24 בנובמבר 2016

הוועידה ה 22 לפטפוטי סרק ושקרים, במרקש


וועידת האקלים השנתית מס' 22  CPO22 ,התקיימה במרקש. מעל 10,000 פקידי ממשלה בילו בנעימים שבועיים, במלונות פאר ומסיבות קוקטייל ועסקו בפטפוטי סרק, כרגיל, על חשבון אחרים (על חשבוננו). המטרה הרשמית של הוועידה הייתה להשלים תוכן מעשי להחלטה ה"היסטורית" (אך חסרת התוכן הממשי) שהתקבלה בוועידה הדומה בשנה שעברה בפאריס COP21. שבועיים לא הספיקו, אך אל דאגה, הנציגים נשארו לעוד יום נוסף של דיונים קדחתניים, שבסופו הושגה החלטה פה אחד שאת התוכן הממשי והמעשי להחלטות החגיגיות ישלימו עד 2018. זה נשמע כמו פרודיה, אבל זה מה שהיה שם באמת.


בין האח"מים, לוחמי האקלים הנחושים, היה ידידנו הוותיק ג'ון קרי, שר המדינה של ארה"ב (שבקרוב נוכל לברך עליו ברוך שפטרנו), ונשיא צרפת, הולנד (שגם הוא מסיים תפקידו בשנה הבאה, ב"ה). כולם הביעו דאגה (נקווה שמוצדקת) מבחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא ארה"ב. טראמפ אמר, במהלך מערכת הבחירות, שעניין המלחמה באקלים כולו הונאה, ושארה"ב בהנהגתו תפרוש מהסכמי פאריס, ולא תעשה דבר שיפגע בכלכלה ובאנשים.

הולנד אמר שהסכמי פאריס אינם ניתנים לביטול (נחיה ונראה...), ושעל ארה"ב לכבד את התחייבויותיה הנובעות מחתימתה על הסכמים אלה. קרי אמר: "איש אינו מסוגל לעצור את כלכלת האקלים, כי התועלת ממנה כול כך עצומה". ב"כלכלת האקלים" הוא התכוון בוודאי לתחנות רוח ולוחות שמש ואתנול-ביו-דיזל וכאלה. השקר במשפט זה ברור וגלוי לעיני כול, כולל עיני קרי, שבמשפט הבא אמר שללא תמיכה ממשלתית מסיבית העסק לא ילך. (אל תחפשו הגיון או עקביות בג'ון קרי). אבל, השקרים מחממי הבטן וההונאה העצמית המתוקה הם הנושא המרכזי של וועידות האקלים מאז ומתמיד,  וועידה זו אינה יוצאת דופן. הנושא המרכזי השני הוא כסף.


כולם, כולל ג'ון קרי, מבינים שהדאגה הראשית של המדינות ה"מתפתחות" (כלומר העניות) היא הפיתוח הכלכלי ושיפור רמת החיים, ואלה דורשים אנרגיה וחשמל בשפע וכמה שיותר זול, וזה פירושו פחם. תחנות רוח אינם "חשמל" ואינם "זול", הן סתם אשליה.

המדינות העשירות הבטיחו להקים קרן של 100 מיליארד דולר לשנה כדי לעזור למדינות העניות לבנות תחנות רוח חסרות תועלת. אז המדינות העניות שואלות שוב ושוב, בכול וועידה שנתית איפה הכסף? הנה עוד נושא שעליו ימשיכו לדון בכול וועידה שנתית עד אחרית הימים... מדונאלד טראמפ בוודאי לא יוציאו אפילו אגורה שחוקה אחת. ביורן לומבורג אומר בינתיים, שאם יש למדינות העשירות כסף לעזרה למדינות עניות, הכסף הזה צריך לשמש למזון עבור 700 מיליון איש שחיים בתת תזונה, ולמים עבור 2 מיליארד אנשים שאין להם אספקת מים סדירה – ולא לתחנות רוח עקרות. בזבוז הכסף על תחנות רוח הוא בעת שאנשים רעבים ללחם הוא פסול מבחינה מוסרית.

שיא הסוריאליזם מתבטא בהצהרה של נציגי גוש של 47 מדינות עניות בוועידה. הם הצהירו שגם ללא עזרת העשירים הם יעברו, בכוחות עצמם, לאנרגיה נקיה, ללא פליטות פד"ח, עד 2050, אי"ה.
לוועידת מרקש הסתנן, בטעות כנראה, איש קצת יותר ריאליסטי, שר האנגריה של האיחוד האירופי, סניור מיגואל אריאס קניאטה.  הוא שאל בגלוי האם יש טעם ותועלת בוועידות האקלים, ואמר: "האיחוד האירופי שוקל מחדש אם יש ערך לוועידות האקלים השנתיות האלה.  הן יקרות ובלתי יעילות". ההתקדמות בנושאי המפתח היא קרוב לאפס, אמר קניאטה. אז לפחות אחד מעשרת האלפים המשתתפים העז לאמור את האמת... יפה!

יעקב




אין תגובות: