19 באפריל 2016

עצרו את הכישלון הסולארי באשלים!


חברת "ברייטסורס" (לשעבר – חברת "לוז" הישראלית), זכתה לפני כמה שנים במכרז להקמה של תחנת כוח סולארית (בשיטה התרמית, על ידי מראות ומגדל) ליד אשלים בנגב, בהספק 120 MW, ובמחיר מובטח של 85 אג' לקוט"ש, למשך 20 שנה.
חברת ברייטסורס הקימה ומפעילה את התחנה הסולארית ה"ענקית" באתר אייבנפה בארה"ב, הפועלת באותה שיטה בדיוק. "ענקית" במרכאות, כי 390 המגאווט שתחנת אייבנפה אמורה לספק הם כ 1/3 מההספק של תחנה פחמית או גזית רגילה אחת, וגם זה מסופק רק 20% מהזמן, כלומר – הכמות הכללית של חשמל שהיא מספקת קטנה מאד. התחנה היא "ענקית" רק מבחינת עלות ההקמה שלה – 2.2 מיליארד דולר, כשכול הכסף בא ממענקים וערבויות של ממשלת ארה"ב.

בתמונה: התחנה פוטוגנית, אבל לא מפיקה הרבה חשמל

אייבנפה נכשלה כישלון חרוץ. מאז החלה לפעול, ב 2013, התברר שהיא מספקת הרבה פחות חשמל מאשר הבטיחו ותכננו, בין 66% פחות ל 33% פחות. חברות החשמל של קליפורניה, חתמו חוזים לקניית החשמל של אייבנפה במחירים גבוהים, רק כדי לעמוד בדרישות הממשלה של קליפורניה, המחייבות שימוש באחוז מסוים של חשמל (33%) ממקורות "מתחדשים". כעת מתברר שאייבנפה (וברייטסורס) אינם עומדים בחוזים, מבחינת הכמות שהובטחה, וחברות החשמל מאיימות בביטול החוזים. ברייטסורס לא מצליחה ליצור את ההכנסה המתוכננת, ולכן לא עומדת בהחזרים של החוב שלקחה בעת הקמתה. רשות החשמל הממשלתית של קליפורניה אישרה לחברת החשמל PG&E לתת לברייטסורס אורכה של שנה, ולא להתחיל מיד בהליכים הנובעים מאי עמידה בחוזה.

בארה"ב למדו את הלקחים. חברת ברייטסורס כבר הפסידה את כול הפרויקטים נוספים שתוכננו בארה"ב, הם בוטלו בגלל כישלון אייבנפה. ברייטסורס מתגאה בכך שעדיין יש לה חוזים לפרויקטים אחדים בחו"ל, בדרום אפריקה ובישראל. הפריירים האלה עוד לא שמעו על הכישלון. בארה"ב השתכנעו שהטכנולוגיה התרמו-סולארית יקרה מדי, אפילו ביחס לטכנולוגיה הפוטו-וולטאית (שהיא עצמה יקרה פי 4 מחשמל המופק בגז). בארה"ב עצרו את כול ההשקעות בתחנות תרמו-סולאריות.

רשות החשמל של ישראל צריכה להתעשת במהירות, ללמוד על כישלונות ברייטסורס בארה"ב, ולא להעמיס על הציבור בישראל את עלותו של פרויקט שלא עובד. יש לבטל את תחנות הכוח התרמו-סולאריות שאושרו להקמה באשלים שבנגב. תחנה "תרמו" שנייה הייתה אמורה להיות מוקמת על ידי שיכון ופיתוח בשותפות על חברת אבנגואה הספרדית שפשטה בינתיים את הרגל. גם אותה חייבים, כמובן, לבטל. כול ההרפתקה הזאת של "חלוציות" כביכול, והשקעה של כסף כבד בדברים שלא הוכחו כעובדים היא קלות דעת מדהימה, וזלזול בכספי הציבור. עכשיו, כשיש הוכחות ברורות לכישלון הטכנולוגיות האלה – קל וחומר שיש לרדת מהחוזים האלה במהירות.

ממשלת ארה"ב אשמה גם היא בהיגררות אחרי היסטריה ואידיאולוגיה, והתעלמות מהגיון ומעובדות הנדסיות ברורות. חברת "ברייטסורס" מכרה "לוקשים" אודות כושר ייצור של התחנה, אותו לא הצליחה לממש. לו נהגה ממשלת ארה"ב קצת בזהירות, יכלה להקים רק מגדל שמש אחד (במקום השלושה באייבנפה, ראה תמונה), ולהתנות הקמת שני המגדלים האחרים בהצלחתו של הראשון. אבל ההיסטריה הירוקה לא סובלת שימוש בהגיון. כעת הלכו 2.2 מיליארד דולר פייפן.
ובנוסף לכול ישנו הנזק האקולוגי הכבד של שריפת אלפי ציפורים.

יעקב

אין תגובות: