22 באפריל 2016

היער וההתעסקות האובססיבית בההתחממות הגלובאלית.


כחלק מהמלחמה בהתחממות גלובאלית מעודד האו"ם נטיעת יערות. מזכ"ל האו"ם אמר: "השקעה ביערות היא תעודת ביטוח לכדור הארץ". כמו כול דבריו, זו מליצה ריקה מתוכן (אבל זו אחת מהאמירות הכי פחות מזיקות שלו). אבל, הדעה המקובלת היא שייעור זה טוב ורצוי, והדעה הזו נכונה, בלי קשר לדברי מזכ"ל האו"ם או לאקלים.

מחקר חדש שמתפרסם בירחון "סיינס" שופך מים קרים על ההתלהבות שלנו מיערות כאמצעי למלחמה בהתחממות. המחקר מצא שהיערות כנראה לא עוזרים במניעת התחממות הגלובאלית. היה מקובל לחשוב שהיערות (כלומר – העצים) סופגים פד"ח מהאטמוספרה ותורמים לקיטון ריכוז הפד"ח באוויר, ובכך עוזרים נגד ההתחממות. המחקר הזה מצא שהדבר תלוי בסוג היער, לא כול יער מועיל.

בעבר, מרבית אירופה הייתה מיוערת. עם התפתחות האדם והתרחבות היישוב האנושי ושטחי החקלאות, נגדעו מרבית היערות הוותיקים, הישנים. אומנם, מספר המחקר, מאז 1750 ועד היום לא חל קיטון בשטח הכללי המיוער, אבל היה שינוי בסוג היער. בעבר היו היערות יערות טבעיים,  ומרבית העצים נשירים (כמו האלון). יערות אלה אכן סופגים פד"ח. היום, מרבית היערות הם יערות מנוהלים, שנשתלו לצורף ייצור עץ, ומורכבים מעצי מחט שגדלים יותר מהר. סוג זה של יער קולט הרבה פחתו פד"ח, ולא עוזר נגד ההתחממות. לכן – המחקר מטיל ספק ביעילות של תכנית האו"ם לעידוד הייעור.

אנו צריכים לרדת מהאובססיה בהתחממות הגלובאלית שהשתלטה על חיינו. כול דבר היום רואים אותו דרך המשקפיים החממיסטים – האם הוא עוזר או לא נגד ההתחממות. זה חולני.

יערות זה דבר טוב, זה ברור. יערות הם בתי גידול למיני חיים רבים, יערות הם שטחי נופש ומרגוע לאדם. לא חשוב אם הם תורמים או לא להפחתת ההתחממות. התכנית ה"אקלימית" של עידוד וסבסוד הביו-מסה כמקור אנרגיה, הגורמת לכריתת יערות טבעיים וותיקים היא בלתי שפויה, ומזיקה מאד לסביבה. ככה גם התכנית ה"אקלימית" למעבר לאתנול וביו-דלק – הגורמת לכריתת יערות טבעיים לצורך גידול גידולי ביו-דלק כמו תירס או חוחובה. הריסת סביבת יער טבעית, בפסגות הרים, לצורך הקמת טורבינות רוח – גם היא פעילות המזיקה מאד לסביבה.

יעקב



תגובה 1:

איל אמר/ה...

אחת ולתמיד: יערות לא "עוזרים נגד ההתחממות".
- ברגע שהיער מתייצב, תהליך הריקבון של העליםן והעצים שמתים מקביל לתהליך הצימוח כך ששוב אנו בגידול 0.
- מדוע צריך להיות משהו "נגד" התחממות? ככל הנראה דווקא ההתחממות היא הדבר החיובי ביותר שקורה בשנים האחרונות. אם היערות עוצרים התחממות אז אולי הם בכלל "מפריעים לתהליך ההתחממות".
איל