3 בנובמבר 2016

לוחות שמש מזהמים.


לוחות השמש (לוחות פוטו-וולטאיים, או פאנלים סולאריים) מקושרים בתודעה לדבר נקי וטהור מבחינה סביבתית – משהו ממש ירוק. זה לא בדיוק ככה. תהליך הייצור של לוחות השמש הוא תהליך תעשייתי-כימי כבד. הוא צורך הרבה אנרגיה ומשתמש בהרבה חומרים כימיים מסוכנים ורעילים מאד.

הנה תיאור קצר של התהליך. את הסיליקה הגולמי (חול או קוורץ) מתיכים בטמפרטורות גבוהות לסילוק החמצן. אח"כ מסלקים מזהמים שנותרו על ידי הפיכת הסיליקון המתכתי לגז באמצעות חומצה הידרו-כלורית ונחושת. המשך התהליך דורש מספר מחזורים של התכה בטמפרטורות גבוהות וגיבוש חזרה. חומרי לוואי רעילים נוצרים לכול אורך התהליך. כ 80% מהסיליקה הגולמי הולך לאיבוד בתהליך, חלק ממנו מתפזר באוויר בצורת אבק דק ורעיל שמהווה סכנה גדולה לעובדים במפעל. חלק אחר מהסיליקון וחומרי הלוואי והפסולת שנוצרו בתהליך הזיקוד נשטף במי השטיפה שהופכים למזוהמים ודורשים טיפול טיהור רציני לפני ששופכים אותם לסביבה.

גם ניסור לוחות הסיליקון הסופיים לשבבים שימושיים יוצר אבק סיליקון רעיל. התקנות מחייבות עובדים לחבוש מסכות נגד אבק, אבל למרות המסכות, חלק מהאבק חודר לריאות העובדים ופוגע בבריאותם. גם גז הסילן, שהוא מוצר ביניים בתהליך, מסוכן, היות והוא נפיץ, ואם דולף עלול לגרום להתפוצצויות. חומר ביניים אחר הוא סיליקון-טטרהכלוריד, חומר מאד רעיל, שמתרכב עם מים וגורם נזקים לעור, מערכת הנשימה והעיניים. צריך להקפיד במיחד שחומר זה לא ידלוף לסביבה.
יש עוד שורה ארוכה של כימיקלים וחומצות, כמו חומצה הידרו-כלורית חומצה גפריתית, וכן גזים רעילים אחרים משתתפים בתהליך הייצור.

בעמק הסיליקון בארה"ב הוקם ארגון , SVTCThe silicon valley toxics coalition ששם לעצמו למטרה להביא ליישום השיטות הטובות ביותר לטפל בכול הזיהומים האלה ולשמור על בטיחות העובדים והסביבה. יש לציין שהבעיות בייצור לוחות השמש הן מאד דומות לבעיות בייצור השבבים למחשבים (צ'יפים) מפני שהם עשויים כמעט מאותו חומר. העניין הוא שכמויות שבבי הסיליקון בלוחות השמש היא הרבה יותר גבוהה מאשר במחשבים ושאר המוליכים למחצה.

צריך לציין גם שלא כול היצרנים בעולם מקפידים במידה הדרושה בשמירה על כללי הבטיחות, על בריאות העובדים ועל מניעת זיהום הסביבה מחומרי פסולת של תהליך הייצור. בייחוד יש חריגות אצל יצרני בעלי עלויות נמוכות, בסין, הודו או אפריקה. הרבה פעמים מושגת הירידה במחיר על חשבון הזיהום במפעלים וסביבתם.
הדימוי הנקי של לוחות השמש מתעלם מבעיות הזיהום החמורות שנוצרות בתהליך הייצור שלהן. "טוב" שהזיהום מתרחש בסין ולא אצלנו...

יעקב

אין תגובות: