29 באוגוסט 2013

הפער בין מודלים אקלימיים והמציאות.

הפער הוא ברור, והמודלים האקלימיים מגזימים לצד ההתחממות. את זה כותבים שלושה מדעני אקלים מה"זרם המרכזי" (חממיסטים). המדענים האלה (פייף, ג'ילט וצווירס) עוסקים בבניית מודלים אקלימיים, ואחד אף כתב ספר בנושא. הם גם בעלי עמדה חשובה של "מחברים" בפרקים שונים של דו"ח ה IPCC. המאמר מתפרסם ב"נייטור קליימט צ'יינג'". המאמר כאן, דיון עליו אצל ד"ר קורי – כאן.

ב 20 השנים האחרונות (1993-2013) ההתחממות הייתה בקצב 1.4 מעלות למאה שנה ( +- 0.6) בעוד המודלים חזו התחממות יותר מכפולה: 3 מעלות (+- 0.2). הפער עוד יותר גדול אם לוקחים את 15 השנים האחרונות – 1998-2012. בתקופה זו – המגמה שנמדדה היא כ 0.5 מעלות (למאה שנה) לעומת 2.1 מעלות – תחזית מודלים, כלומר תחזית המודלים גבוהה פי 4 מהמציאות.
המחברים קובעים בנחרצות שלא ניתן לטעון שהמודלים תקינים והתחזיות הן בתוך מרווחי חוסר הוודאות של המדידות.

הם מנסים להרהר מה הסיבה לחוסר ההתאמה, או הפגמים במודלים. הם מגיעים כמובן לכול החשודים הרגילים: שינויי אקלים טבעיים שלא נלקחו בחשבון במודלים, או אירוסולים (התירוץ האוניברסאלי לכול בעיה שמתגלית אחרי מעשה).

ד"ר ג'ודי קורי מפנה אותם לנייר שלה על "מפלצת חוסר הוודאות" – המסביר שהבלתי ידוע כול כך גדול שלא ניתן לטעון דבר ב"וודאות" בנושא האקלים.

מחקר אחר, המאשר את חוסר ההתאמה בין המודלים למציאות נכתב (מועמד לפרסום, תרשים למטה) על ידי מדעני האקלים הידועים וון שטורך וזוריתא (ואחרים). כלומר: מדעני האקלים ה"מרכזיים" כבר מודים בפה מלא לא רק שיש עצירה בהתחממות, אלא גם שיש חוסר התאמה ברור בין תחזיות המודלים והמציאות.



ד"ר קורי שואלת: האם דו"ח IPCC מס 5 שעומד להתפרסם בעוד כחודש יהיה יותר "שפוי" (sane) – כלומר – לא יטען כמו דו"ח מס' 4 שיש "90% וודאות שמרבית ההתחממות נגרמת על ידי בני האדם" ? (לפי הטיוטות שהודלפו, רמת הוודאות עלתה ל 95%... לא חושב שכול ה"וודאויות" האלה הן הערכות סובייקטיביות, מבוססות על כלום ,כלומר על מודלים אקלימיים שהוכח שאינם נכונים, ועל הערכות סובייקטיביות של מחברי הדו"ח.

קומנטר אחד ציין שם: " איננו יודעים מה גרם לעצירה בהתחממות, אבל אנו יודעים בוודאות שההתחממות לפני העצירה נגרמה על ידי בני אדם..." (כך אומר ה IPCC).

מעניין הוא שאף אחד מהמדענים ה"מרכזיים" (חממיסטים) שמציע את האפשרות ששינויים טבעיים הם הגורם לעצירה בהתחממות, לא מעלה בדעתו בכלל שייתכן ואותם שינויים טבעיים הם הגורם (לפחות חלקית) גם להתחממות שנרשמה בין 1975-1998. (על כך בקטע נוסף בהמשך).

יעקב


אין תגובות: