13 ביולי 2016

אגם פופו בבוליביה התייבש.


הניו יורק טיימס (ועיתונים אחרים) יוצא בכתבה גדולה, מלווה בתצלומים נהדרים, ומקונן קינה גדולה על התייבשות אגם פופו, בבוליביה, ועל איבוד הפרנסה של שבט אינדיאני עתיק, הכול בגלל התחממות כדור הארץ הנוראית, ובני האדם הרשעים שאשמים בה.

האגם אכן התייבש, כמו עשרות או מאות אגמים אחרים באזור, שהתייבשו לפניו, במרוצת הזמן,  והשאירו אחריהם משטח מלח (סאלאר בספרדית). האזור, האלטיפלנו, המשותף לבוליביה, פרו וצ'ילה, זרוע עשרות, אולי מאות, סאלרים כאלה (אגמים יבשים) שהתייבשו הרבה לפני שההתחממות הנוראית מעשה ידי אדם – CAGW – החלה, או יכלה בכלל להתחיל, באמצע המאה ה 20. האגמים כנראה נוצרו כאשר הסתיים עידן הקרח לפני 12-15 אלף שנה והקרחונים נסוגו והשאירו אחריהם אגמים. עם היעלמות הקרחונים אבד מקור המים, והאגמים התייבשו אט, אט במרוצת השנים. אין להניח שאגם פופו שונה משאר האגמים היבשים באזור.

אגם פופו ז"ל היה אגם גדול, שטחו בשיאו (ב 1986) היה כ 3500 קמ"ר (יותר מאשר פי 20 משטח הכנרת), אבל הוא רדוד מאד (עומק ממוצע 3 מ'), ולכן הגודל שלו היה תנודתי מאד (הוא גדל או קטן משנה לשנה, על פי כמות המשקעים). מעריכים שבשנים האחרונות, שטח המים הקבוע היה בערך 1000 קמ"ר (פי 6 מהכנרת). מהגרף הבא, המתאר את עומק המים מאז 1921, אנו רואים בבירור שהוא כבר התייבש כמעט לגמרי בשנת 1942, לפני ה CAGW (התחחמות הנוראית). הוא גם התייבש לחלוטין כבר בשנת 1994, אבל חזר לתחייה אח"כ, למרות ההתחממות הגלובאלית הנוראית, שנמשכה כסדרה. אחרי ההתייבשות האחרונה, בדצמבר 2015, נראה שהמצב בלתי הפיך, והאגם לא יחזור, אבל זה רק ניחוש. לא בלתי אפשרי שהשטח יוצף מחדש, אנו לא יודעים להסביר בדיוק את הסיבות להתייבשות ולהתרחבות, ולכן, לא יכולים לנבא בביטחון שלא יופיע מחדש כמו שעשה ב 1995.


אגם הפופו קיבל 92% ממימיו מאגם טיטיקאקה, הנמצא צפונית לו, שהזרים את עודף המים שלו, דרך נהר הדסאגואדרו, לפופו. אגם הטיטיקאקה הוא אגם ענק (כמעט חצי משטח מדינת ישראל), הגדול ביותר בדרום אמריקה. הוא גם עמוק – עומק ממוצע 107 מטר, עומק מקסימלי 280 מ'. מפלס המים בטיטיקאקה ירד בשנים האחרונות בכ 80 ס"מ, ומכאן ברור שכמות המים שזרמה בדסאגואדרו לפופו קטנה, וזו הסיבה העיקרית להתייבשות הפופו. מה גורם לירידת המפלס של טיטיקאקה ובעקבותיו הפופו? הרבה גורמים. גידול האוכלוסייה וגידול שאיבת המים מהאגמים לצרכי אנוש היא גורם ברור, אוכלוסייה של כ 2.6 מיליון תושבים יושבת בקרבת האגם ושואבת ממנו את המים למחייה וחקלאות. מכרות שיושבים בקרבת אגם פופו שואבים (שאבו) מים מהפופו, והשליכו בו את הפסולת (העפר) שלהם.

מאמרים אומרים שעונת הגשמים באזור הטיטיקאקה-פופו התקצרה מ 6 חודשים ל 3 חודשים, וכמות הגשמים השנתית הממוצעת ירדה בהתאם. שטויות. עונת הגשמים נמשכת מדצמבר עד מרץ – לא יותר מ 4 חודשים, ותמיד היה ככה. אין לי נתונים מדויקים, אבל אני משער שאיש אינו יודע מה גרם לעשור השנים עד 1986 להיות גשום במיוחד, ולשנים מאז להיות שחונות. ההתחממות הגלובאלית לא השתנתה לפי התנודתיות הרבה שרואים בגרף עומק המים. ואיש איננו יודע להסביר את התנודות במשקעים (יש מעט תחנות מדידה קרקעיות באזור, הנתונים לוקים בחסר). בציור למטה רואים את התנודות בגובה פני המים באגם טיטיקאקה, בין 1939 ל 1995. רואים בבירור שבשנת 1942 הגיע הטיטיקקה לגובה הרבה יותר נמוך מהיום (יחד עם הפופו...) וזה לפני שההתחממות הגלובאלית הנוראית החלה. האמירה "התחממות גלובאלית גרמה לקיטון המשקעים" היא אמירה סתמית שאין מאחוריה שום ביסוס כמותי, מדעי.

אומרים (במאמרים) שההתאדות גדלה פי שלוש בגלל ההתחממות הגלובאלית. אינני רואה כיצד גידול זעיר של חצי מעלה או מעלה בטמפרטורות הממוצעות השפיעה כל כך הרבה על ההתאדות. (ועוד נשאר לברר מדוע גדלו הטמפרטורות). כמו כן אומרים שהמסת הקרחונים בפסגות האנדים גרמה לקיטון זרימת המים לאגם. טענה סבירה, אבל אין נתונים כמותיים על הקיטון בקרחונים. לכן הטענה הזו גם כן לא מדעית.
המאמר בניו יורק טיימס מקונן ארוכות על הכחדת התרבות של שבט אינדיאני עתיק שחי על שפת האגם והתפרנס בעבר מדיג באגם פופו. גם זו שטות. אגם פופו היה תמיד מלוח, והדגה בו דלה. אינדיאנים בוודאי דגו באגם (כאשר היו בו מים) אבל זו אף פעם לא הייתה פרנסתם העיקרית או היחידה. ואין השבט הזה שונה כל כך משאר האינדיאנים באזור, אני יודע, בקרתי שם. העיתונאי ממציא סיפור יפה, העיקר ה"נרטיב", האמת לא חשובה לו.

כול התיזה המרכזית – שההתחממות הגלובאלית הנוראית הרסה את האגם ואת ה"תרבות האנושית" שעל שפתו  הוא קשקוש. נכון, האגם התייבש, כפי שכבר עשה מספר פעמים בעבר. הסיבות לא ידועות.
בעבר היו מייחסים כול אסון או פגע לשטן. השטן הוא המצאה נוחה של כול הדתות, שנוח להעמיס עליו אסונות – שהרי לא יעלה על הדעת שהאסון נגרם על ידי האל הטוב והמיטיב. השטן היה פעם ההסבר האופנתי לכול אירוע שלילי. היום שולטת דת ההתחממות הגלובאלית, והשטן שלה הם בני האדם הרשעים שגורמים להתחממות הגלובאלית הנוראית. כול אירוע מעמיסים באופן אוטומטי על השטן המודרני, בלי שום בסיס או סיבה של ממש. כבר ראינו את הרשימה הארוכה של האסונות שנגרמו כביכול על ידי ההתחממות הגלובאלית הנוראית (של חצי מעלה).

אגם פופו התייבש, זו עובדה. מבלי להיכנס לסיבות ההתייבשות, נשאלת השאלה אם זה אסון גדול כמו שהניו יורק טיימס ופעילי הסביבה מתארים, והאם זה אסון בכלל. "ירוקים" רבים רואים במצב הטבע הקיים מצב קדוש ובכול שינוי אסון. זה לא ככה. הטבע משתנה, תמיד השתנה ותמיד ישתנה. בני האדם הם חלק מהטבע, הם לפעמים נפגעים מהשינויים הטבעיים ולפעמים נהנים מהם. זה טבעי ובלתי נמנע. התייבשות אגם פופו רחוקה מלהיות אסון נוראי. מה כבר קרה? כמה אינדיאנים יצטרכו ללכת לדוג במקום אחר... מאז ומתמיד נדדו בני אדם בחיפוש אחרי מקורות קיום, שמשתנים עם הטבע, זה המצב האנושי הטבעי והרגיל.

אל תשימו לב לשטויות האלה שהניו יורק טיימס ושאר התקשורת מקדמים בכותרות ענקיות וללא שום ביסוס.

יעקב






אין תגובות: