3 בינואר 2016

האם הקרח של גרינלנד נמס?


שאלה טובה וגם שאלה קשה. המסת הקרח של גרינלנד הוא אחד האיומים הגדולים שמדגישים מודאגי האקלים והם לא שוכחים לציין לעיתים קרובות שהמסת כול הקרח של גרינלנד יגרום לעלייה של 7 מ' במפלס פני הים. האם הסכנה ממשית?

קשה מאד למדוד את כמות הקרח בשטח העצום גרינלנד. מאז 1992 יש מדידות לוויין משני סוגים: 1. מודדים את הגוויטציה (כוח הכובד) ומעריכים לפי זה את המסה של הקרח. 2. מודדים את הגובה (אלטימטריה). חישוב כמות הקרח כרוכה בחישובים מסובכים והתאמות רבות. ההתאמה הגדולה היא GIA – התאמה איזוסטטית – שמעריכה שינויים בגובה הקרקע שמתחת לקרח בגרינלנד.  הקרום המוצק של כדור הארץ צף על פני הליבה הנוזלית, וגובה פני השטח של כדור הארץ – כלומר המרחק של הקרום מהמרכז של כדור הארץ – משתנה, ואת השינוי הזה קשה מאד להאריך, מה גם שהשינוי הזה הוא מקומי ומשתנה ממקום למקום.

החודש התפרסם מחקר חדש שמעריך את איבוד הקרח בגרינלנד מאז שנת 1900, כלומר ב 115 השנים האחרונות, הרבה לפני שהיו מדידות לוויין. ההערכה הזאת מבוססת על תצלומי אוויר ישנים שנעשו במרוצת השנים. לרגל פרסום המאמר מבשרות כותרות גדולות במספר אתרים: "גרינלנד איבדה 9000 מיליארד טון קרח מאז 1900 (שהם 9000 ג'יגאטון).

דרך אחרת להציג את אותו הנתון היא לכתוב: "גרינלנד איבדה 0.3% מהקרח שלה ב  100 השנים האחרונות. 99.7% מהקרח יציב ונשמר." 9000 ג'יגאטון נשמע כמו מספר גדול ומפחיד, אבל, ביחס לכמות הכוללת של הקרח בגרינלנד – הכמות אפסית, ומהווה רק 0.3%. ספק גדול אם הנתונים ושיטות החישוב במחקר האחרון הזה הם עד כדי כך מדויקים, שהם מסוגלים בכלל למדוד את הקרח עד רמת דיוק של 0.3%. בתמונה רואים את כמות הקרח שנמסה במאה ה 20 לעומת גודלה של גרינלנד.
הקרח הנמס הזה, גרם, במאה השנים האחרונות, לעלייה של כ 25 מ"מ המפלס פני הים העולמי - כלומר כ 2.5 ס"מ מתוך עלייה כוללת של כ 17.5-20 ס"מ במפלס הים במאה שעברה.

אז, הנה צפירת הרגעה: גם אם קצב המסת הקרח הוא אכן כפי שטוענים – קצב שהתגבר במאה ה 21 ל 200 ג'יגאטון לשנה, יש לנו, ב"ה, עוד 12 אלף או 16 אלף או 30 אלף שנה (חישובים שונים) עד שיימס כול הקרח בגרינלנד. שנהיה בריאים עד אז... הנה נבואה: מן הסתם, תקופת הקרח הבאה, דומה לתקופה האחרונה שנגמרה לפני כ 20 אלף שנה, תבוא לפני שיימס כול הקרח בגרינלנד. האיום על המסה קרובה של הקרח בגרינלנד הוא דמגוגיה (שקר).

יעקב

2 תגובות:

סמייל אמר/ה...

עוד 30,000 שנה ייגמר לנו המקום בנגב להטמנת פסולת. האם נוכל לדעתך לשנע זבל לגרינלנד? אני מקווה שהיא לא תיעלם עד אז.

יוסי אבו אמר/ה...

יש להכניס עקרונות פיתוח בר-קיימא ואיכות הסביבה למערכת החינוך. לצערי, הדור שלנו אינו מצליח לתפוס את גודל הסכנה. יש לספק בידי הדור הבא את הכלים להתמודד עם שינוי האקלים והשפעותיו המתגברות.