20 ביולי 2015

ההיסטריה החממיסטית הורגת בני אדם

קוראי האתר שלנו בוודאי יודעים על התוצאה העיקרית של ההיסטריה בנושא ההתחממות הגלובאלית: הוצאה אדירה של מאות מיליארדי דולרים לריק על מתקנים שלא עובדים ולא מספקים שום תועלת של ממש. אבל, ההתנהגות הבלתי רציונלית הזו יש לה גם השפעות יותר קטלניות: היא הורגת בני אדם.

בגלל הלחץ העצום לצמצום פליטות עברו באירופה לשימוש נרחב של מכוניות דיזל. מכוניות דיזל צורכות כ 20-25% פחות דלק ממכוניות בנזין, ולכן גם פולטות פחות פד"ח – ולכן זכו לאישור ועידוד באירופה (לא בארה"ב). אבל, דיזל מזהם את האוויר. מיליוני מכוניות דיזל יצרו בעיה חמורה של זיהום אוויר במרכזי ערים באירופה, זיהום ההורג עשרות אלפי בני אדם כול שנה.

עיתון הגארדיאן הבריטי מפרט את התופעה בסדרה של כתבות. מכוניות דיזל פולטות שני סוגי מזהמים: פיח – שהוא חלקיקים מוצקים קטנים, המתיישבים בריאות וגורמים סרטן, ותחמוצת החנקן – גז רעיל. הריכוז של המזהמים באוויר, שנמדד בערים גדולות באירופה, כמו לונדון, עובר הרבה פעמים את הסף המותר. בשנת 2008 מתו בבריטניה 29 אלף בני אדם בגלל זיהום האוויר (מספרים של משרד הבריאות הבריטי) – מעריכים שלפחות ¼ מזה זה בגלל מכוניות דיזל. בנוסף, יש למערכת הבריאות הממלכתית בבריטניה הוצאות של מיליארדי שטרלינג בגלל מחלות שנגרמות מזיהום אוויר. כול האוטובוסים, המוניות והמשאיות, בבריטניה (כמו בכול מקום אחר) נוסעים על דיזל, אבל גם חצי מהמכוניות הפרטיות. בשנת 2000 רק כ 10% מהמכוניות הפרטיות היו דיזל, אבל, בעקבות העידוד של הדיזל מסיבות של הפחתת הפליטות – עלה החלק של הדיזל למחצית הפרייבטים. זיהום האוויר החמור בערים גורם להרבה צרות: מחלות בדרכי הנשימה, סרטן, מחלות לב, פגיעה בהתפתחות הילד, וירידה בתוחלת החיים של תושבי הערים.

בעיית זיהום האוויר אינה חדשה. זיהום האוויר בבריטניה, בעבר, לפני 100 שנה למשל, היה חמור מאד. הוא נבע בעיקר ממפעלי תעשייה, מפעלי פלדה, מכרות פחם וחימום בתים בפחם. מקורות זיהום אלה טופלו, ונוכו במרוצת השנים. היום – הבעיה העיקרית של זיהום האוויר נגרמת על ידי מכוניות במרכזי ערים גדולות וצפופות, והיא בעיה חדשה יחסית – בעיה שהחמירה ב20 השנים האחרונות, והיא נובעת מריבוי מכוניות דיזל. גם אופי הזיהום השתנה – בעבר הזיהום היה נראה לעין (שחור) ומסריח. היום הזיהום הוא בלתי נראה וחסר ריח. אנו לא מבחינים בו, אבל הוא פוגע בנו.

בשנת 1950 היו 4 מיליון מכוניות בבריטניה ו35 מ' בכול העולם, היום יש 28 מ' בבריטניה ו750 מיליון בכול העולם ועוד 200 מיליון טנדרים ומשאיות.

בתמונה: אוטובוסים ברח' אוקספורד בלונדון – הרחוב המזוהם בעולם.

כאשר נחתם פרוטוקול קיוטו להפחתת הפליטות ב 1997, אימצו מדינות אירופה את הדיזל כמפחית פליטות, משום שמכוניות דיזל אכן פולטות  13%-17% פחות פד"ח מאשר מכוניות בנזין. אבל, מכוניות דיזל פולטות כ 60% יותר חלקיקי זיהום, ופי 20 תחמוצת החנקן – לעומת מכוניות בנזין. אז, בגלל הלחץ ההיסטרי להפחתת פליטות פד"ח הגדילו בצורה ניכרת את פליטות זיהום האוויר בגלל המעבר לדיזל. ב 1995 – פחות מ10% מהמכוניות היו דיזל – היום – מעל 50-55% מהמכוניות החדשות שנמכרות באירופה הן דיזל.

הממשלות באירופה עודדו את הדיזל בכמה צורות: על ידי מיסוי נמוך יותר של הסולר (לעומת הבנזין), על ידי מיסוי מכוניות לפי "רמת הפליטות" – שהעדיף דיזלים, ועל ידי עידוד יצרני המכוניות להפחית פליטות מצי הרכב באמצעות הדיזל. אלה שעבדו בממשלת בריטניה בשנות ה 90 זוכרים היטב כיצד ההיסטריה האקלימית גברה על כול הקולות של המדענים שהתריעו כבר אז מפני סכנות הבריאות של המעבר לדיזל.
שר לשעבר לאיכות הסביבה בבריטניה הודה שההחלטה לתמרץ מעבר למכוניות דיזל הייתה שגויה. חוקרים מעריכים שאלפי אנשים מתים היום, מוות מוקדם כול שנה בבריטניה בגלל ההחלטה להקטין את הפליטות הפד"ח על ידי הגדלת זיהום האוויר. ההיסטריה האקלימית האופנתית של הקטנת הפליטות הורגת אנשים היום, כדי לנסות (ללא הצלחה)  להציל את כדור הארץ מסכנה שנשקפת לו, אולי, בעוד כמה מאות שנים (ואולי לא).

היום מסתבר שהתרומה של המעבר לדיזל בנושא הקטנת הפליטות היא שולית (בלתי משמעותית מבחינה כמותית). ובנוסף – מעריכים היום שחלקיקי הפיח תורמים בעצמם להתחממות האקלים (לא רק הפד"ח), כך שייתכן והמעבר לדיזל רק החמיר את הבעיה האקלימית.

אני ממליץ לקרוא את הכתבה הארוכה הזו בגארדיאן, שמחברה, ג'ון וידאל, נזקק לניתוח מעקפים בלב, לדעתו – בגלל זיהום האוויר. הוא חקר את הנושא לעומק וראיין מומחים רבים.

הבעיה הסביבתית החמורה ביותר היום אינה הפד"ח או שינויי האקלים, אלא זיהום האוויר בערי העולם שהולכות וגדלות.

יעקב



אין תגובות: