28 באוגוסט 2013

וורמונט יאנקי תיסגר



תחנת הכוח הגרעינית וורמונט יאנקי תיסגר בסוף שנת 2014, על כך הודיעה חברת אנטרג'י, בעלת התחנה. על הוויכוח סביב סגירתה כתבנו כאן.

התחנה החלה לפעול בנובמבר 1972 (והיא אחת הוותיקות ביותר), עם רישיון ל 40 שנה. וועדת האנרגיה האטומית הפדראלית אישרה הארכת הרישיון לעוד 20 שנה, עד 2032. מדינת וורמונט, שהמושל והממשלה שלה בעלי דעות אנטי-גרעיניות, החליטה להביא לסגירת התחנה, והעבירה מספר החלטות בנידון. הם אף הגישו תביעה משפטית נגד הממשל הפדראלי, במטרה להביא לסגירה מיידית של התחנה. שתי אינסטנציות של בתי משפט פסקו נגד מדינת וורמונט, ואפשרו לתחנה להמשיך ולפעול על פי הרישיון הפדראלי. כאשר נראה היה שהמשך הפעולה מובטח, הודיעה, פתאום, בעלת התחנה, חברת אנטרג'י, על סגירת התחנה מסיבות כלכליות.

מה שהביא לסגירת התחנה הוא הגז. הגז מופק בארה"ב בכמויות גדולות, בשיטת הפראקינג, ומחירו נמוך. כתוצאה מכך – מחיר החשמל המופק בגז נמוך. בארה"ב יש שוק חופשי (פחות או יותר, תחת רגולציה כבדה) של חשמל, ורשתות החשמל רוכשות חשמל במכרזים מהיצרנים. מסתבר שהמחיר הסיטונאי הנמוך של החשמל הפך את וורמונט יאנקי (תחנה קטנה יחסית של כ 600 מגאווט בלבד) לבלתי כלכלית. גורם אחר הוא ההשקעות הגדולות לשיפור הבטיחות שהיו דרושות כדי להמשיך ולתפעל את התחנה לפי רישיון הוועדה לאנרגיה אטומית.

עוד שלוש תחנות כוח גרעיניות בארה"ב הודיעו לאחרונה על סגירתן, מאותן סיבות, וגם תחנות נוספות עלולות ליפול.

הגז "הרג" את התחנות הגרעיניות, ולא צופים בניית תחנות חדשות בארה"ב מלבד השתיים שבנייתן כבר החלה.

יעקב

אין תגובות: