17 ביולי 2016

תקופת קרח זעירה בעתיד הקרוב

כך מנבאת פרופ' ולנטינה ז'רקובה מאוניברסיטת נורת'ומבריה, בניוקסל, בריטניה. נבואתה מבוססת על חיזוי מחזורי השמש.

NASA / JAXA - http://www.nasa.gov/mission_pages/solar-b/solar_022.html
כידוע, על פני השמש מופיעים כתמים. הכתמים נתגלו ונספרו כבר לפני 400 שנה, עם גילוי הטלסקופ הראשון. על השמש נצפים כתמים רבים, כול אחד מהם מופיע במשך כמה ימים או חודשים ואח"כ נעלם. יש מחזוריות של 11 שנה בערך במספר הכתמים, של "מחזורי שמש" – כשבחלק מהמחזור מספר הכתמים גבוה ובחלק השני המספר נמוך. הכתמים נגרמים על ידי הפעילות המגנטית בשמש. הכתמים משפיעים על כדור הארץ בשתי דרכים: 1. תנודות בשיעור של כ 0.1% בעוצמה של קרינת השמש הפוגעת בכדור הארץ, ותנודות בשדה המגנטי של השמש, המגן על כדור הארץ מפני פגיעה של קרינה קוסמית. כאשר מספר הכתמים מועט – דבר המעיד על שדה מגנטי מוחלש, חודרת קרינה קוסמית רבה יותר לכדור הארץ מהחלל החיצון.

צילום השמש והכתמים שלה. ריכוז מידע וקישוריות על מחזורי השמש ניתן למצוא כאן וכאן.

פרופ' ז'רקובה, מהמחלקה למתמיטיקה פיסיקה והנדסת חשמל באוניברסיטה, טוענת שהם גילו את החוקיות של כתמי השמש, על פי התפשטות הגלים המגנטיים, ופיתחו מודל המאפשר לנבא את עוצמת השדה המגנטי ומספר הכתמים במחזורי השמש העתידיים. לפי התחזית הזו השמש תיכנס לתקופה של מינימום גדול – תקופה של פעילות נמוכה עם מספר קטן או אפסי של כתמי שמש – בשנת  2020 (מחזור השמש מס' 25), והמינימום יימשך לפחות 3 מחזורים, כלומר 33 שנים. המינימום הזה יהיה דומה ל"מינימום מאונדר" שהתרחש בין השנים 1645-1715  ולווה בירידה של כ 2 מעלות בטמפרטורות, ותופעה של קרח על נהרות הטיימזה והטיין בדרום אנגליה, בתקופה שנקראת "תקופת הקרח הקטנה".

נציין בהזדמנות זו שהקיץ הנוכחי החל בבריטניה בצורה לא טובה. בחודש יוני נרשמו טמפרטורות נמוכות וגשמים לא אופייניים לקיץ, בניגוד ליוני אצלנו שהיה חם במיוחד.


יעקב 

אין תגובות: