30 במאי 2021

הפחדות התחממות ריריות

עיתון "הארץ" סיפק לנו בסוף השבוע שעבר כותרת מפחידה שנראית כאילו הושפעה מסרט אימה של שנות החמישים:"העולם מתחמם, ושכבה רירית מתפשטת לחופי טורקיה"


לכאורה מדובר בהתחממות גלובלית ותופעה עולמית המתפשטת לחופי טורקיה... וכך גם מדגיש הכיתוב מתחת לתמונה "בגלל התחממות גלובלית".

בגוף הכתבה, המועתקת מהגרדיאן,  מתברר לנו שמדובר בתופעה מקומית הקשורה בטיהור וניקוז שפכים.

"צמיחת הפיטופלנקטון יצאה משליטה מכיוון שחומרים מזינים כמו חנקן וזרחן נמצאים במי הים בכמויות גדולות. חומרים אלו נמצאים בשפע בים מרמרה, שאליו מוזרמים זה זמן רב מי השופכין של כמעט 20 מיליון בני אדם".

חשוב לציין שמדובר בימה סגורה יחסית הנמצאת בין הים השחור לים התיכון ולא בתופעה נרחבת בים הפתוח.

אפשר גם לזהות את תרומת המדענים הפחות ישרים המתוגמלים על ידי תהודה תקשורתית בינלאומית ומקפידים לציין את הפורמולה של "התחממות גלובלית" בכל סיום משפט. הסלקציה העיתונאית תבטיח שעל אלו שאינם משתמשים במילות הקסם לא תשמעו והם גם לא יגיעו לעמדות בכירות.

דוגמא לציטוט כזה החותם את הכתבה:

" גם בלי להביא בחשבון את שינוי האקלים, ים מרמרה — הסגור כמעט לחלוטין — התקשה לעמוד בנטל שיוצרים צפיפות אוכלוסין הגדולה והתיעוש שלחופיו, אמר סארה. (*) "אבל עם עליית הטמפרטורות, הים מגיב בצורה שונה לגמרי. אנחנו עדים לתוצאה הנראית לעין של שינוי האקלים, ועלינו לבחון מחדש את ההרגלים שלנו. דרוש מאמץ מתואם ומשמעותי כדי שנוכל להסתגל לשינוי האקלים
".

הידיים ידי "התחממות גלובלית" ו"משבר אקלים" והקול הוא של משבר טיהור והזרמת שפכים.

הערה: * - מוסטפה סארֶה הוא דיקאן הפקולטה למדעי הים באוניברסיטת בנדרמה אוניאדי איילול, שעומד בראש צוות חוקרים שבודק את ההשפעה הכלכלית של ליחת הים.

לטובת העוקבים מצורפת גם כרזה לסרט האימה The Blob  1958 



תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

אני ממליץ לטורקים להקים במרץ 100 תחנות רוח, ולעזוב שטויות כמו טיהור מי שפכין. רק תחנות רוח יטהרו את ים מרמרה.