28 באפריל 2016

ההטעיה הסולארית נמשכת במלוא הקיטור.


"תשתיות" מספר לנו ששלשום הותקן הגנרטור הענק בתחנת הכוח הסולארית של חברת "מגלים" שבאשלים, בנגב, הנמצאת בבנייה. תחנת זו תפעל בטכנולוגיה של מראות ומגדל, של חברת ברייטסורס. הטכנולוגיה זהה לזו של התחנה "אייבנפה" של אותה חברת ברייטסורס, שנבנתה בארה"ב ונכשלה כישלון גדול, בכך שהיא מספקת רק בין 1/3 ל 2/3 מכמות החשמל המתוכננת, ונמצאת לכן בסכנת סגירה.
כעת, כנראה מאוחר מדי לנסות ולעצור פרוייקט יקר, בזבזני וחסר תועלת זה. ממשלתנו מחייבת אותנו לשאת בהוצאה מיותרת לגמרי של 150 מיליון ₪ לשנה, כול שנה, במשך 28 שנים – שזו הסובסידיה הגלומה במחיר האסטרונומי של כ 95 אג' לקוט"ש שהממשלה התחייבה לשלם עבור חשמל זה (לעומת עלות של 25 אג' של חשמל מגז).

ההטעיה, התעמולה והשקרים הירוקים נמשכים כרגיל. הנה:
ערן גרנטר מנכ"ל מגלים אמר: "ההספק המרבי של הגנרטור הוא 130 מגה-וואט, ולאחר שהתחנה תוקם ותופעל הוא צפוי לספק לרשת החשמל אנרגיה נקייה בהספק של 121 מגה-וואט ( כאחוז אחד מהצריכה של כל מדינת ישראל"

זהו שקר (הקטע המודגש). אני אומר זאת במלוא האחריות. המנכ"ל יודע שדבריו אינם נכונים.
כושר הייצור של התחנה (בשעות שיא, כאשר השמש זורחת) מתוכנן ל כ 121MW, ולעומת צריכת השיא של משק החשמל בישראל ( כ 12,500 MW) זה אכן, לכאורה, בערך 1%. אבל זו הטעיה, כי הוא מדברים על הספק (וכושר ייצור תיאורטי) ולא על כמות חשמל מסופקת. יחידות מדידה לכמות חשמל מסופקת הם קוט"ש (קילו-וואט-שעה). תחנת הכוח הסולארית מספקת חשמל רק כ 20% מהזמן – הזמן שהשמש זורחת, בחישוב שנתי. זו עובדה מוכחת, לפי כול המתקנים שכבר נבנו ופועלים מספר שנים. לכן, בקירוב גס, ניתן לאמור שתחנת כוח זו תספק פחות מחצי אחוז מצריכת החשמל (חצי ממה שהמנכ"ל מצהיר).
בחישוב יותר מדויק: צריכת החשמל השנתית של ישראל הייתה 52,119 מיליוני קוט"ש בשנת 2013. התחנה של מגלים תספק, אי"ה, בחישוב גס, 120,000 קו"ט X    8760 שעות בשנהX  0.2 (20% מהזמן) = כ 210 מיליון קו"ש בשנה. 210/52000 הם כ 0.4%.

אז מנכ"ל מגלים (החברה המקימה את התחנה) מטעה את הציבור ומשקר. במקרה הטוב, אם הכול ילך כמתוכן, תספק תחנה זו כ 0.4% מצריכת החשמל של ישראל. אבל אם נהיה מציאותיים, ונלמד את הלקחים מתחנת "אייבנפה" שכבר עובדת מעל לשנתיים, תספק תחנת "מגלים" רק כ 0.2% מצריכת החשמל של ישראל. ועל כמות אפסית זו אנו נשלם לכיסי "מגלים" 150 מיליון ₪ כול שנה, בהתחייבות ל 28 שנים – דהיינו: הוצאה מיותרת של 4.8 מיליארד ₪. (מיותרת כי היא מעל לעלות חשמל ממקורות אחרים).
האבסורד עוד יותר גדול. כדי להגדיל את כמות החשמל המיוצרת, משתמשת תחנת "אייבנפה" בגז כדי להרתיח מים ולהפיק קיטור כאשר השמש לא זורחת. כלומר – חלק מהחשמל מופק בכלל בגז, ולא מאנרגיית השמש. ועל החלק הזה הם מקבלים, בארה"ב, מחיר כמו מהחלק המופק מהשמש (כלומר פי 4 או 5 ממחיר חשמל גזי). מן הסתם, תשתמש גם תחנת "מגלים" בגז, להגדלת תפוקת החשמל. נשאר לקוות שממשלת ישראל תהיה ערנית, ולא תשלם ל"מגלים" 95 אג' לקוט"ש חשמל המופק מגז בתחנה שהיא לכאורה סולארית.

לפחות את תחנת הכוח התרמו-סולארית השנייה באשלים, של חברת "שיכון ובינוי", אשר טרם הוחל בהקמתה (בין השאר בגלל פשיטת הרגל של השותפה הזה, "אבנגואה" הספרדית), עוד ניתן וצריך לעצור. שאם לא כן, נהיה מחויבים לעוד בזבוז מיותר של כ 4.5 מיליארד שקל, ב 28 השנים הבאות.

יעקב

אין תגובות: