16 ביוני 2016

מקורות האנרגיה העולמיים.


חברת  BP פרסמה את הדו"ח השנתי על מקורות האנרגיה העולמיים לשנת 2016. את הסיכום ניתן לראות בגרף שלמטה (לקוח מאאון מרנס):



בגרף רואים שצריכת האנרגיה העולמית גדלה ב 30 השנים האחרונות בכ 80% - יש להניח שבהמשך הגידול יתמתן, כי מדינות רבות, כמו מדינות המערב ואפילו סין הגיעו פחות או יותר לרוויה, כלומר יש להן מספיק אנרגיה. הגידול היה בכול שלושת המקורות העיקריים – נפט, גז ופחם. בשנתיים האחרונות הייתה ירידה של כ 4% בצריכת פחם, שהוחלף על ידי הגז. שאר המקורות (הידרו, גרעין ומתחדשים) לא משמעותיים במיוחד. במקורות מתחדשים הייתה עלייה גדולה (יחסית, החל מבסיס אפס) בשנים האחרונות, אבל גם אחרי העלייה הגדולה הם לא הגיעו אלא ל 2.8% מאספקת האנרגיה ב 2015, לעומת 2.4% שנה קודם.

כאן רואים את הנתח היחסי של המקורות השונים לאורך זמן. הכתם הירוק, הקטן בפינה הימנית העליונה של הגרף מציין את ה"מתחדשים". זאת למרות מאות מיליארדים (אולי טריליארד) דולרים שהושקעו באנרגיות הירוקות. הדלקים המאובנים (פחם, נפט וגז) עדיין סיפקו 86.1% מהאנרגיה ב2015, ירידה זעירה וזניחה לעומת 86.8% שמקורות אלו סיפקו בשנת 2000. בקיצור: ההשקעה הגדולה באנרגיה שמש ורוח לא באה לידי ביטוי כלל.
בקשר לפליטות הפד"ח – ראה הגרף

בשנת 2015 הייתה עלייה זעירה בפליטות, קצב עליית הפליטות התמתן ב 4-5 השנים האחרונות – יחד עם קצב מתון יותר של צריכת אנרגיה. חלק מהמיתון בפליטות נובע גם ממעבר (חלקי) מפחם לגז (הגז פולט חצי מפליטות הפד"ח של הפחם לאותה כמות אנרגיה).

יעקב

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה הקשר בין "צריכת אנרגיה כוללת" - המתייחסת גם להנעת כלי רכב / מטוסים / אוניות למשל לאנרגיה ירוקה המיועדת לייצור חשמל?

אתה מערבב מחט ותחת ומסיק מסקנות דביליות

יעקב אמר/ה...

אתה לא מבין כלום.
אם רוצים לצמצם את הפליטות של CO2 ב 50% או 80% או 100% כמו שה"מדענים" טוענים שאנו חייבים, אז צריך לצמצם את הפליטות גם מהתחבורה ומחימום הבתים.

צמצום הפליטות מייצור חשמל - שמייצג רק כ 1/3 מהפליטות, לא יספיק.

המדברים על צמצום הפליטות מדברים על צמצום כול הפליטות, ולא רק אלה מחשמל. אחרת - ה"יעדים" האקלימיים לא יושגו.

אנונימי אמר/ה...

אתה כנראה באמת לא מבין על מה אתה מדבר.

אנרגיה לתחבורה שונה לחלוטין מאנרגיה לייצור חשמל.

רוצה "לנקות" את פליטת המזהמים של כלי רכב - אין שום בעיה טכנולוגית - תחוקק חוקים של מעבר לרכב חשמלי וכך אפילו שהחשמל ייוצר מפחם , הזיהום יקטן.

האתגר הוא ייצור החשמל, כך שלהשוות את כל צריכת האנרגיה של האנושית ולאמר כי יש התקדמות קטנה בייצור ממקורות מתחדשים זו דרך אווילית להסתכל על הנתונים

איל אמר/ה...

אנונימי, אתה ככל הנראה הוא זה שלא מבין על מה מדובר. כתבת :"רוצה "לנקות" את פליטת המזהמים של כלי רכב - אין שום בעיה טכנולוגית - תחוקק חוקים של מעבר לרכב חשמלי וכך אפילו שהחשמל ייוצר מפחם , הזיהום יקטן."
יעקב מדבר על "זיהום", לא זיהום. הוא מתייחס לנסיון להפחית פליטות של CO2.
העברת הפליטות מרכב לתחנת כח לא ממש חוסך משהו, לא כך?
הטיעון היחידי שמחזיק הוא הפחתת הזיהום - האמיתי - של פיח, ומזהמים אחרים הנפלטים משריפת דלק, בעיקר דיזל (תחבורה ציבורית), על ידי מעבר לרכב חשמלי בערים. שוב, פליטת מזהמים תיחסך, CO2 ממש לא (וזה גם לא חשוב).
איל

יעקב אמר/ה...

"תחוקק חוקים של מעבר לרכב חשמלי"

אנונימי חושב שכול בעיה ניתן לפתור על ידי חקיקת חוקים.
זה לא עובד ככה.
מכוניות חשמליות לא מסוגלות לספק את צרכינו, הן גם יקרות, וגם - מעבר, אם יהיה (ולא יהיה) ייקח הרבה עשרות שנים.

בעיות פיסיות אי אפשר לפתור עם הוקוס-פוקוס-חוקים. את זה הרבה אנשים לא מבינים.

אנונימי אמר/ה...

אתה חיים לא בעולם הזה.

תוכנית העבודה של פולקסווגן היא כי 25% מהמכוניות שתמכור ב 2025 יהיו חשמליות.

יש היום אוטובוסים חשמליים , הם אפילו פועלים כניסוי בישראל שאין ספק כי יצליח - עלות מחזור החיים של אוטובוס / משאית חלוקה / משאית זבל נמוכה משמעותי בהנעה חשמלית מאשר בדיזל, אך זה עניין של החלטה ותקופת מעבר - הכלים הללו חיים כ- 15 שנה עד שמוחלפים

אם לא ברור לכם כי ייצור החשמל להנעת רכב בתחנת כוח מודרנית פחות מזהם מהנעת אותו רכב במנוע שריפה פנימית אזי כל שנותר לי הוא להמליץ לכם ללמוד את הנושא.....

אנונימי אמר/ה...

פרסום מהימים האחרונים -אגד ודן במכרז לרכישת אוטובוסים חשמליים להפעלה בקווים בת"א וחיפה.

תוך שנתיים, 50% מהאוטובוסים העירוניים שירכשו בישראל ע"י חברות האוטובוסים יהיו חשמליים - כי זה יותר זול! - האוטובוס אומנם עולה כמעט כפול אך החסכון התחזוקה ודלק מחזיר את השקעה מהר מאוד....

יעקב אמר/ה...

שוב אינך יודע מה אתה מדבר.

אוטובוס חשמלי יותר יקר, והוא כנראה לא מחזיר את ההשקעה שלו. מה שכן - הוא לא פולט מזהמים והדבר הזה חשוב מאד לצורך הבטחת איכות האוויר במרכזי הערים, ולכן לא חושב המחיר - אוטובוס חשמלי כדאי במרכזי הערים. והוא גם אפשרי, כי האוטובוס יש לו קו מוגדר באורכו, והוא מגיע כול חצי שעה לתחנתו הסופית, ושם ניתן להטעינו או להחליף לו בטריה.

אוטובוסים אחרים (לא בקו עירוני מוגדר וקצר) ומשאיות לא יכולים לעבוד על חשמל, עם בטריות. כמות האנרגיה שהם צורכים היא גדולה, ולא מעשי לבנות בטריות בגודל כזה.

יש אוטובוסים חשמליים בהרבה ערים, כבר עשרות שנים, אבל הם עובדים על עיקרון אחר: חיבור ישיר לרשת החשמל, באמצעות קווי חשמל שנמתחו לאורך מסלול הנסיעה של האוטובוס, מעל לרחובות.