8 ביולי 2016

הקרח האנטרקטי (הדרומי) מתרחב


הקרח הימי מסביב ליבשת אנטרקטיקה הולך ומתרחב, בעקביות, מאז שהחלו מדידות הלוויין ב 1979. הדבר עומד בניגוד לתיאורית ההתחממות הגלובאלית ולתחזיות המודלים האקלימיים. אז מה קורה פה? איך מיישבים את הסתירה? אל תדאגו. יש מי שמציע הסבר.

מחקר חדש שהתפרסם מנסה לענות על שאלה זו. הסיבה היא תופעה אקלימית טבעית ומחזורית ששמה IPO Interdecadal Pacific Oscillation. תנודה מחזורית זו נמצאת כעת המצב שלילי, והדבר מתבטא בטמפרטורות פני הים נמוכות מהרגיל באוקיינוס השקט הטרופי המזרחי.

"האקלים שאנו חווים בכול עשור הוא שילוב כלשהו בין תנודות טבעיות ותגובת כדור הארץ לגידול בגזי החממה" אומר המדען ג'רלד מל, מחברו הראשי של המחקר. "זה אף פעם לא רק האחד או רק השני, תמיד השילוב ביניהם". ]חוץ מאשר באזור הארקטי (הצפוני), שם כול ההמסה של הקרח, על פי ההסבר של החממיסטים, היא כולה תוצאה של ההתחממות הגלובאלית[.


בתאריך 19 בספטמבר 2014 היה היקף הקרח (בתמונה) מעל ל 20 מיליון קמ"ר, בפעם הראשונה מאז 1979. הקו האדום מראה את ההיקף המקסימלי הממוצע בין השנים 1979-2014. היקף הקרח גדל בהתמדה מאז 1979, אך מאז שנת 2000 קצב הגידול גבר פי 5. זה קרה בעת שמחזור ה IPO  עבר למצב שלילי בשנת 1999.

השפעת ההתחממות הגלובאלית על צמצום הקרח האנטרקטי (הדרומי) היא חלשה, והשפעת ה IPO  (התנודה מחזורית הטבעית) חזקה יותר ומתגברת עליה, לכן הקרח גדל, אומרים מחברי המחקר.
הבנתם את העיקרון? העיקרון פשוט: כאשר הקרח מצטמצם (ומתמוסס) באזור הארקטי (הקוטב הצפוני)  זאת תוצאה שכולה בגלל ההתחממות הגלובאלית הנוראית. אבל כאשר הקרח גדל באזור האנטרקטי (הקוטב הדרומי) – זה בגלל תופעה אקלימית טבעית ומחזורית. אותם מחזורים טבעיים לעולם לא יגרמו לצמצום הקרח – כול קיטון הקרח הוא כולו אך ורק בגלל ההתחממות הגלובאלית הנוראית. יש מדענים שתמיד יודעים, תמיד יסבירו בהסבר מלומד ומשכנע את אותן התופעות שהתרחשו באופן מפתיע ובניגוד להסבריהם קודמים.

יעקב


2 תגובות:

איל אמר/ה...

כדאי להסביר שהסיבה שמודדים את הקרח באנטארטיקה מ 1979 היא שרק אז החלו מדידות על ידי לווינים שאיפשרו למדוד בכלל את מה שקורה (פחות או יותר) בקוטב הדרומי.
עד אז אזור זה היה ממש "חור שחור" מדעי.

יעקב אמר/ה...

אכן, מדידות לוויין של היקף (שטח) הקרח הדרומי וגם הקרח הצפוני החלו ב 1979, כנ"ל מדידות לוויין של הטמפרטורות העולמיות.

לפני זה לא היו מדידות על היקף הקרח, ואין נתונים מדויקים על כך.

מדידות טמפרטורות היו לפני כן, באמצעות טרמומטרים, בתחנות מדידה מטאורולוגיות על פני כדור הארץ. הן נגועות באי דיוקים רבים ובכיסוי חלקי מאד של שטח כדור הארץ (כלומר - יש אזורים נרחבים בהם אין מדידות). בכול זאת נהוג לחשב "ממוצע טמפרטורות עולמי" החל משנת 1880 (יש שאומרים 1850), למרות חוסר הדיוק והכיסוי החלקי.