4 באוקטובר 2021

דיווח עדכני על מצב הקרח באזור הארקטי.

פרופ' מיכה קליין

רואי השחורות מאיימים עלינו בעלייה גדולה בפני הים עקב הפשרת גופי הקרח המכסים את האזור הארקטי בחצי הכדור הצפוני. התחזיות אומרות כי הפשרה של כל הקרח מעל גרינלנד תביא לעלייה של 7 מטר בגובה פני הים.

מה קורה בינתיים ?



NASA, מגופי המחקר החשובים בעולם, מציג את ההשתנות לאורך השנה של השתרעות הקרח באוקיאנוס הארקטי. הגרפים מציגים שני מדדי שטח שהתנהגותם השנתית דומה, האחד תחום השתרעות הקרח ( Arctic ice extent ) והשני שטח הקרח "הממשי".( Arctic ice area) (תחום ההשתרעות גדול במעט משטח הקרח).

ניתוח הגרפים (איור 1)  מראה כצפוי את העלייה בחודשי החורף והירידה בעונת הקיץ . אך ניתוח של השנים 2010 עד 2021 לא מצביע על מגמת ירידה.

הקו האדום המציג את ההשתנות השנת 2021 איננו "הנמוך היותר שבין הקווים".

גם השוואת התאריך 29.9. בכל שנה (לפני ארבע ימים, נכתב ביום 3.10.2021) הגרף הקטן המובלע באיור, מראה כי ב-11 השנים האחרונות אין מגמה של ירידה בשטח הקרח.

כמובן שזה ניתוח די מידי מתוך תצלומי לווין . את התמונה המלאה לשינוי נפח הקרח נקבל רק לאחר קבלת מידע על עובי הקרח. חישוב זה ארוך יותר ויתפרסם רק בעוד זמן .

כדי לשמור על הקוראים מעודכנים אני מפרסם רק את נתוני השטח.

להירגע אין הפשרה גדולה בעשור האחרון.

להירגע עדיין לא פותחים נתיב שייט קבוע.

להירגע הקוטב הצפוני לא תורם לעלייה בפני הים.   

תגובה 1:

Eitan אמר/ה...

שלום מיכה
עיינתי בפוסט שלך וגם נכנסתי לאתר של NASA ועיינתי בגרפים באופן מפורט יותר. מאידך באתר שלהם מופיע גרף נוסף שמציג את גדול כיפת הקרח בקוטב הצפוני של כל שנה בספטמבר שבו כיפת הקרח מגיעה לגודלה המינימלי. הגרף מתאר נתונים של מדידות החל מ 1981 ועד 2021. לפי הגרף הזה לאורך השנים יש דווקא מגמת ירידה ברורה.
אודה לך על התייחסותך.
כתובת: https://climate.nasa.gov/vital-signs/arctic-sea-ice/
בברכה
איתן ראם