6 ביולי 2016

לכידת הפד"ח נכשלה במיסיסיפי


ל"ירוקים" יש נטייה להיתפס לפנטזיות ירוקות שמנותקות מהמציאות הטכנולוגית-הנדסית-כלכלית שבמסגרת האילוצים שלה כול דבר בעולמנו חייב לעמוד. הם חזקים בפנטזיות, סיסמאות  ומשאלות לב, וחלשים בהבנה בפיסיקה, טכנולוגיה, הנדסה או כלכלה. אחת הפנטזיות האלה היא "לכידת פד"ח וקבורתו" CCS  - Coal Capture and Sequestration.

גם הירוקים החולמניים ביותר מבינים (אך לא מודים בפה מלא), שה"יעד" הנכסף של אנרגיה ללא מקורות פחמיים (פחם, גז ונפט) הוא רחוק ובלתי אפשרי, והפחם וחבריו מספקים עדיין 88% מצריכת האנרגיה העולמית, וימשיכו לעשות זאת. לכן הם תלו תקוות בפנטזיה נוספת – תחנות כוח פחמיות שיקברו את הפד"ח שהם יוצרים במעמקי האדמה, ולכן – לא יפלטו פד"ח לאטמוספרה. קבורת הפד"ח היא חלק יסודי בכול "תכנית" של צמצום פליטות. הבעיה היא שאין דבר כזה (בכמויות הנדרשות) וכנראה לא יכול להיות. הכול חלומות מנותקים.

על החלומות הירוקים הבלתי מציאותיים (אך האופנתיים) האלה תופסים טרמפ הפוליטיקאים המושחתים והרמאים המצויים, והתוצאה היא – בזבוז אדיר של כספי ציבור לריק.

הניו יורק טיימס מספר את סיפור ההונאה והשחיתות של מפעל הדגל של קבורת הפד"ח, מפעל קמפר שבמדינת מיסיסיפי בארה"ב. סיפור זוועה באמת. תכנון התחנה החל בשנת 2006, בעזרת סובסידיות, בניית התחנה החלה ב 2010 (כשרק כ 15% מהתכנון הושלם), והובטח שתעבוד ב 2014. התקציב המקורי היה 2.4 מיליארד דולר (בערך פי שתיים מתחנת כוח רגילה), אך עד כה הוציאו כמעט פי 3 (6.7 מיליארד) והתחנה עוד לא עובדת, ולא ברור אם תעבוד בכלל. חברת החשמל Southern Company, שיקרה לכול אורך הדרך, לכול הנוגעים בדבר – לממשלות ארה"ב ומדינת מיסיסיפי, לרשות החשמל ולמשקיעים שלה. היא העמיסה עלויות חשמל על חשבונות הצרכנים במיסיסיפי (המדינה הענייה בארה"ב) שלא כחוק, היא קיבלה רשות לכך ממושל מדינת מיסיסיפי שעבד קודם לכן כשתדלן עבור החברה. היא קיבלה הנחות מס וסובסידיות פדרליות על ימין ושמאל – חליבת הסובסידיות הייתה המטרה היחידה בהקמת תחנה זו, וכנראה התוצאה היחידה.

הכישלון של קמפר הוא לא מפתיע. מפעל אחר, FutureGen, שנבנה על ידי ממשלת ארה"ב כדי להוכיח את הטכנולוגיה של לכידת פד"ח, כבר נכשל ונסגר ב 2015, אחרי שבזבז מיליארדי דולרים לריק. מפעל FutureGen (הפנטזיונרים חזקים בהמצאת שמות מפוצצים) החל ב 2003, תחת הנשיא ג'ורג' בוש. פרוקיטים דומים נכשלו גם הם, למשל בבריטניה.

יעקב

אין תגובות: