15 ביוני 2017

המכונית החשמלית מסובסדת ומזהמת.

דנמרק היא המדינה ה"ירוקה" ביותר בעולם – היא טוענת שהיא מפיקה 40-50% מהחשמל מרוח והיא המולדת של חברת "וסטס" – החברה הגדולה בעולם לייצור טורבינות רוח.

דנמרק גם סבסדה סבסוד גדול את המכוניות החשמליות, על ידי מתן פטור ממס יבוא של 180% החל על מכוניות בנזין. אבל היא החליטה שהמכונית החשמלית "בוגרת" מספיק ואפשר להפסיק (בהדרגה) עם הסובסידיות. התוצאה: ירידה של 60% במכירות.

חברת טסלה מכרה בשנת 2015 -  2738 מכוניות חשמליות בדנמרק, אבל בשנת 2016 רק 176 מכוניות. אין סובסידיות – אין מכירות – זה ברור. כי המכונית החשמלית היא מוצר נחות. היא עדיין רחוקה מלעמוד בזכות עצמה. ממשלת דנמרק נבהלה מירידת המכירות וחזרה בה – הורדת הסובסידיות תתפרס על פני שנים רבות יותר... הסובסידיות יימשכו (במדורג) לפחות עד 2022, ומי יודע מה יהיה אח"כ? כלומר הם הודיעו שבכול מקרה הסובסידיות ייגמרו עד אז, אבל... ההחלטות עלולות להשתנות – כלומר הסובסידיות יוארכו במרדף אידאולוגי אחרי "יעדים" בלתי מעשיים.

בארצות אחרות באירופה יש עלייה במכירת מכוניות חשמליות, בכול ארץ בהתאם לגודל הסובסידיה. כך למשל – בשוודיה (האלופה במכירות) יש מענק ממשלתי במזומן לקוני המכונית וגם הנחות מס עמוקות. כנ"ל בארה"ב – יש מענק קנייה של 7500 דולר במזומן (מענק זמני... לעידוד מוצר חדש...) והטבות מס... וגם מימון ממשלתי מלא למפעל טסלה לייצור מכוניות חשמליות.

בכתבה קודמת כתבתי שהמכונית החשמלית היא מוצר נחות – וקם מי שהעיר לי שזו דעה אישית או טעם אישי שלי. לא נכון: המכונית החשמלית היא מוצר נחות מבחינה אובייקטיבית-עובדתית. אומנם נכון שמכוניות טסלה הן משוכללות מאד, יש בהן כול הגדג'טים המודרניים (למשל נהג אוטומטי) והן נוסעות נהדר. כלומר הן נוסעות נהדר כול עוד יש חשמל במצבר. טווח הנסיעה כגודל המצבר המותקן (כלומר כמה כסף השקעת). אבל כשהמצבר מתרוקן צריך להשבית את המכונית בין 3 ל 7 שעות – זמן הטעינה של המצבר (תלוי במתקן הטעינה וגודל המצבר). אז – מכונית שאתה לא יכול למלא אותה ב 5 דקות ולהמשיך לנסוע היא נחותה – כי היא לא תמיד זמינה לנסיעה כאשר אתה זקוק לה.

חוץ מזה יש את עניין המחיר: מכונית חשמלית היא יקרה יותר בגלל העלות הגבוהה של המצבר. אז כול חכמי ציון והנביאים למיניהם מתנבאים שמחיר המצבר ירד בעתיד. ייתכן. כאשר ירד אולי המכונית החשמלית לא תהיה יקרה יותר. היום היא יקרה יותר. המכונית החשמלית נותנת היום שירות יותר גרוע (לא תמיד זמינה) ובמחיר יקר. היא, לכן, מוצר נחות – עובדה, לא דעה אישית. אולי זה ישתנה בעתיד ואולי לא, אינני נביא, אבל היום היא נחותה.

הסיבה העיקרית שבגללה מנסים בכלל לפתח מכונית חשמלית: החיסכון בפליטות פד"ח. (בעבר גם חששו שיאזול הנפט – חשש שווא). מסתבר שגם בתחום זה הן לא משיגות את המטרה. מחקר שנערך על ידי המכון לחקר הסביבה של שוודיה מראה שתהליך ייצור המצברים של מכוניות חשמליות כרוך בפליטות פד"ח גדולות. כאשר אתה קונה מכונית חשמלית (לפני שהיא עולה על הכביש) היא כבר פלטה בין 5.3 ל 17.5 טונות פד"ח לאטמוספרה – בתהליך ייצור המצברים (הכמות תלויה בגודל המצבר).  כלומר – במכוניות בעלות מצברים קטנים (טווח מוגבל – כמו ניסן ליף) אתה מתחיל לחסוך פליטות רק 2.7 שנים אחרי העלייה לכביש, במכוניות טסלה אתה לא חוסך פליטות ב 8.2 השנים הראשונות (בהשוואה למכונית בנזין או דיזל דומה). בנוסף, פליטות הפד"ח השוטפות של המכונית החשמלית מתרחשות בתחנות הכוח המייצרות את החשמל בו טוענים את המכונית.

המכונית החשמלית היא עוד שגעון ירוק שלא עובד מבחינה טכנית-הנדסית וכלכלית (בדיוק כמו לוחות שמש ותחנות רוח). כולם קוראים להן "מכונית העתיד". אולי הן מכוניות העתיד, ואולי לא. העתיד לא ידוע לי. לא לי ולא לנביאים. היום הן בגדר טענות שווא – מוצר נחות שמתקיים רק בזכות שיגעונות הפוליטיקאים והעסקנים הירוקים שמממנים אותו מכספי מיסים על אף חוסר התועלת שבהן.


יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

" כאשר אתה קונה מכונית חשמלית (לפני שהיא עולה על הכביש) היא כבר פלטה בין 5.3 ל 17.5 טונות פד"ח לאטמוספרה – בתהליך ייצור המצברים (הכמות תלויה בגודל המצבר)"

האם מדובר רק על תהליך ייצור המצברים או על תהליך ייצור המכונית כולה?

יעקב אמר/ה...

מדובר רק על תהליך ייצור המצברים.

ההנחה היא שבשאר חלקי המכוניות (הפלדה, הצמיגים, השמשות) הפליטות בתהליך ייצור המכונית החשמלית זהות לפליטות של ייצור מכונית רגילה.