7 בדצמבר 2015

100% אנרגיה מתחדשת: מדע בדיוני

וואינט מפרסמים כתבה על "מחקר" הטוען שניתן להגיע לאספקת אנרגיה ב 100% (לא רק חשמל אלא גם תחבורה, תעשייה וחימום) – ממקורות מתחדשים, עד שנת 2050. לא רק זה – זה גם ייצור 40 אלף מקומות עבודה, וגם יוריד את מחיר האנרגיה. ממש גן עדן עלי אדמות, ולא באחרית הימים – כבר עכשיו (ב 2050).

את ה"מחקר" (נבואה) הזה מפרסמים ה"חוקרים" יעקובסון ודה-לוקי, מאונברסיטת סטנפורד היוקרתית בארה"ב. הם מפרסמים סדרתיים של "מחקרים" כאלה, הנה "מחקר" קודם שלהם משנת 2011. והם לא היחידים, כמובן. הנה למשל האתר "כלכלת המחר", שטוען אותו דבר. הערת אגב: מי שטוען שהוא יודע מה תהיה "כלכלת המחר" – או הפוליטיקה של מחר או כול דבר אחר של מחר – הוא מה שנקרא באנגלית a crank ובעברית פשוטה קוקו או מוכר לוקשים.  הנה הגדרת מילון ל crank
An eccentric person, especially one who is unduly zealous – ובעברית: אישיות תימהונית, בייחוד מי שקנאי לדבר אחד בצורה קיצונית. הגדרה זו מתאימה היטב, כמובן, גם ליעקובסון ודה-לוקי, למרות השתייכותם לאוניברסיטה יוקרתית.

 אז מה בעצם אומרים יעקובסון ודה-לוקי? הנה משפט המפתח (במקור)

Solutions are obtained by prioritizing storage for heat (in soil and water); cold (in ice and water); and electricity (in phase-change materials, pumped hydro, hydropower, and hydrogen), and using demand response.

תרגום: הפתרון מתבסס על אחסון אנרגיה בקרקע, מים, קרח, חומרים משנים מצב צבירה, הידרו שאוב, הידרו ומימן, ושימוש ב"תגובת מצד הביקוש" – שפירושו: לשבת בחושך כאשר החשמל הירוק לא זמין.
כל אלה טכנולוגיות שלא קיימות. צריך להבדיל בין רעיונות, כולל רעיונות שנמצאים בשלב מחקר וניסוי, לבין פתרון שעובד, שנבחן מכול היבטיו, הוכח וזמין לשימוש בקנה מידה גדול. הטכנולוגיות האלה אינן זמינות היום, או שיש להן מגבלות שאינן מאפשרות שימוש בקנה מידה נרחב (הידרו).

בקיצור: הפתרונות שמוצעים הם בגדר מדע דמיוני.

תשאלו מה רע במדע דמיוני? האם כול מי שמפרסם מדע דמיוני הוא קוקו או רמאי? לא. מדע דמיוני הוא תחום התעסקות לגיטימי, אבל צריך להציג אותו בתור כזה, ולא להתחזות למדע אמתי או סקירה טכנולוגית-מדעית רצינית (כמו שיעקוסבון ושות' עושים).

מה יהיו הטכנולוגיות הזמינות בעוד 35 שנה, כלומר ב 2050? אני לא יודע, אני לא נביא, וכול מי שטוען שהוא יודע – גם הוא לא נביא, אלא רמאי. אפשר לתאר עוד כמה וכמה טכנולוגיות שיספקו לנו, ב 2050, אנרגיה ללא פליטות – למשל כורי היתוך גרעיני או כורים מודולריים קטנים. אבל אנו לא עורכים תחרות של דמיון פרוע או מדע דמיוני. האם אפשרי שב 2050 נפיק את כול האנרגיה ממקורות לא פחמיים? בתחום הדמיון – זה אפשרי. בתחום הממשי, של מה שידוע בוודאות היום – לא.

זה די מופרך לנסות לנבא מה יהיו הטכנולוגיות הזמינות בשנת 2050, אבל מגוחך לחלוטין לנסות ולנבא מה יהיה המחיר של הטכנולוגיות הבלתי קיימות האלה וכמה מקומות עבודה הם ייצרו. (זה מגוחך לחלוטין לנבא כול מחיר, של כול דבר, בשנת 2050). זה מטופש לטעון, כמו שטוען יעקוסבון, שהאנרגיות המתחדשות יהיו יותר זולות. זה גם אבסורדי לנבא מתי תהינה הטכנולוגיות (הבלתי ידועות) זמינות – אם ב 2050שנת  או 2030, 2080 או 3100.

לסיכום: האם אפשרי להפיק את האנרגיה שאנו צריכים ממקורות "מתחדשים" (לא פחמיים)? היום לא. כול טענה הפוכה היא - היום – בגדר פנטזיה (fiction ).

יעקב


3 תגובות:

כפיר שרלין אמר/ה...

מה שרשמת לא מדויק.

ניתן לאגור אנרגיה במתקני אגירה שאובה בהיקפים גדולים מאוד.
זה עובד יופי (ראה למשל בקפרון, אוסטריה) וישים. הייתי מעורב בכמה הצעות לביצוע בישראל.

בניגוד למה שרשמת - הטכנולוגיות כן קיימות, כן הוכחו וכן זמינות בקנה מידה גדול.

זאת ועוד, יש פיתוחים מואצים (בעידוד ממשלת ישראל, המיזם לתחליפי דלקים) בנודע ליצור מימן ממים. זו טכנולוגיה שיכולה לשמש לניצול אנרגיה שלא זמינה מתי שרוצים. נכון, היא לא זמינה אבל מדובר על 2050.

בקיצור, כבר היום ניתן לייצר המון חשמל בטכנולוגית רוח, תוך שימוש באגירה שאובה הנדרשת ממילא לייצוב המערכת (אנו זורקים לפח עודפי יצור בכל יום, ואלו יחסכו). זה לא רחוק ממחירי יצור בגז טבעי, וממש זול בהתחשב לעלויות תחלואה, עלויות צבא וגיאופוליטיות.

יעקב אמר/ה...

"יש פיתוחים מואצים"....
גם אתה לא מבחין בין "פיתוחים מואצים" לבין טכנולוגיה בדוקה וזמינה לשימוש.
ניתן, ללא ספק, בעיקרון, ליצור דלק (גז מתאן) מחשמל, מים, ופד"ח. אבל זה מאד יקר, ולא מעשי, וצורך כמויות אדירות של אנרגיה ביחס לכמות הדלק שנוצר. זו דוגמה קלאסית לפתרונות לא מעשיים - מהסוג שהם בגדר מדע דמיוני.
כאשר פתרון זה יהיה זמין ומעשי - ניתן יהיה לדון בו. כעת הוא לא בא בחשבון, למרות שנעשו נסיונות, והוכח שזה אפשרי, בכמויות קטנות, ובלי להתחשב בעלות בכסף ובאנרגיה. בקיצור - היום זה לא זמין. האם יהיה זמין ב 2050? אני לא עוסק בנבואות. אני לא חושב שיהיה זמין, אבל איני מתווכח על זה.
לטעון שקיים היום פתרון של ייצור דלק מחשמל ומים - זה מראה על חוסר הבנה של המציאות הטכנולוגית.
לטעון שפתרון זה יהיה זמין ב 2050 זה לעסוק בנבואה. זו ספקולציה.

כנ"ל אגירה שאובה - זה עובד בעיקרון, אבל דורש טופוגרפיה מיוחדת, ולכן, כמו חשמל מהידרו - אפשרויות היישום בכמויות גדולות מוגבלות.
אצלנו (בישראל) יש בעיה נוספת של מחסור במים - בריכות האגירה מאבדות מים בהתאדות.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

תודה.
מעניין.