28 ביוני 2016

קיצוץ סובסידיות וקיצוץ משרות של אנרגיה סולארית בבריטניה.


יותר ממחצית המשרות בתחום אנרגיית השמש בבריטניה אבדו עקב קיצוץ בסובסידיות. מעריכים שקוצצו כ 18,000 משרות. תעשיית לוחות השמש נמצאת במשבר, חברות רבות פשטו את הרגל.

כמות הסובסידיות שזרמה לאנרגיה הירוקה ממשלות אירופה כולן נפלה באופן חד מ 132 מיליארד דולר ב 2011 ל 58 מיליארד ב 2015. הסובסידיות לאנרגיות ירוקות יקרות מאד. הבריטים שילמו ב 54% יותר עבור חשמל מאשר תושבי ארה"ב (שבה הסובסידיות יותר נמוכות מעט). הסובסידיות עולות לתושבי בריטניה כ 6.6 מיליארד דולר כול שנה, שהם כ 7% מסך כול חשבונות החשמל בבריטניה. להשוואה: רשות החשמל מעריכה שבישראל – הסובסידיות לחשמל ירוק עולות כ 4-5% מחשבונות החשמל.

מחירי החשמל הגבוהים גורמים קשיים לתושבי בריטניה – 38% הצהירו שהקטינו הוצאות על מצרכים חיוניים (כמו מזון) כדי לשלם חשבונות חשמל, 59% ממשקי הבית הביעו דאגה בקשר ליכולתם לשלם חשבונות חשמל.

הדאגה מהעלויות המשתוללות של הסובסידיות הביאה את משרד האנרגיה הבריטי לקצץ במידה ניכרת בשיעור הסובסידיות, וקיצוץ זה הוא שגורם לסגירת אולי מחצית מתעשיית ההתקנות הסולאריות. גם אחרי הקיצוץ צפוי שיעור הסובסידיות לעלות מ 2.8 מיליארד דולר ב 2012 ל 10.8 מיליארד ב 2021. זו בעיה די גדולה עבור בריטניה, שהגרעון התקציבי שלה ב 2016 צפוי להיות 92 מיליארד דולר.

אירופה כולה שפכה כ 1.2 טריליארד דולר בסובסידיות ירוקות בשנים האחרונות, אך המטרה של הקטנת הפליטות (שלשמה הוצא הכסף) לא מושגת הפליטות וגם ההוצאות על חשמל גדלות. בין 2005 עד 2014 מחירי החשמל עלו באירופה בכ 63%, בעוד בארה"ב העלייה הייתה רק כ 32%. הצרכן הממוצע משלם 26.9 סנט של דולר לקוט"ש באירופה, בעוד בארה"ב הוא משלם רק 10.4 סנט.

התקנת לוחות שמש בבריטניה מדגימה בצורה טובה ביותר את הטירוף של האופנה הירוקה המתעלמת מכול נתון ממשי, הנדסי, כמותי, מציאותי. השמש זורחת (ומפיקה חשמל) בבריטניה הערפילית רק כ10%  מהזמן (בחשבון שנתי), ובמשך חודשים אורכים (בחורף) לא מפיקה שום דבר. אלה נתוני אמת. התקנת לוחות שמש בבריטניה אינה משמשת שום מטרה ממשית ומועילה, מלבד הרגשת בטן ירוקה. כול ההוצאה על לוחות שמש בבריטניה היא לריק.

יעקב


תגובה 1:

מחיר הוגן יבוא גאדג'טים אמר/ה...

בגרמניה מצליחים דווקא יפה להפיק אנרגיה מהשמש, קל וחומר יצליחו בישראל עם השמש הנהדרת שיש כאן