10 בינואר 2016

חלומות המכונית החשמלית בגרמניה.


למפלגת הירוקים בגרמניה יש חלום: עתיד ללא מכוניות בנזין – רק מכוניות חשמליות. כדי להגשים חלום נהדר זה הם עומדים לאמץ במצע שלהם "יעד" של איסור מכוניות רגילות החל משנת 2036 (20 שנה מהיום). הם מציעים שהחל משנה זו תיאסר מכירת מכוניות פרטיות חדשות עם מנוע בנזין או דיזל, רק מכוניות חשמליות יהיו מותרות. מכוניות שנרכשו קודם תמשכנה לנסוע, לפי התכנית. מה יהיה עם משאיות ורכב מסחרי? בקטע הזה ההצעה קצת מטושטשת... לא ידוע...

בכול אופן – אנשים פרטיים יאולצו, למען בריאותם, ללכת ברגל, לנסוע באופניים (אפשר חשמליים) או להשתמש בתחבורה ציבורית. מיותר לציין שבחלום הירוק קיימת תחבורה ציבורית מעולה, בתדירות גבוהה, מכול מקום לכול מקום, באמצעות רכבות ואוטובוסים חשמליים. בגן העדן שיבוא עלינו לטובה בעוד 20 שנה בלבד האנשים בכלל לא ירגישו צורך לקנות מכונית. כולם, נפשם תסלוד מהמכונית כמו נפשו של כול חסיד ירוק מן המניין (שלמרות זאת מחזיק, כעת, מכונית פרטית, לנוחיותו, כדי להסיע את ילדיו לגן או למורה לפסנתר).

מי שחושב שמפלגת הירוקים בגרמניה הם אנשי שוליים, "קצת משונים", כמו אלה שלנו, טועה. הם מפלגה קטנה-גדולה, שיש לה ייצוג של 10% בפרלמנט הגרמני. הם ישבו בממשלה הפדרלית מ 1998 עד 2005, עת מנהיגם, יושקה פישר (טרוריסט אדום לשעבר), שימש סגן ראש הממשלה ושר החוץ. הם שותפים בממשלה המקומית ברבות ממדינות גרמניה.

גם לגרמניה (כמו לארה"ב) יש "יעד" מתקדם, מעולה ומחמם בטן: מיליון מכוניות חשמליות על הכבישים עד 2020. (מיליון זה מספר קסם). היעד אומץ והוכרז על ידי הקנצלרית מרקל ב 2010, אף הוקמה מועצה ציבורית לקידום המכונית החשמלית (ראו צילום). אז, אם יש יעד רשמי וגם מועצה, אנו מסודרים.


אלא שהגרמנים פחות פזרניים מהאמריקאים בגובה הסובסידיות, ולכן באמצע 2014 היו בכבישי גרמניה רק 17,919 מכוניות חשמליות והיברידיות נטענות, מתוך משהו כמו 50 מיליון מכוניות שמסתובבות על כבישי גרמניה, ומכירות של 3.21 מיליון מכוניות חדשות לשנה ב 2015.

עד 2036 עוד יזרמו הרבה מים בריין. מה יהיה עד אז אללה יודע. דבר אחד ברור: אם תהיה קיימת אז מכונית חשמלית יותר טובה וזולה ממכוניות הבנזין של 2036, ישתמשו בה, בלי צורך לחייב אנשים בחוק לקנות אותה. אם לא תהיה, שום חוק לא יעזור, אי אפשר יהיה להעביר חוק לאיסור מכירת מכוניות בנזין.
אבל, לחלום מותר, וגם להכניס חלומות מחממי לב וחסרי משמעות במצע המפלגה. הנייר סובל הכול.

יעקב


אין תגובות: