1 ביולי 2016

"פרויקט אשלים נולד בחטא"


מדינת ישראל הולכת לקראת כישלון ענק וקבורה של מיליארדי שקלים בפלופ הגדול שנקרא 2 תחנות כוח תרמו-סולאריות באשלים שבנגב. מדינת ישראל אישרה מכרז שהחל לפני 8 שנים, בטכנולוגיה שהוכחה בינתיים ככושלת, ובמחיר פי 4 ממחיר חשמל רגיל (המופק מגז). מדינת ישראל ממשיכה עם אחד הפרויקטים (של שיכון ופיתוח) למרות שהקבלן הראשי, חברת אבנגואה הספרדית, פשט את הרגל.

הנה קטעים מכתבה של אבי בר אלי ב"דה מרקר":

"פרויקט אשלים נולד בחטא, התקדם מתחת לרדאר בדרך לא דרך, ועלול להסתיים כאחד הפלופים היקרים והמיותרים בתולדות ישראל. לא יעלה על הדעת כי בידי הממשלה מונחות חוות דעת, שלפיהן העלות העודפת למשק כתוצאה מהפעלת שני שדות סולאריים, שמוקמים בטכנולוגיה מיושנת, תסתכם בלפחות 6 מיליארד שקל — ואיש לא עוצר לרגע ולו כדי לבחון אם התועלת מהקמת הפרויקטים האלה גוברת על נטל צרכני זה".

במקום להזמין חוות דעת משפטית שמאתרת עילות שבגינן פשיטת רגל של זכיין מצדיקה השתחררות של המדינה מהסכם זיכיון שחתמה מולו, או שלפחות מצדיקה פתיחה במשא ומתן על שינוי תנאי הזיכיון, בחרה החשכ"לית להפחיד את המעזים לחשוב על כך באמצעות תרחיש אימים שלפיו המדינה תידרש לפצות את היזמים בסכום פנטסטי (ולא מנומק) של 2.5 מיליארד שקל.

במקום לערוך סקירה עולמית בקרב המדינות הרבות שבחרו לשנות את הרגולציה שלהן בתחום הדינמי של האנרגיות המתחדשות (גם באופן רטרואקטיבי) — בחר האוצר לפזר איומים דוגמת "פגיעה באמון המשקיעים". הוא אף הגדיל לעשות כשהעמיד את המוניטין הרעועים ממילא של מכרזי החשכ"ל מול עלות עודפת של "בסך הכל 3.7 שקלים בחודש למשפחה

למעשה, במשך שמונה שנים איש לא ערך בחינה כלכלית באשר לעלויות העודפות שיעמיס פרויקט אשלים על הציבור, בעוד זה ממשיך לפרנס עשרות יועצים וכוחות נסתרים נאבקים לקדמו.

הרדיפה חסרת המעצורים אחרי חלומות שווא ירוקים "יעלה כמה שיעלה" היא ממש מדאיגה. ריצת העמוק לבזבוז מיליארדי שקלים בשנה על דברים שהוכח שלא עובדים היא בלתי שפויה לחלוטין. אנו בטוחים שתשלום פיצויים של כמה מאות מיליוני שקלים על ביטול החוזים שנחתמו יהיה הרבה, אבל הרבה מאד, יותר זול מאשר המשך ההתחייבות להוצאה של מיליארדי שקלים רבים במשך 25 שנה. המדהים הוא הסירוב המוחלט אפילו לשקול ולבדוק ברצינות אופציה זו. כשמגיע לשמש ההיגיון הפשוט מובס על ידי ההיסטריה


יעקב

2 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב,
אני תוהה אם אין גוף אזרחי שיכול להתערב, למשל על-ידי פנייה לבג"ץ...הרי אם זה לא הון-שלטון אז אני לא יודע מה כן!!

יעקב אמר/ה...

זה לא הון-שלטון, זה שיגעון-שלטון.
ההיסטריה של החממיזם גוסרת על שיקול הדעת.