13 בנובמבר 2016

טראמפ אייבל והאקלים.


בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא תשפיע בוודאי על מדיניות ארה"ב בנושא האקלים. טראמפ הודיע חד משמעית שהוא לא שותף להיסטריה האקלימית, ולא יתן ידו להרס כלכלת ארה"ב בשם ההיסטריה הזו. הנשיא אובמה ושר החוץ שלו קרי כן היו במחנה ההיסטרי, בייחוד קרי. קרי הכיר את אשתו הנוכחית בוועידת הפסגה להצלת כדור הארץ בריו, ב 1992, בה אומצה תכנית האקלים של האו"מ. קרי התבטא מספר פעמים ואמר שבעיית האקלים היא האתגר הגדול ביותר הניצב כיום בפני האנושות.

הנשיא אובמה לא היה יכול לעשות הרבה בנושא מפני שהקונגרס, תחת שליטת הרפובליקאים סירב להעביר חקיקה אקלימית. אובמה השיג, וחתם על, הסכם האקלים של פאריס בשנה שעברה. חתימה זו נחשבת בעיני המתנגדים לבלתי חוקתית, מאחר וסנאט ארה"ב נדרש, לפי החוקה, לאשר הסכמים בינלאומיים. אובמה לא הביא את ההסכם לאישור הסנאט מפני שאין לו אפשרות להשיג את האישור. הצעד המעשי שנקט אובמה (אחת היוזמות העיקריות של כהונתו) היה סדרה של תקנות של סוכנות הסביבה EPA שמטרתן המעשית להביא לסגירת תחנות הכוח הפחמיות.

התקנות של EPA  פורסמו אבל עדיין לא נכנסו לתוקף. 27 מושלי מדינות הגישו עתירות לבית המשפט, הטוענות שהפעולה שלEPA   חורגת מסמכותה החוקית. השופטים הורו לעקב את היישום עד מתן פסק דין. המעניין הוא שפליטות הפד"ח בארה"ב ירדו יותר מאשר ירדו אירופה למשל, בה יש בתוקף חוקים אקלימיים בעלי יעדים נעלים וחמורים. הפליטות ירדו בגלל המעבר לגז, שהוא זול בארה"ב ויותר כדאי מבחינה כלכלית. הן ירדו בלי קשר לכוונות הטובות של אובמה או ההיסטריה של קרי.

הנשיא הנבחר, טראמפ, הודיע כבר שהוא אינו מאמין בהיסטריה האקלימית. הוא מינה את מיירון אייבל לנציג המעבר לנושא EPA, ויש סיכוי טוב שאייבל יתמנה לראש  EPA כאשר טראמפ ייכנס לתפקידו ב 20 לינואר 2017. מיירון עובד במכון המחקר CEI  (Competitive Enterprise Institute ), מכון המקדם את רעיונות הכלכלה החופשית (שטראמפ לא כול כך מאמין בהן). מיירון אחראי לנושא האקלים באותו מכון. הוא השתתף בוועידות האקלים האחרונות, והביע התנגדות גדולה להפחדה האקלימית ההיסטרית. לדעתו – הטענות על אסונות אקלימיים מוגזמות מאד, והמחקרים בתחום זה – רבים מהם פגומים ומוטים. הסכם פאריס צריך להיות מובא לאישור הקונגרס (לדעת אייבל).   בינתיים היסטריה אחרת אחזה בעובדי EPA אשר מיואשים לחלוטין מההתפתחויות.

יש נושא נוסף, בו הזכייה של טראמפ מקטינה את הסיכויים (הבלתי קיימים) של הסכם פאריס. דובר בו על הקמה של קרן בת 100 מיליארד דולר שיועברו כול שנה למדינות מתפתחות (כלומר מפגרות) כדי "להילחם באקלים" (להקים תחנות רוח). דונלד טראמפ לא יעביר גרוש לקרן האקלים של האו"מ, זה בטוח. לא שאובמה העביר משהו... או שהיה מסוגל להעביר משהו. הוא סתם הבטיח, כי הבטחות לא עולות כסף, ודיבורים ריקים מחממים את הבטן. טראמפ לא ימשיך במדיניות של הבטחות סרק חסודות, ובטח לא יעביר כסף. וללא כסף; אין הסכם פאריס, כי הכסף המובטח הייתה הסיבה היחידה שמרבית המדינות חתמו עליו. (והסכם פאריס כולו אינו שווה כלום בין אם יתקבל ובין אם לאוו).
הזכייה של טראמפ בבחירות והמינוי של אייבל מבשרים שינוי בטון הדיבור והנמכה גדולה של הדציבלים של ההפחדה האקלימית. מבחינה מעשית כנראה לא יקרה כלום, כי גם תחת אובמה כול מה שקרה היה דיבורים וצרחות, ומעט מאד צעדים מעשיים. (והצעדים המעשיים שהוצעו היו חסרי משמעות מבחינת הפחתת הפליטות).


יעקב

תגובה 1:

asher pat אמר/ה...

hallelujah!