10 באפריל 2016

עליית פני הים – האופנה השטותית החדשה.


לפני 6-8 שנים הייתה אופנה של "מחקרים" פלאו-קלימטולוגיים – חקר אקלים העבר, ואז הוצפנו ברצף של כותרות ומחקרים חדשים כול כמה שבועות שטענו שהטמפרטורות היום הן "הכי חמות ב 1000/2000/5000 השנים האחרונות". ה"מחקרים" השטותיים האלה הסתמכו על נתונים מפוקפקים שנבחרו בצורה סלקטיבית, ושיטות חישוב מסובכות ו"מתוחכמות" וניסו להסיק על טמפרטורות העבר בדיוק של 0.1 מעלה – שזה כשלעצמו שטות. האופנה הזו חלפה, בשנים האחרונות נעלמו ה"מחקרים" המטופשים האלה. עכשיו הוצפנו באופנה חדשה: סדרה גדולה של מאמרים ו"מחקרים" מתריעים מפני עליית פני הים "בכמה מטרים" בשנים הקרובות.

מלבד ה"מחקר" של פולארד שעליו דיווחנו קודם ישנו ה"מחקר" הזה של מיודעינו ד"ר ג'יימס האנסן (האבא של החממיסטים), ומחקרים נוספים. ובצדם או בחזיתם – מאמרים הפחדה אינספור בעיתונות בנוסח "מיליונים יאבדו את בתיהם, כול ערי החוף יוצפו....

ה"מחקר" של ד"ר האנסן, פורסם כבר לפני חצי שנה, כולו תיאוריות וניחושים, כפי שהוא עצמו מציין בגוף המחקר (“we hypothesize”). הוא טוען שמים מתוקים וקרים הנוצרים מהמסת הקרחונים בגרינלנד ואנטרקטיקה יכולים לשנות את זרמי האוקיינוסים ולגרום להאצה גדולה של ההמסה, ולסערות גדולות. מסקנתו: גם התחממות קלה יחסית של 2 מעלות בממוצע העולמי עלולה להיות מסוכנת ולהוביל לעליה של "כמה מטרים" במפלס פני הים תוך "50 עד 150 שנה". הוא עורר מחלוקת גדולה, והרבה מדענים, כולל מהמחנה החממיסטי, טוענים שהמחקר הזה כולו ניחושים וספקולציות ואין בו ביסוס של ממש.

מחקר נוסף שבין מחבריו נמצא סטפן ראמסדורף, חממיסט ידוע, בודק באמצעות נתונים פלאו-קלימטולוגיים (נתוני העבר) וניתוחים סטטיסטיים ומודלים את הקשר בין התחממות לגובה פני הים לאורך ההיסטוריה. המסקנה הכללית שלו פחות מוגזמת, הוא אומר שעליית פני הים האפשרית במאה זו היא בין 90 ל 120 ס"מ, וזה קרוב יותר לתחזיות של ה IPCC  (30-80 ס"מ), ורחוק מהניחושים של האנסן (כמה מטרים). אבל, הניו יורק טיימס בכול זאת הדגיש את המימצא הסנסאציונלי, המנוסח בלשון הפחדה: "עליית פני הים היא בקצב מהיר יותר מאשר הייתה אי פעם ב 28 המאות האחרונות – מאז האימפריה הרומית". טוב... אבל... קצב עליית פני הים היום (לא לפי נבואות לעתיד) היא של כ 30 ס"מ למאה שנה. כלומר 30 ס"מ עד 2100  (לא 80, ולא 120, ולא "כמה מטרים"). זהו קצב לא נוראי ולא מסוכן. זה מה שיש. השאר הם ניחושים וספקולציות שלא קשורים לשום עובדות בשטח.

צריך לזכור שמפלס פני הים תלוי לא רק בכמות המים באוקיינוסים, אלא גם בתנועות יחסיות של גושי יבשות (עלייה או שקיעה). יש מקומות שבהן פני הים עולים יותר (למשל בחוף הדרום מזרחי של ארה"ב, כולל פלורידה או ביפאן), ויש מקומות בהם פני הים יורדים דווקא (כי היבשה מתרוממת) – למשל באלסקה. בניו יורק, למשל, לא היה שום שינוי בגובה פני הים במאה וחמישים השנים האחרונות. באופן כללי – אין האצה בקצב עליית פני הים, כפי שנמדד על ידי עמדות מדידה ממשיות בחופי הים (coastal tide gauges). קצב עליית פני הים לפי המדידות האלה הוא רק כ 15 ס"מ למאה שנה. (דומה לקצב שהיה מאז 1880). הקצב ה"רשמי" (הגבוה יותר) של כ 30 ס"מ למאה שנה הוא תוצאה של מדידות לוויין שעברו הרבה "התאמות" (תיקונים חישוביים). מיותר לציין שכול ה"התאמות" ( (adjustments הם תמיד כלפי מעלה... ומיותר לציין שהקצב הזה – 30 ס"מ למאה שנה אינו מסוכן או בעייתי.

כול הסיפורים האופנתיים והצעקניים האלה על "עליית פני הים בכמה מטרים" – הם נבואות, ניחושים, קשקושים וניסיונות הפחדה. לא מתרחשת היום שום עלייה יוצאת דופן או מסוכנת בגובה פני הים.

יעקב

תגובה 1:

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

מסקרן.
עובדות מול היפותזות.
תודה.