28 ביולי 2015

מט רידלי: לקצץ את מיסי הרוח והשמש.

לקצץ את מיסי הרוח והשמש. קורא מט רידלי בטיימס הלונדוני.
מועצת ניקאה, שהתקיימה לפני 1690 שנה (בשנת 325 לספירה), דנה בסוגיה החשובה של השילוש הקדוש והחליטה לפי דעת אטאנסיוס, שהבן (ישו) "הולד, ולכן הינו אחד עם אביו", והוא לא נוצר יש מאין כמו שגרס אריוס. טוב שמחלוקת זו נפתרה, ואנו יכולים לנשום לרווחה.


מועצת ניקאה. (ויקיפדיה) 

וועידת האקלים ה21 בפאריס, בסוף שנה זו, תעסוק בבעיה תיאולוגית לא פחות – איך להגביל את עליית הטמפרטורות ללא יותר מ 2 מעלות, מעל לרמה הטרום-תעשייתית. עובדה היא שאיש אינו יודע בוודאות מה הייתה הרמה הטרום-תעשייתית, עד כמה האקלים רגיש לפליטות התעשייתיות, כיצד תשתנינה הפליטות, מתי יושג הסף של 2 מעלות, כמה שינויים טבעיים במזג אוויר יתרחשו (ובאיזה כיוון), וכמה נזק (או תועלת) תביא עלייה ב 2 מעלות. לכן הוויכוח בוועידת פאריס יהיה דומה (מבחינת הזיקה למציאות) לוויכוח התיאולוגי על השילוש הקדוש.

המדינות המתפתחות (כלומר העניות – הודו, סין, אפריקה) יסרבו להגביל את הצמיחה הכלכלית וההיחלצות מעוני. לעומת זאת, הן ידרשו את 100 מיליארד הדולר שהמפותחות הבטיחו להעביר להן כול שנה (עבור מלחמה באקלים כביכול)... לא נראה שהמפותחות מסוגלות או רוצות לקיים את ההבטחה.

מכיני וועידת פאריס מצאו את הנוסחה הגואלת: כול מדינה תצהיר על תרומתה (הוולונטרית) למאבק האקלים, מבלי שההצהרה תהיה מחייבת. כול מדינה תאמר מה היא יכולה ומתכוונת לעשות, מבלי להתחייב לעשות זאת באמת. רעיון מבריק: התחייבות להצהרה בלתי מחייבת. פטפוטי סרק על טהורת הסמליות.
שרת האנרגיה של בריטניה (גב' אמבר ראד) הצהירה שהיא בעד "הסכם בינלאומי חזק, שאפתני, מבוסס חוקים, שיעשה את המעבר לכלכלה עולמית נקייה לבתי הפיך"... ביודעה בבירור שזה לא יקרה. בינתיים היא פועלת בהגיון רב, להקטנת הנזק שעשו קודמיה בתפקיד, מהלייבור והליברלים. היא פועלת להקטנת הסובסידיות הירוקות, שמטילות עומס כספי אנטי חברתי (יותר על העניים) בצורה של מחירי חשמל גבוהים (פי שניים מאשר בארה"ב). הסובסידיות זורמות לכיסים של יזמים "מאושרים" (מקושרים פוליטית) ובעלי אחוזות – בעלי תחנות הרוח ולוחות השמש.  היה מגוחך להניח שלוחות השמש ותחנות הרוח יכולים לעצור את ההתחממות הגלובאלית הנוראית. כמות האנרגיה שהן מפיקות היא זעירה עד זניחה.

עוד הודיעה גב' ראד שהיא תפסיק את היעדים האקלימיים השאפתניים העצמאיים של בריטניה, כפי שהתקבלו בחוק שינויי האקלים, משנת 2008, של השר דאז, אד מיליבנד (היום מנהיג הלייבור). מיליבנד טען שבריטניה צריכה להוביל ולהיות "אור לגויים" (מיליבנד יהודי).  לראד יש סמכות לפי החוק, לקצץ ביעדים "לפי הנסיבות הבינלאומיות". היא הודיעה שהיעדים של בריטניה יישרו קו עם יעדים אירופיים.

הקיצוץ ביעדים ובסובסידיות הירוקות (ובהעלאות מחירי החשמל) הוא פופולרי בקרב הבוחרים. הם מודאגים מבעיות שינויי האקלים בערך כמו שאבות אבותיהם היו מודאגים משאלת מהות השילוש הקדוש, בשנת 325 לספירה.

(אלו היו קטעים מהמאמר של רידלי, תרגום ותמצות – שלי).
רידלי מבטא בצורה נאה את האופי ההזוי של דיוני האקלים.

יעקב



אין תגובות: