המפגר) היום. הזיהום הפנים-ביתי, עשן משריפת עצים, גורם ליותר מ 3 מיליון מקרי מוות בשנה. שימוש בגידולים לביו-דלק מייקר את המזון ורוגם להשחתת יערות.

המקומות בהם המקורות המתחדשים חשובים במיוחד – הם העניים ביותר, אפריקה מקבלת 50% מהאנרגיה שלה ממקורות מתחדשים (עצים).

המציאות היא שהאנושות מתרחקת מאנרגיה מתחדשת. בשנת 1800 העולם הפיק 94% מהאנרגיה ממקורות מתחדשים. החלק המתחדש יורד בהתמדה, מאז. [ ס"ה השימוש באנרגיה, בעיקר ממקורות פחמיים, עלה מאד, ולחן החלק ה"מתחדש" – עצים – קטן]


השימוש המוגבר בדלקים פחמיים (כלומר השימוש המוגבר באנרגיה) תרם רבות לקידום האנושות. למשל: האדם הממוצע בבריטניה משתמש היום באנרגיה פי 50 מאשר לפני 250 שנה, נוסע מהר פי 250, ונהנה מאור פי 37,500. ההכנסה (ורמת החיים) עלתה פי 20.
הנפט הציל את הלווייתנים מהכחדה, אותם נהגו לצוד קודם בשביל שמן למנורות (מקור "מתחדש" רחמנא ליצלן). הפחם הציל מה שנשאר מהיערות. החשמל חיסל את זיהום האוויר הפנים-ביתי, המסוכן יותר מזיהום אוויר חיצוני.
בשנת 1910, כ 30% מהקרקע שימשה לגידול מספוא לסוסים. הטרקטור והמכונית שיחררות קרקע זו, וגם פתרו את בעיית הזיהום העירוני הנורא מהפרשות הסוסים.

האנרגיה הסולארית והרוחנית גדלו מאד בשנים האחרונות. מאז 1990 גדל ייצור האנרגיה  מהרוח ב 26% לשנה, ומהשמש ב 48%. האנרגיה הרוחנית מספקת היום בערך 0.29% מהצריכה והשמש כ 0.04%. אירופה מקבלת היום כ 1% מהאנרגיה מהרוח, פחות מאשר לפני התיעוש, עת קיבלה 2% מהאנרגיה מטחנות הרוח הישנות. באנגליה הפיקו אנרגיה מהרוח בשיעור 2.5% בשנת 1804, פי 3 מהיום.

התחזית המציאותית ל2035 , מתוך הנחה מקילה שהסובסידיות הירוקות יימשכו [והן לא יימשכו],  מדברת על 1.34% לרוח ו 0.42% לשמש. כול המתחדשים (כולל ביומסה=עץ) יגיעו ב 2035 ל 14.5%, ואפילו תחת הנחות הכי בלתי מציאותיות, לא יגיעו ליותר מ 17.9%.
למרות זאת אנו מוציאים הרבה כסף על מתחדשים. העולם הוציא ב 12 השנים האחרונות 1.6 טריליארד דולר על אנרגיה "נקייה". אירופה לבד עומדת להוציא 250 מיליארד דולר לשנה, כול שנה, לקראת שנת 2020. ספרד מוציאה כמעט אחוז אחד מהתל"ג על מתחדשים, יותר מאשר היא מוציאה על השכלה גבוהה. בסוף המאה, ההשקעה הענקית של ספרד במתחדשים תצליח לדחות את ההתחממות הגלובאלית ב 62 שעות...

לומבורג מצטט את ד"ר האנסן (האבא של החממיסם):

“Suggesting that renewables will let us phase rapidly off fossil fuels in the United States, China, India, or the world as a whole is almost the equivalent of believing in the Easter Bunny and [the] Tooth Fairy.”

האמונה שהמתחדשים יאפשרו לנו לרדת במהירות מדלקים פחמיים... משולה לאמונה בסיפורי אגדות"
לומבורג ממליץ להפסיק להאמין בסיפורי אגדות, ולהשקיע כסף רב במחקר ופיתוח של מקורות מתחדשים חדשים, יעילים וזולים יותר. [ולא לבזבז כסף בהתקנה רחבת היקף של מתקנים בלתי יעילים, שלא עוזרים לפתור את הבעיה]. כאשר האנרגיות המתחדשות (החדשות) יהיו יעילות וזולות מהאנרגיה הפחמית, הן יכבשו את העולם.
יעקב




אין תגובות: