22 בדצמבר 2015

מדידות הטמפרטורה וההגזמות.


תהליך מדידת הטמפרטורות העולמיות הוא תהליך מסובך מאד. מדובר לא רק על קריאה של ערכי הטמפרטורות ממדי חום בתחנות מטאורולוגיות. מה שדרוש הוא לאסוף נתונים מעשרות אלפים של טרמומטרים, בעלי מאפיינים שונים וממוקמים במקומות שונים. זה כרוך בשיטות לחישוב ממוצעים תוך התחשבות בשטח הגיאוגרפי של הכיסוי, כולל שטחים בהם אין כיסוי (אין תחנות מטאורולוגיות). בעיה נוספת היא לאסוף נתונים מהעבר, ממאה וחמישים השנים האחרונות, כדי לחשב מגמות שינוי בטמפרטורות של ההווה לעומת העבר.

תמיד היו ספקות לגבי האמינות או הדיוק, בייחוד לגבי שני תהליכים חישוביים: אחד הוא ההומוגניזציה – תהליך שמטרתו לנפות קריאות שגויות או חריגות ולהעמיד את הנתונים על בסיס אחיד ובר השוואה. התהליך השני הוא ההתחשבות באי החום האורבני.

אנטוני וואטס הודיע, במצגת שהציג בוועידת הגיאו-פיסיקאים בארה"ב, על מחקר חדש שהשלים בנושא מדידת הטמפרטורות. כזכור, וואטס ערך מאז 2007 מבצע ענק לתיעוד כול התחנות המטאורולוגיות בארה"ב. יש 1218 תחנות בשטח היבשתי של ארה"ב (חוץ מאלסקה והוואי), שהוכרזו על ידי השירות המטאורולוגי כתחנות משובחות ואמינות, שמשתתפות במדידת הטמפרטורות לצורך מחקר אקלימי. הן נקראות U.S. Historical Climatological Network   . וואטס מצא שיש 410 מהן שלא עברו שינוי במיקום או במכשיר המדידה בין השנים 1979-2008. מסיבה זו אין צורך להעביר אותן תהליך של "הומוגניזציה" (תהליך חישובי מסובך). הוא חישב את מגמת ההתחממות ל 30 שנים אלה, על פי הנתונים המקוריים, ללא הומוגניזציה, ומצא שמגמת ההתחממות קטנה בשליש מהמגמה הרשמית שחישב השרות המטאורולוגי NOAA.

תמיד היה חשש שהמדענים המחשבים ומפרסמים את סדרות הטמפרטורות העולמיות הם מגמתיים, או מושפעים, אולי באופן לא מודע, מהרצון להראות התחממות רבה ככול האפשר. לכן, תהליכי החישוב המסובכים של ההומוגניזציה של הטמפרטורות נראו כחשודים. המחקר הזה מראה שייתכן ואכן הם הגזימו בכ 1/3 בטענות על גודל מגמת ההתחממות ב 30 שנים אלה. כלומר – יש אכן התחממות, אבל בכ 1/3 פחות מאשר טוענים הגופים הרשמיים.

מחקר זה הוגש לפרסום בכתבי עת מדעיים, אך טרם עבר ביקורת עמיתים וטרם פורסם. בעבר, ב 2012, היה מקרה שאנטוני וואטס פרסם ברשת מחקר דומה, בטרם עבר ביקורת עמיתים, והתגלו בו שגיאות שגרמו לו (לוואטס) למשוך את המאמר ולעכבו. הפעם הוא צירף אל הצוות שלו חוקרים ידועים, ביניהם אחד שנחשב לחממיסט, אבל הינו מדען רציני. המחקר הנוכחי נראה רציני.

המחקר עוסק רק בתחנות המדידה בשטח היבשתי של ארה"ב. נשאר לעשות בדיקות דומות בשאר תחנות העולם. אבל הרעיון הבסיסי שלו נראה רעיון טוב: לחפש את אותן התחנות שלא עברו שינויים, ולכן לא זקוקות ל"הומוגניזציה" – ולבדוק את המגמות בהן, לפי הנתונים המקוריים ללא ההומוגניזציה החשודה. הדבר יכול לתת אינדיקציה לגבי אמינות תהליך ההומוגניזציה.


יעקב

אין תגובות: