12 ביולי 2015

ההוצאה על חשמל סולארי לא מדווחת.


החשבונאי שלומי שוב מסביר, במאמר ארוך בדה-מרקר את הבעיה עם הדיווח של התשלומים שחברת החשמל משלמת למפיקי חשמל סולארי במתקנים בינוניים וגדולים.

רשות החשמל מחייבת את חברת החשמל לרכוש את כל החשמל הסולארי שהיצרנים מייצרים במתקנים "מאושרים" במשך 20 שנה, במחיר קבוע (משתנה ממתקן למתקן).

התחייבות זו עלולה להסתכם במעל למיליארד ₪ לשנה, או 20 מיליארד לכול התקופה. מסיבות של וויכוח על פרשנות משפטית, ועל צורת הרישום החשבונאי הנכון, לא רשומה התחייבות זו במאזני חברת החשמל.
ידוע שחובותיה של חברת החשמל מסתכמים במשהו כמו 70 מיליארד ₪, חוב עצום שרק הולך וגדל כול שנה, כשמתווספים הגירעונות השנתיים. ברור שלא נוח לחברת החשמל לרשום עוד 20 מיליארד ₪ במאזן החובות שלה. לכן היא לא רושמת, למרות שהחוב קיים, על פי האסדרות שרשות החשמל התחייבה להם.
יוצא שהממשלה הטילה על חברת החשמל חוב נוסף, של כ 20 מיליארד ₪, שלא מופיע בדוחות הכספיים. 

החוב ישולם, כמובן, כמו כל חובות חברת החשמל, על ידי הממשלה – כלומר על ידי הציבור. אבל החוב הזה נוצר מבלי שהיה תהליך מפורש וגלוי ופומבי של אישור. הוא נוצר בהסתר, מבלי שהציבור והכנסת יהיו מודעים לגודל ההוצאה והחוב, ומבלי שיירשם, כנדרש, בדוחות הכספיים של חברת החשמל.

הנטל הזה הוטל על הציבור על סמך התעמולה הירוקה ש"חשמל ירוק, נקי, מהשמש הוא בחינם והוא טוב", תעמולה הפונה אל הרגש בלבד. אף אחד לא ציין, בדיון הפומבי, כמה זה עולה בדיוק, והאם התועלת מצדיקה את העלות.

יעקב

הערכה: מאמצינו לקבל נתונים מפורייקט הדגל של "כנסת ירוקה" גם הם טרם העלו דבר ולמרות פניות רבות אל מנהלי הפרוייקט הנתונים הכספיים עדיין מוסתרים מעין הציבור.

אין תגובות: