2 בספטמבר 2013

האוקיינוס אכל את ההתחממות.


האופנה האחרונה במחקר האקלימי זה להסביר ולתרץ את ההפסקה הבלתי צפויה בהתחממות הגלובאלית ב 17 השנים האחרונות, המתרחשת למרות עלייה מתמשכת בריכוזי הפד"ח. הדבר מהווה שיפור מסוים לעומת האופנה לפני חצי שנה או שנה, אז היה נהוג להכחיש שיש בכלל הפסקה, ול"הוכיח" שאין.

מחקר חדש מתפרסם בירחון היוקרתי "נייצ'ר" (החממיסטי); מחבריו, קוסקה וקסי, מסבירים שהסיבה לחוסר התחממות בשנים האחרונות היא מחזורי האקלים הטבעיים, הבאים לידי ביטוי בתופעות אל-ניניו – לה ניניה, באוקיינוס השקט. (המאמר עצמו כאן, פרשנות של ד"ר קורי – כאן, ושל לובוס מוטל – כאן, הגרדיאן - כאן). אל ניניו-לה ניניה, שקוראים להם גם ENSO , הן תופעה טבעית, מחזורית, כאשר בשנים אחדות טמפרטורת המים בחלק המשווני-מזרחי של האוקיינוס השקט היא גבוהה יותר (אל ניניו) ובשנים אחרות נמוכה יותר (לה ניניה). התופעה מוכרת היטב, אבל הסיבה לתופעה אינה ידועה.

המחקר של קוסקה וקסי מבוסס כולו על הרצת מודל אקלימי (ובתור שכזה ערכו הממשי אינו גדול במיוחד). הם הריצו את המודל בצורה רגילה (תוך הכללת האילוץ של הפד"ח בלבד) והראו שהמודל אינו משחזר טוב את הטמפרטורות של השנים האחרונות, כלומר אינו משחזר את העצירה בהתחממות. אח"כ הריצו את המודל שוב, תוך הזנת נתון נוסף – הטמפרטורות של החלק המשווני-מזרחי של האוקיינוס השקט. במצב זה המודל שיחזר נכון את הטמפרטורות בתקופה 1970-2012 – כלומר גם את ההתחממות וגם את עצירת ההתחממות. מסקנתם: העצירה בהתחממות נובעת ממחזור טבעי של לה-ניניה – שהיא המצב השורר בשנים האחרונות.

חלילה להם להטיל ספק בתיאוריית ההתחממות הגלובאלית. ההתחממות הגדולה בשנים 1975-98 נגרמה כולה בגלל גזי החממה (הפד"ח) – כפי שקובע ה   IPCC  . לעומת זאת העצירה בהתחממות מאז 1996-7 נגרמה על ידי מחזורים טבעיים (לה ניניה). כלומר – הם טוענים שההתחממות בגין גזי חממה נמשכת כסדרה, רק היא "מתחבאת" מאחורי ה"לה ניניה".
הטענה הזאת היא אבסורדית, כי כשם שהעצירה בהתחממות נגרמה על ידי המחזור הטבעי, כן גם ההתחממות עצמה (מאז 1975), או לפחות חלק ניכר ממנה נגרם על ידי אותו מחזור ממש, שהיה בפאזה החמה שלו (אל ניניו) עד 1998. הגרף שקוסקה וקסי מפרסמים במחקר שלהם מראה זאת בבירור, ולמרות זאת הם נמנעים מלנסח מסקנה זו במילים בסיכום שלהם. זה לא "תקין פוליטית" לאמור שההשפעה של הפד"ח אינה חזקה כמו שחשבו, וההשפעה של תופעות טבעיות (שאינן נגרמות על ידי בני האדם) על תנודות האקלים גדולות מאשר חשבו.

קוסקה וקסי הגיבו בבלוג של ד"ר קורי, ואמרו שהם מתרכזים רק ב"עצירה" של 15 השנים האחרונות.

הסיבה היא, כנראה, הכפייה הדוגמתית, שנהוגה בעולם "מדעי" האקלים. מי שמטיל ספק במסקנות הקדושות של ה IPCC נחשב לכופר ומכחישן, מאמריו אינם מתפרסמים, מקורות המימון למחקריו מתייבשים, והקריירה שלו מוקפאת. מי שרוצה לפרסם מאמר (בייחוד בנייצ'ר) חייב לשלם מס שפתיים מילולי לדוגמה התקינה-פוליטית.

בכול זאת – המחקר מעניין. ראשית הוא מראה שאפילו מעוז החממיסטים, נייצ'ר, כבר מודה שיש עצירה בהתחממות (אחרי שגם המט-אופיס, ה CRU, ורבים אחרים הודו), ושנית – זו הודאה בעקיפין שתנודות טבעיות אחראיות לתנודות האקלים במידה רבה, ולא כול ההתחממות שהתרחשה ניתנת לייחוס לבני האדם, כמו שטוען ה IPCC – "במידה מאד גדולה של וודאות".

יעקב

אין תגובות: