18 ביולי 2016

החקלאים לא מאמינים בשינויי אקלים.

הירחון "פורצ'ן" Fortune כותב מאמר על היחס הספקן של חקלאי ארה"ב להתחממות הגלובאלית. הכותרת היא "הפרדוקס של החקלאים וההתחממות"  והתהייה היא כיצד קורה שהחקלאים, שעלולים להיות נפגעים עיקריים של ההתחממות הגלובאלית, מטילים ספק בתופעה. במיוחד הם מטילים ספק בטענה שההתחממות נגרמת בעיקר על ידי בני האדם (בגלל הפד"ח שהם מייצרים).

סקר שנערך בין החקלאים מצא שרק 8% מאמינים שההתחממות אכן מתרחשת, ונגרמת ברובה על ידי בני האדם. בקרב כלל האוכלוסייה, לעומת זאת, אחוז המאמינים בטענה זו הוא  27% (גם לא אחוז גבוה במיוחד...). 33% מהחקלאים חושבים ששינויי האקלים נגרמים במידה שווה על ידי בני אדם וגורמים טבעיים, 25% אומרים שרק מסיבות טבעיות ושינוי בסביבה, 31% אומרים שאין מספיק ראיות כדי לקבוע אם יש בכלל שינויי אקלים, ו 4% טוענים שההתחממות לא מתרחשת כלל.

המאמר בפורצ'ן מסביר שכאשר שואלים חקלאי בסקר על דעתו בנושא ההתחממות הגלובאלית – הדעה שהוא מביע מושפעת מאמונותיו התרבותיות-אידאולוגיות-דתיות ופוליטיות, ולא מניסיונו המעשי בשדה והראיות המדעיות. בין השורות מרמזים מחברי המאמר שהחקלאים מדברים שטויות ולא מבינים מה שהם אומרים.

אלא שהחקלאים חיים בחוץ, בשדה, בתוך הטבע, והם דווקא מחוברים למה שקורה. הנה מה קורה באמת בשטחים החקלאיים בארה"ב – ב corn belt. ראשית הטמפרטורות הממוצעות השנתיות:

הטמפרטורות בימינו (ימי ההתחממות הגלובאלית הנוראית) אינן שונות, באופן מהותי, ממה שהיה בשנות ה 1930-40. שנית הטמפרטורות בקיץ (העונה הרלוונטית לחקלאות):

הטמפרטורות היו יותר גבוהות בשנות ה 1930.
ולמשקעים (גשם).


דווקא יש עלייה קטנה בכמות הגשם, וזה בלי ספק ברכה לחקלאות. הבצורת שהייתה בשנות ה 1930 לא חזרה להתרחש לאחרונה.

החקלאים, שמשפחותיהם עיבדו את האדמה באזור הזה במשך דורות אחדים, מבינים היטב מה שקורה בשדות, מבינים שהאקלים תמיד משתנה בתנועות מחזוריות, ושהשינויים הנוכחיים אינם חריגים. שני הסוציולוגים שכתבו את המאמר המלומד בפורצ'ן, שמבלים את חייהם בין 4 כתליו של מגדל השן האקדמי, עם האף תקוע בתוך ספרים, הם אלה שמושפעים מהאידאולוגיה שלהם ואינם מבינים מה קורה בשטח.

יעקב

אין תגובות: