22 ביוני 2017

תחזיות ירוקות שקריות ושטותיות.


"דה מרקר" מעתיק מ"בלומברג" (עם ציון המקור) את התחזיות השטותיות והשקריות על השקעה עתידית באנרגיה מתחדשת. כדרכם בקודש, העורך העברי (דה מרקר) אינו מבין דבר וחצי דבר בחומר ומעתיק את הקטע מ"בלומברג" כלשונו.

הגרף הראשון "תחזית הפקת אנרגיה סולארית מאז 2014" מראה את הפקת האנרגיה הסולארית לשנים 2010-2019. אכן, ההפקה הסולרית נמצאת בעלייה. מה שהגרף והטקסט אינו מציין שהעלייה היא ממשהו כמו 0.22 למשהו כמו 0.32% מהצריכה – עלייה יחסית של כ 50% אבל עלייה מוחלטת של בערך אפס. כלומר – כול העלייה הזו בתפוקה היא בלתי רלוונטית, כי ביחס לצריכה ולהפקה ממקורות אחרים (פחמיים), הכמות שהופקה מהשמש הייתה והינה עדיין קרוב לאפס, ולא חשוב כמה היא עלתה במונחים יחסיים. גם אם תמשיך לעלות באותו קצב "מסחרר" עוד 25 שנה, היא לא תעלה על 2-3% מכמות האנרגיה הכוללת בשנת 2040.


הגרף השני "טריליונים של אנרגיה" נותן תחזית להשקעה מצטברת עד שנת 2040. הוא אומר שיושקעו אולי 5.5 טריליארד דולרים בשמש ורוח, אבל רק 1.5 טריליארד בגז ופחם. התחזית הזו היא ניחוש ולא שווה כלום, כי איש אינו נביא. השקר היותר גדול הוא – שגם אם אכן יושקעו 5.5 טריליארד דולר בשמש ורוח (פי שלוש מאשר בפחם וגז), עדיין חלקם בהפקת האנרגיה לא יעבור את ה 2-3%. כי אין קשר בכמה כסף אתה קובר בשמש ורוח – אנרגיה לא יוצא מזה. גם אם ישקיעו בגז ופחם רק כ 1/3 ממה שישקיעו בשמש ורוח, הגז והפחם והנפט ימשיכו לספק כ 80% מהאנרגיה שלנו, ולא השמש והרוח.... זו השקעה לריק (אם אכן התחזית להשקעה תתממש). התחזית שממשלות העולם תמשכנה להוציא כסף בלי סוף, לריק, למשך 25 השנים הבאות כפי שעשו ב 20 השנים האחרונות מהמרת על טיפשות אנושית.
אח"כ ישנו הגרף תחת הכותרת הסקסית: "השמש תנצח את דלק המאובנים עד 2039".



הגרף מציין את כושר אספקת האנרגיה המצטבר, בג'יגוואט, עד 2039. השקר הגדול (גדול מאד) בגרף זה הוא שהוא משווה "כושר ייצור" תזזיתי של  לוחות שמש לעומת "כושר ייצור" היציב של מתקני דלק פחמי. אנו יודעים שהשמש מייצרת בפועל, בס"ה, משהו בין 8% לבין 20% בלבד מכושר הייצור הנומינלי (כושר הייצור תיאורטי בשיא השמש). לעומת זאת הפחם מייצר משהו כמו 90% מכושר הייצור הנומינלי (כי הוא מספק מתי שצריכים אותו, להוציא אולי 10% מהזמן שמוקדש לתחזוקה). כלומר – כושר ייצור פחמי "שווה" בערך, בפועל, פי 10 מכושר ייצור של השמש. המידע בגרף זה הוא בפירוש שקר כי הוא משווה שני דברים שאינם ברי השוואה.

הדבר הפך לסטנדרט בנושאי "אנרגיה מתחדשת". הכול מבוסס על שקר, הכול תעמולה, הכול ספין. אל תאמינו לשום מילה של תעמולה זו, גם אם זה בא מ"בלומברג" שיש להם אגף מיוחד מקודש להפצת תעמולה ירוקה שקרית (Bloomberg New Energy Finance ). כנראה ש"בלומברג" מבין מה פופולרי ומה "מוכר" והם חזקים בפורנוגרפיה ירוקה, והאמת לא נחשבת לערך בחוגים אלה. ההנחה של בלומברג היא שההשקעה הממשלתית חסרת ההיגיון בדברים שלא עובדים תימשך (כמו עד כה), ומי שישקיע כספו בעסקים שבנויים על סובסידיות ממשלתיות (ועליהן בלבד) עשוי להרוויח יפה. עוד מניח "בלומברג" שלממשלות יש בלי סוף כסף, שהכסף לבזבוזי סרק לא יאזול לעולם, ושהיגיון והאמת לעולם לא ימצאו דרכם להשפעה על מדיניות ממשלתית (לפחות עד 2040). ייתכן והנחותיהם נכונות.... אלא שכבר יש סימנים שההשקעה בשמש ורוח נמצאת במגמת ירידה ולא עליה.

באנגליה, למשל, יש מרד של תושבי הכפרים נגד מפלצות הרוח, ויש החלטה ממשלתית להפסיק הקמת הטורבינות ביבשה, להמשיך רק עם טורבינות בים (שהן יקרות פי 4 מהיבשתיות, ומחסלות לווייתנים). כמו כן הממשלה שינתה מדיניות והבטיחה כעת לשים דגש על בלימת עליית מחירי החשמל, ולצורך זה הורידה את רמת הסבסוד. על תפנית המדיניות של הנשיא טראמפ כבר כתבנו. בקיצור: הניסיון לנבא בשיטת האקסטרפולציה (מה שהיה הוא שיהיה), ולהסיק שהבזבוז המטורף והשחתת הסביבה עם טורבינות יימשך לפחות עוד 25 שנה הוא קשקוש. אין לנו איך לדעת איזה שטויות ממשלותינו יעשו בעוד חודש, ומה תהיה האופנה הפוליטית בעוד 6 חודשים - קל וחומר בעוד 25 שנה.

מיותר לציין שהעיתונות העברית נגררת אחרי האופנה העולמית ומפרסמת שטויות אלה בלי ביקורת, ולעולם לא תפרסם ניתוח מאזן המציג את הדברים לאמתם, כמו ניתוח זה שאנו מביאים כשרות לקורא.

יעקב




אין תגובות: