11 בדצמבר 2015

הכותרת המטופשת – המשך...

"אורוגוואי מייצרת 95% מהחשמל שלה מאנרגיות מתחדשות" אומרת כותרת באתר "תשתיות", המועתקת מהגרדיאן. הכותרת של של הגרדיאן יותר דרמטית (ושקרית) מזו של "תשתיות". אומר ה"גרדיאן": "אורוגוואי עשתה תפנית דרמטית, עברה ל95% חשמל ממקורות נקיים". ממשיך הגרדיאן בכותרת משנה: " בפחות מ 10 שנים הארץ קיצצה בפליטות הפד"ח והורידה מחירי החשמל, ללא סובסידיות. נציגים בפריס יכולים ללמוד הרבה מהצלחתה". הירוקים אוהביםש לחמם לעצמם את הבטן עם שקרים – הכותרת בגרדיאן היא ממש שקר. אורוגוואי לא עשתה שום תפנית. (אני לא מצפה מכתב "תשתיות" לבדוק את הדברים שהוא מעתיק מגרדיאן, זו דרישה מוגזמת. זה דורש לנבור רבע שעה באינטרנט).


מה המצב באורוגוואי? ובכן: אורוגוואי מדינה קטנה (3.4 מיליון תושבים), די עניה, וכושר ייצור האנרגיה המותקן קטן בהתאם – 3.7GW שהם כרבע לעומת ישראל. בגרף הבא רואים את מקורות החשמל של אורוגוואיבגרף רואים שאורוגוואי הפיקה, ב 2014, כ 74% מהחשמל מהידרו (מים) 13% מביומסה (עצים ופסולת), 7% מנפט, ו 6% מרוח.

אורוגוואי תמיד הפיקה לפחות 66% מהחשמל מ 4 סכרים הירדו-אלקטריים שנבנו בשנות ה 1930-1970 על הנהרות הגדולים הזורמים בה. אין שום חידוש ושום תפנית בזה. הסכרים נבנו הרבה לפני הבהלה האקלימית המודרנית. גם ביומסה (עצים) הם מקור מסורתי לאנרגיה באורוגוואי, ואין בזה חידוש או תפנית. את שאר החשמל הפיקה אורוגוואי משתי תחנות ישנות שעובדות על נפט, שמספקות חשמל כאשר אין מספיק מים בסכרים (שנים יבשות).אין לאורוגוואי פחם או גז (גם לא נפט), הנפט שהפעיל את תחנות הכוח הפוסיליות הוא הדלק היקר והמזהם ביותר. אורוגוואי החליטה בשנים 2013-14 להתקין תחנות רוח. תחנות רוח התזזיתיות משתלבות היטב עם הידרו, כי כאשר יש רוח, חוסכים מים בסכרים (לא תמיד יש בהם מספיק מים), וכאשר אין רוח, מפעילים את ההידרו. טורבינות מים ניתן להפעיל ולהפסיק בהתראה קצרה בהתאם לגחמות הרוח – בניגוד לתחנות כוח אחרות, ולכן הן משתלבות טוב עם הרוח. אורוגוואי התקינה כ 500 MW כושר ייצור רוחני בשנים 2012-14, ומתכננת עוד ככמות הזו בשנים 2015-16. חלק גדול מהמימון (אולי כולו) בא ממקורות חוץ, ממשלתיים – כלומר על חשבון הברון. (הלוואות מהבנק לפיתוח אזורי).


אז, לא קרה שום דבר יוצא דופן באורוגוואי, הם הפיקו 6% מהחשמל מהרוח, ביג דיל... וייתכן שיש הגיון (גם כלכלי) בתחנות הרוח, כי הנפט (שהוא האלטרנטיבה לרוח באורוגוואי) יקר, והרוח משתלבת טוב עם הידרו. ולמרות שאולי יש הגיון כלכלי (אינני יודע) – מתבססת ההשקעה של חברות חוץ על אותם תמריצים וסובסידיות כמו בכול העולם – חברת החשמל הממשלתית של אורוגוואי מבטיחה למשקיעים ברוח תעריף קבוע ומובטח ל 20 שנה... החשמל אכן זול באורוגוואי, אבל לא הודות לרוח, אלא הודות לנהרות ולסכרים (הידרו). חשמל הידרו הוא גם נקי וגם זול. לטעון שהחשמל הוזל הודות לרוח, כמו שטוען הגארדיאן, המצטט את תעמולת השקר של השר מאורוגוואי, פשוט לא נכון.

התופעה הזו, של כותרות מטעות שנועדו לחמם את הבטן באמצעות טענות מפוקפקות, כבר נראתה, במקרה של קוסטה-ריקה. כן, ארצות קטנות, עם הרבה נהרות, יכולות להפיק אחוזים גבוהים מהחשמל ממקורות "מתחדשים" וגם זולים (קרי הידרו), ותמיד עשו זאת. דרך אגב – פרגוואי מפיקה 300% מהחשמל לה "ממקורות מתחדשים" – מסכר איטאיפו (המשותף לה ולברזיל), שנבנה בשנות ה 1970 במימון זר. ולמה 300%? כי הסכר מפיק פי כמה מהצרכים של פרגוואי, שאר החשמל מיוצא לברזיל.

שוב אני מזכיר: חבל שארגונים ירוקים וארגונים לשימור הטבע מתנגדים לבניית סכרים, בטענה שזה פוגע בטבע ובחי (בעיקר בדגים). סכרים מספקים הרבה חשמל, בזול וללא זיהום או פליטות.אורוגוואי התברכה גם בכושר תעמולה מעולה. שר האנרגיה לשעבר הכריז בוועידת פריס שארצו מתחייבת לקצץ את הפליטות ב 88% עד 2017 לעומת הממוצע 2009-13. וואו!! 88% !! זה הקיצוץ הכי ענק, הכי גדול, בעולם. קשקוש. מאז ומתמיד פליטותיה של אורוגוואי היו נמוכות מאד בגלל השימוש הגדול בהידרו.זה שארצות קטנות אחדות (גם נורבגיה, שוודיה, שוויץ, בהוטן, לסוטו וקוסטה ריקה) מקבלות אחוזים גבוהים של החשמל ממקורות "מתחדשים" (הידרו) אין פירושו שגם ארצות אחרות יכולות לעשות אותו דבר, כפי שמנסים לרמוז בכותרות. כול הסיפור על אורוגוואי הוא תעמולת שקר ברוח האופנה.

יעקב


אין תגובות: