2 בדצמבר 2015

חשמל סולארי – עולה יותר מאשר חשבנו


מדוחות הרבעון השלישי של שנה זו עולה כי חברת החשמל הוציאה עבור חשמל סולארי 843 מיליון ₪ לרבעון, שהם 3.37 מיליארד ₪ בחישוב שנתי. (אולי טיפה פחות כי זה היה רבעון קיץ, ובחורף הייצור הסולארי יותר קטן).

תמורת סכום זה חברת החשמל קיבלה חשמל סולארי, דבר שחסך לה קצת דלק להפעלת תחנות כוח שהיו צריכות לספק חשמל במקום הסולארי. לא כול הסכום הזה הוא בזבוז לריק. אבל רובו הגדול הוא כן בזבוז לריק.

אנו ציינו כבר מספר פעמים כי החשמל הסולארי אינו חוסך לחברת החשמל את הצורך בהקמת תחנות כוח רגילות (פחמיות או גזיות) שחייבות להיות זמינות כדי לספק את מלוא ביקוש החשמל של המדינה. יש בחורף שיא של צריכה בערב, כאשר אין שמש, וזה מחייב את חברת החשמל להחזיק כושר ייצור לכיסוי מלוא הביקוש הזה. החשמל הסולארי לא מאפשר לחברת החשמל לחסוך את ההוצאה ההונית בהקמת תחנות כוח רגילות.

בקיץ, בעת צריכת השיא בצהריים, בימים חמים, החשמל הסולארי זמין וחברת החשמל יכולה להשתמש בו, ולחסוך את הדלק שהיה נחוץ כדי להפעיל את הטורבינות על גז לסיפוק שיאי הביקוש.

אם נניח, בהערכה גסה, שהחיסכון בדלק מקזז כחצי מההוצאה לחשמל סולארי המופיעה בדוחות (אני חושב שזה פחות), אז חברת החשמל מוציאה כ 1.5 – 2.0 מיליארד שקל מיותרים, לשנה, על חשמל סולארי. מיותרים – הכוונה – מעבר לעלות הדלק שנחסך. יש לזכור שההוצאה הזו יוצאת בהתחייבות ל 20 שנה – לבעלי מתקנים סולאריים. זו לא הוצאה חד פעמים, אלא הוצאה קבועה כול שנה, לאורך 20 שנה.

ומה קיבלנו תמורת זה? כ 2% מהחשמל שלנו מופק מהשמש. השגנו ירידה בפליטות הפד"ח, ובזיהום אוויר – של אולי 2%, אולי פחות. התועלת היא ממש זניחה מבחינה כמותית וחסרת כול ערך.

קודם הערכתי שהמדינה מבזבזת לריק, בסובסידיות סולאריות, כ 1-1.25 מיליארד ₪ לשנה. לא הייתי מעודכן. ההתקנות הסולאריות גדלו, ועמן הבזבוז. ופרופ' עדי וולפסון מקטר שלא עושים "מספיק" מהשיגעון הזה. מעניין אם הוא מודע לגודל ההוצאה – כנראה שלא. גם הציבור בארץ לא מודע לגודל האדיר של ההוצאה הזו שאנו משלמים דרך חשבונות החשמל, ולאפסיות התועלת שבה.

יש להפסיק את המשך הסבסוד (הענקת תעריף קבוע בהתחייבות מהמדינה) לחשמל סולארי.

יעקב

אין תגובות: