6 בנובמבר 2016

שי אגסי העתידן.


שי אגסי דיבר בכנס fuel choices והרעיף עלינו שטף של נבואות: תעשיית הרכב תתמוטט, תחנות הדלק ייסגרו, רכב אוטונומי ישלוט בכיפה, הבעלות על מכוניות תקטן, רכבים חשמליים הם העתיד.

שי אגסי תמיד היה חזק בדיבורים ובנבואות, יש לו הופעה מרשימה דיבור רהוט ודמיון פורה והוא רואה היטב את העתיד. רק את ההווה אין הוא רואה, והמיזם הידוע שלו, בטר-פלייס, התמוטט לפני כשנה. הוא הצליח לסחוף משקיעים רציניים (עידן עופר) בהתלהבותו, וכולם מלקקים כעת פצעים בסך מאות מיליוני ש"ח שירדו לטמיון בעקבות חזונותיו הבלתי מציאותיים של אגסי.

בואו ונראה מה אגסי מנבא כעת – נפריד את זה לשלוש:

1. רכב אוטונומי – רכב המונחה מחשבים ונוסע ללא נהג. זהו נושא מאד אופנתי היום, רבים ומוכשרים (גוגל למשל) עובדים על זה. רק לפני שבוע נסע סמיטריילר עמוס ארגזי בירה כ 200 ק"מ, בנסיעה ניסיונית, על אוטוסטרדות בארה"ב ללא נהג (הנהג ישב במושב הנוסע). מן הסתם יחלו, אט-אט, רכבים אוטונומיים לנוע בכבישים. השאלה היא מתי הם יהיו גורם דומיננטי? מוקדם להתנבא. דבר אחד בטוח: בשנת 2020-2021, כמו שמנבא אגסי, עוד לא. האם יהיו גורם דומיננטי (המקיף את רוב המכוניות) בעוד 20 או 30 שנה? אולי, אינני נביא. זה לא מאד קרוב. והכניסה של רכב אוטומטי תהיה הדרגתית, כנראה בתחום המשאיות קודם, כי שם יש לדבר ערך כלכלי גבוה. אל לאגסי לדאוג ליצרניות הרכב הגדולות, הן לא תתמוטטנה. אם וכאשר זה יהיה מעשי, ייצרו החברות האלה את המכוניות האוטונומיות. לא גוגל, ולא אגסי.

2. אגסי מנבא ירידה גדולה בבעלות ומכירות של רכבים פרטיים. לפי חזון נפוץ ברשת (אגסי אינו מקורי בקטע זה), אדם יוכל בעתיד להזמין מכונית מתי שהוא צריך, המכונית תבוא מיד (לבד, ללא נהג) ותאסוף אותו, ותוריד אותו ביעדו, והכול במחיר זול להפליא (איך אגסי חישב את המחיר?) ולא תהיה שום סיבה בעולם מדוע אנשים יקנו ויחזיקו בבעלותם מכונית פרטית, הוא אומר. היום, המכוניות הפרטיות חונות אולי 95% מהזמן, כלומר הן לא מנוצלות. שימוש במאגרי מכוניות יאפשר שימוש יותר יעיל ואינטנסיבי של הרכב, ואז, אולי, חצי או רבע ממספר הרכבים (לעומת היום) יספיק לשרת את כול האנשים. האם זה יקרה ? אולי. מתי? אללה יודע. אנשים תמיד ירצו מכונית פרטית, וההפרש בחיר (אם יהיה) לא מפריע למרבית האנשים. ומה יהיה בשעות השיא (למשל בבוקר כשכולם נוסעים לעבודה)? גם היום כבר קיימים מאגרי מכוניות שאדם יכול להזמין, להשכרה, לפי שעות, כאשר הוא צריך, במקום להחזיק אוטו פרטי. אין ירידה במכירות רכב.  בת"א תיכנס גם עיריית ת"א לעסק ותפתח בשנה הבאה שרות השכרת מכוניות הדומה לשירות האופניים "תל אופן". האם, בגלל "תל אופן", היה קיטון בבעלות על אופניים בת"א? איני חושב. חברות הייצור של המכוניות (טויוטה, פולקסוואגן, מרצדס וכו') יכולות להירגע. המוצר שלהם (המכונית הפרטית) לא תיעלם מהר כול כך כמו שאגסי מנבא.

3. המכונית החשמלית. כול המכוניות, בעתיד, תהיינה חשמליות. כה אמר אגסי - ושוב – הוא אינו יחידי ולא מקורי. הדעה הרווחת אצל מרבית האנשים, היום, (כתוצאה משטיפת מוח אידאולוגית אינטנסיבית) היא שהמכונית החשמלית "היא העתיד". האומנם? דבר אחד ברור היום (עובדות, לא לנבואות) – המכונית החשמלית של היום אינה עומדת בתחרות האיכות, המחיר והשרות מול מכונית הבנזין. הכמות הקטנה של מכוניות חשמליות שנמכרת היום נמכרת בזכות ההתלהבות האידיאולוגית והסבסוד הממשלתי הכבד. המכונית החשמלית עצמה היא מוצר הגיוני וטוב, הבעיה שלה היא רק הבטרייה (המצבר). הבטריות של היום כבדות, יקרות, בעלות אורך חיים מוגבל, מספקות טווח נסיעה מוגבל, וטעינתן אורכת זמן רב (טיפוסי - 4 שעות). בראיה כוללת – המכונית החשמלית, היום, היא מוצר יקר ונחות. (עוד פרטים בפוסט בהמשך). זה המצב היום.

כדי שהמכונית החשמלית תהפוך למוצר טוב, המסוגל לכבוש את השוק, דרושה פריצת דרך טכנולוגית בתחום הבטריות. דרושה בטרייה חדשה, שונה (יותר טובה) לגמרה מאלו הידועות היום. האם ימציאו בקרוב בטרייה כזו? אולי. מתי זה יקרה? איש אינו יודע (גם לא הנביא אגסי). כול העולם (כול המדענים והמהנדסים) עובדים קשה ומחפשים באינטנסיביות פריצת דרך טכנולוגית בתחום הבטריות. הם כבר עובדים ומחפשים לפחות 20 שנה. לא מן הנמנע שבמוקדם או במאוחר תפותח הבטרייה הגואלת שתהפוך את המכונית החשמלית למוצר יותר טוב ממכונית הבנזין. מתי זה יקרה? זה מסוג הדברים שלא ניתן לנבא (שום דבר לא ניתן לנבא, בעצם). אגסי סתם מדבר, פיו מפיק דברי שירה בלי קשר למציאות.
אם וכאשר ימציאו את הבטרייה הגואלת – עדיין קיימת הבעיה של אספקת חשמל. אם חלק גדול מהמכוניות יהיו חשמליות יהיה צורך בכמויות חשמל גדולות לטעינת המכוניות, יותר מאשר יש היום. בינתיים יש מגמה של מלחמה נגד מקורות החשמל האמינים (פחם, גז וגרעין) ובעד מקורות תזזיתיים ובלתי אמינים (שמש ורוח), ופירושו שנצטרך להתרגל לעתיד של מחסור וקיצוב בחשמל, כלומר של ניתוקי זרם תכופים.
לסיכום: אין לנו אפשרות לדעת את העתיד. כול הדיבורים על "העתיד" הם דיבורים ריקים. שי אגסי כבר הוכיח את כשרונו בתחום זה.

יעקב

תגובה 1:

איל אמר/ה...

כמה דברים:
1. האדם יצור רכושני ולכן מכוניות פרטיות תהיינה גם תהיינה בעתיד הנראה לעיין.
2. המכונית ה"חשמלית" תהיה ככל הנראה (לדעתי) מבוססת על מימן בשיטת אחסון "יבשה". טכנולוגיה שככל הנראה כבר מתגבשת. טעינת כלי רכב אינה מעשית ואינה הגיונית.
3. "קשה מאד לתת תחזיות, בעיקר לגבי העתיד"...