16 בדצמבר 2015

טירוף: שורפים 6 מיליארד שקל לשווא.

השערורייה הבלתי נתפסת של תחנות הכוח הסולאריות באשלים זוכה למעט תשומת לב ראויה רק בזכות פשיטת הרגל של אחד היזמים, אבנגואה. יש כאן הוצאת כסף אדירה על ידי פקידים (של רשות החשמל והאוצר) ללא דיון ציבורי, ללא אישור של הכנסת או הממשלה, ללא ידיעה של אף אחד. הפקידים האלה הולכים להוציא מיליארד שקל מכספי הציבור (דרך חשבונות החשמל) כול שנה, למשך 20-25 שנה, בלי שאף אחד בציבור ידע מזה, ואף אחד (כמו הכנסת) לא אישר את זה.
מדובר על שתי תחנות כוח סולאריות באשלים. שני הפרויקטים בגודל דומה, 110-120 MW, באחד מהם זכתה (במכרז של רשות החשמל) חברת שיכון ופיתוח של שלי אריסון יחד עם אבנגואה (חברה ספרדית ענקים שמתמחה באנרגיה מתחדשת ופשטה השבוע את הרגל). בשני זכתה חברת "ברייטסורס" (עם שותפים) – חברה שמקורה בישראל וקראו לה פעם "לוז". מעריכים שמחיר ההקמה של כול אחת מהתחנות האלה הוא בסביבות 1.1 מיליארד דולר.


פרויקט אשלים נולד בחטא, התקדם מתחת לרדאר בדרך לא דרך, ועלול להסתיים כאחד הפלופים היקרים והמיותרים בתולדות ישראל. לא יעלה על הדעת כי בידי הממשלה מונחות כיום חוות דעת, שלפיהן העלות העודפת למשק כתוצאה מהפעלת שני שדות סולאריים, שמוקמים בטכנולוגיה מיושנת, תסתכם בלפחות 6 מיליארד שקל (מהוונים) - ואיש לא עוצר לרגע ולו כדי לבחון אם התועלת מהקמת הפרויקטים האלה גוברת על נטל צרכני זה, ומדוע בעצם לא ניתן להשיג את אותה התוצאה, או קרובה לה, באמצעות חלוקת רישיונות בטכנולוגיה פוטו־וולטאית (P.V), שעלותה צוללת והולכת בקצב מסחרר.

אף שחלפו שמונה (!) שנים מאז שיצא לדרך, איש לא ערך בחינה כלכלית באשר לעלויות העודפות שיעמיס פרויקט אשלים על ציבור צרכני החשמל, כשהוא ממשיך לפרנס עשרות יועצים וכוחות נסתרים ממשיכים להיאבק על המשך קידומו. הכוחות הנסתרים האלה התעלמו מהתעריפים המעודכנים של רכישת חשמל סולארי במשק והתעלמו מהמינוף הגבוה של אבנגואה, שסיכן את יציבותה וגם את הפרויקט. בקרוב הם עשויים להתעלם גם מכל האמור לעיל, לכשראשי שיכון ובינוי יצעדו אל משרד האוצר, ויבקשו לשנות בדיעבד את תנאי הזיכיון כך שיוכלו להמשיך לבדם בביצוע הפרויקט.

בראלי מתרעם רק על ההפרש במחיר שהולכים לשלם עבור החשמל התרמו-סולארי לעומת המחיר בו ניתן להתקים לוחות שמש פוטו-וולטאיים PV. הוא משום מה לא כותב על חוסר התועלת שבכל הפרויקטים האלה, לסוגיהם, ועל מיליארד או שניים של שקל מיותרים שאנו מוציאים כבר, כול שנה, למשך 20 שנה, על לוחות השמש שכבר הותקנו בתעריפים מובטחים גבוהים.

לטבלה למעלה תוסיפו עמודה להשוואה: מחיר החשמל המופק מגז: כ 20-25 אג'.

לפני 7-8 שנים החליטו להקים את המתקנים התרמו-סולאריים האלה, מבלי שאיש ידע איך זה עובד, ואם זה עובד בכלל, ומבלי שיהיה שום ניסיון  עם המתקנים דומים בעולם. איש גם לא ידע כמה זה העולה, ועל כמה כסף מתחייבת הממשלה (ומחייבת אותנו). מה הדחיפות? מה ההיסטריה הזו? מדוע היה צריך לזנק זינוק ראש חפוז להרפתקה שאיש לא ידע מהי?

מזל שלנו שהמכרזים התעכבו, היום כבר נבנו תחנות כאלה בספרד, ובקליפורניה ואנו יודעים בבירור שהעסק לא עובד, התחנות מפיקות הרבה פחות חשמל מאשר חשבו או תכננו (עד 66% פחות). בכול זאת ממשיכים הפקידים, מכוח ההתמדה, עם המכרזים המטורפים האלה ואין מי שיעצור אותם. חברת ברייטסורס למעשה פשטה את הרגל בקליפורניה, ואחרי שקיבלה מימון בערבות ממשלתית על ההשקעה של כ 2.2 מליארד דולר, הודיעה שאין ביכולתה לעמוד בהחזרים המתוכננים כי הפקת החשמל נמוכה מהמתוכנן. לא עוזרו להם מנדטים ממשלתיים המחייבים את חברות החשמל לרכוש את החשמל 'יעלה כמה שיעלה', ולא עזר להם מחיר פי 8 שמקבלים על החשמל ה"ירוק". וכעת פשטה את הרגל גם חברת אבנגואה בספרד.  (הנה סדרה של כתבתות שלנו על תחנת הכוח אייבנפה, בקליפורניה, ושם קישורים למאמרים רבים עליה).
זה ממש מטורף להמשיך עם הפרויקטים האלה, אחרי שיודעים שנכשלו בחו"ל, ושעולים סכומים מטורפים ולא מביאים שום תועלת. כמו שאומר בראלי: אפשר להשיג אותה כמות חשמל סולארי בפחות מחצי מחיר – אז למה להתעקש על התרמו-סולארי? לא חשוב שגם החשמל מלוחות השמש PV עדיין עולה פי 1.5, היום, לעומת חשמל מגז שעולה כ 20-25 אג' לקוט"ש. צריך להפסיק אם המרדף חסר התועלת אחרי החשמל הסולארי היקר.

עורו הישנים! עכשיו – כשכול הנתונים ידועים, צריך להיערך דיון מעמיק בממשלה, במשרד האנרגיה ובכנסת, לפני שיאשרו לפקידים לרוץ קדימה, מכוח אינרציה, והחלטה תמוהה שהתקבלה ללא ידיעת הנתונים והעלות לפני 8 שנים. בעצם – אין הרבה על מה לדון. צריך פשוט להפסיק את הטירוף.

צריך לבטל, דחוף, בדקה ה 91 (לפני ההקמה בשטח),  את השדות התרמו-סולאריים באשלים.


יעקב

אין תגובות: