23 ביולי 2015

סובסידיות ירוקות אינן בנות קיימא.


סובסידיות ירוקות (לתחנות רוח ולוחות שמש) אינן בנות קיימא, לאורך זמן. אי אפשר לבנות מערכת אספקת אנרגיה על סובסידיות לנצח, סובסידיות ההולכות וגדלות עם גידול מספר המתקנים, הממומנות ממיסים ומחשבונות החשמל. המיסים וההיטלים האלה הולכים וגדלים ומכבידים על הציבור, ובשלב כלשהו, הדבר נמאס עליו וגם על הפוליטיקאים.

זכור המקרה של ספרד, בו התחלפה הממשלה ה"ירוקה" והסוציאליסטית של רודריגז זפאטרו בממשלה הנוכחית, השמרנית, של מריאנו ראחוי, ב2011. זאפאטרו פעל לפי האידאולוגיה האופנתית שכמה שיותר רוח ושמש יותר טוב, יעלה כמה שיעלה. ספרד הוציאה לפחות 64 מיליארד אירו על זה, ועוד הרבה יותר – בהתחייבות לתעריפים גבוהים ל 20 שנה. כאשר התחלפה הממשלה, ב 2011, החליטה הממשלה החדשה שיש כבר מספיק ירוקת, ומספיק כושר ייצור חשמל בכלל, והפסיקה כול השקעה ממשלתית נוספת, ואף קיצצה, בדיעבד,  בהתחייבויות שלה לתשלום תעריפים קבועים ל 20 שנה קדימה. וכמובן, ללא השקעה ממשלתית, ורווחים מובטחים מראש באמצעות תעריף הזנה גבוה מובטח, אין יותר שום השקעות באנרגיה ירוקה  - כי זו לא אנרגיה, זו תעשייה של עשיית כסף קל על חשבון הציבור.

דבר דומה קורה בבריטניה. במאי היו בחירות ונבחרו השמרנים ברוב גדול שאפשר להם להקים ממשלה ללא שותפיהם הקודמים, ה"ליברליים" (שהם שמאל רדיקאלי בבריטניה). עכשיו הם הודיעו על שורה ארוכה של קיצוצים בסובסידיות הירוקות. שרת האנרגיה, אמבר ראד, אמרה (בהגיון רב) שהסובסידיות נועדו להמריץ "תעשיות ינוקא" בראשית דרכן, אבל כעת, אחרי יותר מעשור, כשהתעשיות כבר לא "ינוקא" והאנרגיה המתחדשת היא תחרותית מבחינה כלכלית (לטענתם), צריך להקטין את הסובסידיות, ולתת להן להתקיים בכוחות עצמן. צריך להגן על הצרכנים והציבור, ולא להמשיך ולהעמיס עליהם הוצאות הולכות ומתנפחות.
לא שהסובסידיות בוטלו, חו"ח, הודיעו רק על תכניות לקצץ קצת, פה ושם, בשוליים...  הארגונים הירוקים, והתעשיות הירוקות צועקים, כמובן,  "געוואלד", "הורסים את הענף", "הורסים את כדור הארץ".
גם אוסטרליה, שממשלתה (של רה"מ טוני אבוט) שמרנית, הודיעה על קיצוץ בסובסידיות ירוקות.
בינתיים, בארה"ב,  השיטה היא אחרת. כ 29 ממדינות ארה"ב אימצו "התחייבויות מתחדשות" – Renewable Portfolio Standard – חוקים המחייבים את חברות החשמל לספק אחוז מסוים מהחשמל (למשל 20% עד שנת 2020) ממקורות מתחדשים. (יעלה כמה שיעלה, צרכני החשמל חויבו לשלם). כעת כבר הודיעו 4 מהמדינות על הורדה או דחייה בהתחייבויות שנקבעו בעבר. סובסידיה אחרת היא החזר מס עת אנרגיה מתחדשת -  והיא עומדת לפוג ב 2017.

עושה רושם שבהרבה מקומות התעייף הציבור (והפוליטיקאים) מהוצאות ענק, ההולכות וגדלות, שלא מביאות שום תועלת של ממש, באנרגיה הירוקה. זה אופיין של האופנות – שהן מחלפות מדי פעם.

יעקב

אין תגובות: