15 בדצמבר 2015

גרינפיס תקועים ב"אנרגיית המחר" היקרה


 "...אנרגיה מתחדשת היא המהפכה של המאה ה- 21. גם בתסריט מרחיק לכת שבו מאגרי הגז ילוו אותנו עשרות שנים, ביטחון אנרגטי אמיתי נעוץ בהתאמה לעידן החדש.." כו', עידן חדש... וכו'

זה מה שגרינפיס יודעים לעשות: להיות מקובעים בסיסמאות דמגוגיות מנותקות מהמציאות על "עידן חדש". המצב לאשורו הוא שהחשמל מהשמש עולה אפילו היום (לאחר ירידת מחירים גדולה בשנים האחרונות) פי שניים מחשמל בגז, או יותר. מאחר ויש לנו מאגרי גז המספיקים (בכך מודים גרינפיס) ל"כמה עשרות שנים" – זו תהיה שטות גמורה לשלם כעת מחירים פי שניים עבור חשמל משמש, ולא לנצל את מאגרי הגז המאפשרים להפיק חשמל בחצי מחיר.

נמשיך נא להשתמש בגז הזול שזמין והתברכנו בו. אם, וכאשר, הגז ייגמר, בעוד כמה עשרות שנים, נחפש אז את התחליפים הכי מתאימים (וזולים), שיהיו זמינים באותה עת. טיפשות מוחלטת היא לפתח היום חשמל סולארי, בכמויות גדולות, ובמחיר יקר לפחות פי שניים, בגלל מה שאולי יהיה ואולי לא בעוד כמה עשרות שנים.

איש אינו יכול לנבא מה יהיו הטכנולוגיות הכי מתאימות וזולות בעוד כמה עשרות שנים. ייתכן וטכנולוגיית השמש תשתכלל מאד בעתיד ותוזל, ויהיה כדאי להשתמש בה אז. ייתכן ותהיינה טכנולוגיות אחרות (אולי גרעיניות). טיפשות היא להחליט כבר היום מה יהיה התחליף לגז בעוד כמה עשרות שנים.

ואל תשלו עצמכם – טכנולוגיות השמש אינן יעילות, היום. השמש מספקת מעט חשמל, ורק במשך 20% מהזמן. היא אינה מסוגלת לספק את צרכינו, ואפילו לא במקצת מצרכינו, היום. המיליארד וחצי ₪ שאנו מוציאים כבר היום על אנרגיית שמש (דרך גידול בחשבונות החשמל) – הקנה לנו רק כ 2% מהצרכים, ושום תועלת של ממש. אנו כבר מוציאים הרבה מאד כסף לריק על "אנרגיית המחר" בלתי מועילה, על משחקים בנדמה לי במתקנים ענקיים שלא מספקים הרבה.

אל תלכו שולל אחרי סיסמאות דמגוגיות על "אנרגיית המחר". איש אינו יודע מה יהיו האנרגיות של המחר.
מאידך – כול מי שחושב שאנרגיית השמש מועילה – יכול בהחלט להתקין לוחות שמש, כמה שהוא רוצה. זה כולל גם יזמים שרוצים לספק אנרגיית שמש לצרכנים. אבל, ללא מנדטים ממשלתיים (חוקים המחייבים שימוש בשמש) וללא תעריפים גבוהים המוכתבים מלמעלה ומוטלים על הציבור כולו דרך תעריף החשמל.
"ביטחון אנרגטי אמיתי" – דורש שלא נלך שולל אחרי סיסמאות ריקות מתוכן ומנותקות מהמציאות.

יעקב

אין תגובות: