18 ביוני 2017

אנרגיה מתחדשת - תמונת מצב 2017


לפחות 20 שנה (מאז הסכם קיוטו ב 1997) מדברים על אנרגיה מתחדשת, על "תפנית" האנרגיה, על מהפכה, על אנרגיית העתיד... כמות הדיבורים ועוצמת הטונים גורמת לאדם לחשוב שזה נושא שעומד ברומו של עולם. למשל: שוודיה העבירה לאחרונה חוק הקובע שעד שנת 2045 היא תגיע לאפס פליטות פד"ח בייצור אנרגיה (כלומר – הכול אנרגיה מתחדשת) ... "בלומברג" מנבא שבין 2017 עד 2040 השקעות באנרגיה סולארית ורוחנית יהיו כ 5.5 טריליארד דולר, בעוד ההשקעות בפחם וגז רק כ 1.5 טריליארד בלבד. ועוד ועוד דיבורים כאלה...

בואו נעזוב לרגע את הנבואות לעתיד (לנבא לא עולה כסף), ונראה מה תמונת המצב העכשווית – איזה חלק מצריכת האנרגיה שלנו מסופק כעת (אחרי 20 שנה של דיבורים, השקעות ומאמצים) על ידי האנרגיות ה"מתחדשות" (שמש ורוח). את הנתון הזה נמצא בדו"ח של "רן21" “Renewable Energy Policy Network for the 21st Century” (REN21), -

הגוף הזה, רן21, מאגד את יצרניות האנרגיה המתחדשת, גופים ירוקים אקטיביסטיים (NGO ) וממשלות העולם עצמן, ויושב בפאריס. אין הוא קשור לתעשיית הנפט ואין הוא חשוד בעוינות לאנרגיות מתחדשות – אדרבא. הדו"ח מומן על ידי ממשלת גרמניה והבנק לפיתוח אמריקה (ממשלת ארה"ב). הוא חובר על ידי 800 חוקרים ויועצים – מיטב הנוער והמומחים בעולם. אז מה המצב?

ארתורוס זרבוס, היו"ר היווני של רן21, כותב בהקדמה: "מהפכת האנרגיה העולמית נמצאת בעיצומה, יחד עם זאת – הקצב אינו מספיק כדי לעמוד ביעדי הסכם פאריס מ 2015".

"החלק של אנרגיה מתחדשת בתוך סך הכול האנרגיה שנצרכה גדל רק באופן צנוע, למרות הגידול העצום בסקטור האנרגיה המתחדשת, בייחוד שמש ורוח. אחת הסיבות היא הגידול בביקוש האנרגיה, שעולה על הגידול באספקת אנרגיה מתחדשת. " [הסיבה העיקרית היא שמתקני השמש והרוח מספקים מעט מאד אנרגיה].

את התמונה נוכל לראות בגרף הבא מתוך הדו"ח.

הסבר: כ 19.3% מהאנרגיה היום באה ממקורות מתחדשים, יפה לכאורה, וקרוב ל"יעד" של 20% בשנת 2020. מה רע?

אלא שזה, כמובן, בלוף ירוק (בלי בלופים אין "ירוק"). הדו"ח מראה שמתוך ה 19.3% אנרגיה מתחדשת, 9.1% הם "ביומסה מסורתית"... (שמות... שמות מפוצצים, להעמקת השקר, לא חסרים). בעברית: שריפת עצים. האנושות תמיד שרפה עצים, מאז שפרומתיאוס גנב את האש מהאלים ונתנה מתנה לאדם.  תמיד חיממו את הבתים ובישלו על אש מעצים (בייחוד באזורים כפריים), זה נמשך, אין בזה שום "מהפכה". החלק של "מתחדשים מודרניים" הוא רק 10.2%. אבל 3.6% מזה הם אנרגיית מים (סכרים) שנבנו בין שנות ה 1930 ל 1970 כאשר בניית הסכרים הייתה באופנה, הרבה לפני "מהפכת" האנרגיה המתחדשת. אח"כ יש "ביומסה" מודרנית (זבל וגזם), חימום דודי שמש, "ביומסה" בתחבורה (כלומר אתנול או שריפת המזון שלנו), וכאלה מקורות "מודרניים" שהמשותף להם הוא שהם זניחים מבחינה כמותית ולא ניתנים להגדלה.

המקורות המודרניים, "המהפכניים", שעליהם (ועליהם בלבד) תולים תקוות לעתיד ירוק הם שמש ורוח. השמש והרוח סיפקו, עד כה, אולי כ 1% מהאנרגיה בעולם. 20 שנה משקיעים בשמש ורוח, השקיעו כבר אולי טריליארד דולר (במצטבר, ב 20 שנה, מאז 1997) ואולי יותר. וזה מה שיצא: 1% מהצריכה. נניח שבאמת ימשיכו להשקיע כמו שמנבא "בלומברג", כ 5.5 טריליארד דולר ב 23 השנים הבאות. אז כמה אנרגיה תצא מזה? עוד אחוז אחד מצריכת האנרגיה? עוד 3% ?? אתה  יכול להשקיע כמה שאתה רוצה, ולבנות עוד מאות אלפי טורבינות רוח (כמו שבנו עד כה), ועוד מיליונים של לוחות שמש (כמו שהתקינו עד כה) – הרבה אנרגיה לא תצא מזה, עובדה. – כי הם לא מפיקים אלא מעט מאד אנרגיה... האנרגיה שהם מפיקים היא לא מספיקה אפילו כדי לכסות את הגידול בצריכת האנרגיה המתרחש כול הזמן בעולם וצפוי להימשך.

מה שמזעזע במספר הקטן הזה – 1% – זה לא שהוא קטן. כול דבר צריך להתחיל במקום כולשהו. מה שמזעזע זו כמות הדיבורים והמאמצים, וכמות ההשקעה הכספית שהוקדשו לנושא, על ידי כול מדינות העולם, בייחוד העשירות והמפותחות ביותר (ארה"ב, אירופה, גרמניה, סין). החברות היצרניות קיבלו סובסידיות נדיבות, מימון ממשלתי מלא במענקים והלוואות, והגנה מתחרות ומחוסר וודאות עם רכישה מובטחת של החשמל ומחירים מובטחים על ידי הממשלה, שהועמסו על הצרכנים (אין מישהו אחר...). למרות כול זאת – הגידול באספקת אנרגיה מתחדשת אינו מדביק אפילו את הגידול בצריכה העולמית (הוא רחוק מזה). וה"מהפכה" הזו, של האנרגיה המתחדשת, עדיין לא עומדת בזכות עצמה, ועדיין בנויה כולה על סובסידיות. היכן שהסובסידיות נפסקות או מונמכות – אין תוספת אנרגיה מתחדשת. כאשר הסובסידיות תפסקנה הסקטור ימות. שיהיה ברור: עד כה לא הותקנה אפילו לא טורבינת רוח אחת או לוח שמש אחד למטרות הפקת חשמל. כול המתקנים הותקנו אך ורק במסגרת תכניות הסובסידיות הממשלתיות, ובמטרה לחלוב את הסובסידיות.

אחרי שנים של השקעות ממשלתיות ענקיות בסובסידיות – הסקטור של האנרגיה המתחדשת מפיק בערך אפס אנרגיה. זה הזמן להפסיק עם שריפת המשאבים, לפני שממשיכים לבזבז את העושר שלנו לריק.
מסכם ד"ר ג'ון קונסטבל, בלטינית (שאינה חלק מההשכלה הים-תיכונית): “Parturient montes, nascetur ridiculus mus”.  . -  "ההר הוליד עכבר".

יעקב


תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

פשוט מאכזב.
אין מילה אחרת... מטריד ומאכזב.
היה כבר אפשר להשקיע את כל הסובסידיות והמזומנים בלחצוב אנרגיה ישירות מהשמש בעזרת חלליות של NASA או משהו מונפץ אחר.